به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشوری مفتاح نیوز به نقل از راهبرد معاصر؛ سعدالله زارعی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال، تاثیر شهادت سردار سلیمانی بر جبهه مقاومت چیست؟ گفت: جبهه مقاومت با شهادت پیوند و سنخیت دارد و اساسا در مکتب مقاومت اشتیاق به لقاءالله و اشتیاق به شهادت در راه خدا بخشی از آرمان جبهه مقاومت به حساب می آید. با توجه به اینکه جبهه مقاومت هرم وار نیست و راس آمر و بدنه ای مامور ندارد. چهره های اول مقاومت باید بیشتر از بدنه شهادت طلب باشند.

 

وی ادامه داد: شهادت سردار سلیمانی عمق این مساله را آشکار کرد و به نحو بسیار بارزی نشان داده شد. به همین جهت با شهادت سردار سلیمانی پذیرش سختی ها و گرفتاری ها برای عناصر جبهه مقاومت آسانتر شد وقتی در راس فردی شهادت را می پذیرد در حقیقت دوستان و علاقمندان و همپیمانان خود را به مقاومت دعوت می کند. از این منظر قطعا شهادت سردار اثر مثبتی بود و بین نیروها تاثیر خوبی به جا گذاشت. در عین اینکه جای خالی سردار سلیمانی در بین نیروها پر شده است و در عین اینکه این خون جاری است کالبد عنصری که با نام سردار سلیمانی شناخته می شد امروز با نام سردار قاآنی شناخته می شود و هم آن جسم عنصری وجود دارد و هم این خون در رگ های مقاومت جریان دارد. بنابر این برخلاف تصور دشمن که گمان می کرد با زدن راس مقاومت بدنه مرعوب می شود. این شهادت راس خون تازه ای را در رگ های مقاومت به جریان انداخت.

 

زارعی در پاسخ به این سوال،  پس از شهادت سردار جبهه مقاومت چه وظیفه ای را دنبال می کند؟ گفت: وظیفه جبهه مقاومت تغییر نکرده است و همچنان در مسیر ساخت جامعه ای آرمانی است و کاری ایجابی از جنس تمدن سازی با دنبال کردن علمی مسائل و با ایجاد نظام های سیاسی عالمانه و مبتکرانه و مومنانه در جریان است. همچنین با بست ادبیات و ایدئولوژی مقاومت در حوزه های زندگی شخصی و حوزه های زندگی اجتماعی باید دنبال شود و این کاری بود که سردار سلیمانی دنبال می کرد و فقط به مقاومت نظامی رو نیاورده بود و بلکه مقاومت در عرصه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی نیز بخشی از عملکرد سردار سلیمانی بود و جبهه مقاومت باید همین وجوه را ادامه بدهد.

 

او در پاسخ به این پرسش، در نبود سردار سلیمانی وضعیت منطقه به چه سمت و سویی حرکت کرده است؟ گفت: سردار سلیمانی عنصری مهندس بود و توانست روندی ایجاد کند که حتی بعد از رفتن او نیز آن مهندسی باقی است. جریانی که او در ساخت دولت های منطقه به راه انداخت و ایجاد گروه های مقاومت در منطقه و زیرساخت های حقوقی و کارهایی که در عرصه افکار عمومی و رسانه انجام داد و همچنین تربیت نسلی از اهالی مومن رسانه و همچنین کارهایی که در عرصه اقتصادی برای جبهه مقاومت انجام داد و اتصالات و ارتباطاتی که بین اجزای جبهه مقاومت انجام داد و در سوریه، یمن، عراق، لبنان، ایران و فلسطین داشت به قوت خود باقی هستند و کار ویژه خود را انجام می دهند. آنچه که ثابت است مقاومت است و آنچه که متغیر می توان گفت نوع و سطح و گستره مقاومت است.

 

زارعی با اشاره به خطری که قاسم سلیمانی برای آمریکا و اسرائیل داشت چه بود؟ اظهار کرد: او در مقابل جبهه آمریکا جبهه ای به تمام معنا درست کرد قبل از این، این جبهه یک طرفه بود و ما سلسله دولت هایی داشتیم که با محوریت آمریکا کار می کردند و در مقابل نیز برخی دولت ها بودند که به اندازه متفاوتی در مقابل آمریکا مقاومتی جزئی داشتند ولی سردار سلیمانی جبهه ای از مخالفان آمریکا را ایجاد کرد و به این جبهه امکانات داد. بعضا دولت و قدرت نظامی پیدا کردند و قدرت سیاسی یافتند و یا در حوزه تکنولوژی فعال شدند و دانشمندان زیادی تربیت شدند و این وضعیت برای آمریکایی ها بسیار ناخوشایند بود. سردار اقدامی فردی در برابر آمریکایی ها نداشت و به جبهه بزرگی دست زده بود که حضور و منافع آمریکا را در منطقه تهدید می کرد و امروز در همه جای منطقه زمزمه خروج نیروهای آمریکایی مطرح است.

 

وی در پاسخ به این سوال، مساله ترور در زمان اوباما نیز پر رنگ بود ولی دولت اوباما به این کار دست نزد چرا ترامپ به چنین اقدامی مبادرت کرد؟ گفت: در دوره ترامپ شرایطی پیش آمد و او خود را به چند شوک محتاج دید تا کشورهایی را با خود همراه کند. البته که تئوری او غلط بود. ترامپ مسئولیت ترور سردار سلیمانی را پذیرفت ولی عدم موفقیت او در انتخابات نشان داد که او نه تنها در فضای بین الملل به خواسته های خود نرسید بلکه در داخل نیز دچار مشکل شد.

 

مطالب پیشنهادی