13:54 1398/02/04

به گزارش خبرنگار مفتاح،  شهرداراصفهان در اولین نشست خبری خود در سال جدید به خبرنگاران گفت: ترجیح می دهم تا شنوای سوالات خبرنگاران باشم و  عملکرد شهرداری را در پاسخ به سوال خبرنگاران بیان کنم.

وی در ادامه در خصوص شعارهایی که شهردار مطرح کرده و میزان عملی شدن این شعارها گفت: ما داریم به شعارهایی که دادیم عمل می کنیم و تلاش می کنیم از تفکر سازه ای که حاکم است فاصله بگیریم ونگاه مهندسی داشته باشیم. یک روز به ما ایراد می گرفتند که چرا کار عمرانی نمی کنید ودر سال گذشته کارهای عمرانی به اوج رسید وامروز به ما ایراد می گیرند که چرا کارهای عمرانی می کنید.

ما تلاش می کنیم هم به مسائل فرهنگی هم اجتماعی  وهم نرافزاری توجه کنیم  و توازن را رعایت می کنیم. فقط تفکر سازه ای نیست واین تفکر سازه ای ونرم افزاری با هم است.

افزایش 37 درصدی بودجه

وی در ادامه  به تعطیلی برخی از جشنهای خاص وبرنامه ویژه روز اصفهان به مناسبت همدردی با ملت ایران اشاره داشت وگفت:  ولی برنامه های معمولی در حال انجام شد وکارهای مختلف در حال انجام است.

وی در ادامه به افزایش بودجه اشاره داشت و اظهار کرد: امسال 37 درصد افزایش بودجه داشته ایم وتنها کلان شهری در کشورهستیم که به 4 هزار وصد میلیون تومان رسانده شده است ونیاز به کار مداوم دارد وتعامل مردم است. فعالیت های عمرانی در حال انجام است و تلاش می کنیم تا بهترین ها اتفاق بیفتد. محور چهار باغ صحیح حرکت می کندو برای آن نقطه نظرات مختلف را خواستیم. معماران با نفوذ اظهار نظر کردند وهمه مراقبت می کنند و تا از این خیابان پاسداریبشود.

.

نوروزی در ادامه در مورد سیل جدید مهاجرت پذیری شهر اصفهان و اقدامات شهرداری اصفهان گفت: ما پارسال نگران متروکه شدن اصفهان بودیم وامسال نگران مهاجرت هستیم که چطور با سیل مهاجران مقابله ومدیریت کنیم که نیاز به کار دقیق دارد.

شهردار از اماده شدن شهر برای سیل های احتمالی خبر داد وافزود: در خصوص مدیریت  سیل کارهای خوابی انجام شده است. چاه های  خوبی برای روان آب ها داریم وبازسازی پاه ها ومادی ها انجام شده  و شهروندان نگرانی در باره سیل نباید داشته باشند.  

در مورد پخش موسیقی در چهار باغ باید دستگاه های نظارتی ورود کنند

وی در مورد واکنش اما جمعه موقت اصفهان در مورد برگزاری جشن در چهارباغ و پخش موسیقی وارتکاب گناه گفت:  البته همش نباید شهرداری فقط توضیح بدهد. این مسائل به  ارشاد، سازمان تبلیغات  وبه تشکل های فرهنگی که علاوه بر وضایف ذاتی خود در حوزه فرهنگی هم کار می کنند، بر می گردد. باید زیر ساخت های فرهنگی فراهم کرد. زیر ساخت ها را فراهم می کنند.

ما تلاش کردیم یک سالن سینما را  به 9 سالن تبدیل کردیم وهدف از این کار این بود که اتفاقات خوبی رخ بدهد و اخلاق وشئونات رعایت بشود.

اینکه در این جا چه چیزی تولید بشود،  کار دستگاه های نظارتی است.

وی در ادامه با دفاع از اقدامات فرهنگی شهرداری در محلات از شهرداری ماموریتش این است که در هر منطقه محروم سالن ایجاد کنیم ومراکز فرهنگی را افزایش بدهیم وهیچ کس نباید سنگ اندازی بکند.

تحقق 88 درصدی بودجه شهر

وی در ادامه وضعیت فضای سبز را در سال گذشته نامناسب عنوان داشت وافزود:  از 5 هکتار فضای سبز 3800 هکتار آن در اختیار شهرداری است. در این شرایط فقط باید این  فضای سبز را نگه می داشتیم و سال گذشته ستاد مبارزه با خشکسالی تشکیل دادیم و33 هزار تانکر آب خریدیم ودو تا تصفیه خانه ایجاد کردیم تا پساب ها را بخریم وآب تصفیه شده را استفاده کنیم. امسال فضا عوض شد وشرایط تغییر کرد و برای این مساله چه بکنیم.

وی در ادامه افزود: ما نمی توانیم از درختچه هایی که آب زیادی مصرف می کنند، استفاده کنیم  و باید از گیاهان مقاوم استفاده کنیم.سال گذشته 217 هزار چمن مقاوم را جایگزین کردیم ودر سال 98 رقم بزرگی را در بودجه برای فضای سبز در نظر گرفتیم. در سال 99هزار متر مربع را  پیش بینی کردیم. هدف ما  حرکت به سوی فضای سبز پایدار ومقاوم است. امسال هم می توانیم فضای سبز جدیدی ایجاد کنیم وهم حفظ کنیم.

شهردار اصفهان از تحقق 88 درصدی بودجه سال گذشته گفت وافزود: سال گذشته خیلی ها فکر می کردند ما نمی توانیم بودجه سه هزار میلیاردی را پوشش بدهیم ولی یقین داشتیم که می توانیم و88 درصد بودجه را تحقق کردیم و بودجه امسال را همان 88 درصد در نظر می گیریم و این اتفاق مهمی است. این در حالی است که بیشتر کلان شهر ها با تحقق بودجه مشکل داشتند وما توانستیم امسال حقوق های معوق کارگران که به ما به ارث رسیده بود را پرداخت کنیم.

در مورد مساجد آنچه را که تعهد کرده بودیم را عمل کردیم

شهردار اصفهان در پاسخ به سوال تخصیص بودجه فرهنگی به مساجد وکانون های فرهنگی گفت: 88 درصد تخصیص به همه بخش ها خورده است در حوزه فرهنگی بیش از این هزینه کردیم . خیلی ها این ور وآ ن ور رفتند، و گفتند ما حمایت نکردیم اما  بودجه مساجد را منطقی کردیم . به گونه ای انجام دادیم که اثر بخش باشد و آنچه را تعهد کرده بودیم را عمل کردیم، اما تعهدات قبلی از توان شهرداری خارج بود و اینکه پرداخت حقوق کارگر را به پرداخت بودجه به  مراکز فرهنگی ارجح دادیم. .به موسسات فرهنگی و مساجد کمک کریم و 70 درصد تعهدات را انجام دادیم وبودجه امسال باز بتوانیم این سیاست را ادامه می دهیم. وچهار چوب داشته باشد هر پرداختی اثر بخش ومفید باشد کار مفید و اثر بخش نباش دبخواهد فقط دل کسی را خل

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد پرونده مسیب سلطانی یکی از فعالان فضای مجازی و شکایت شهرداری گفت: انچه برای ما مهم است اجرای قانون است. هر کس مرتکب تخلف شد باید دستگاه قضایی منصفانه وارد عمل شود وحکم بدهد.

وی ادامه داد:  آزادی بیان اگر  موجب اضرار به دیگران بشود قابل پیگیری است و کسی نمی تواند با حکم آزادی به دیگران ضربه بزند.

آزادی در چهار چوب قانون می تواند اثر گذار باشد و افراد آزاد به  اظهار نظر هستند اما اگر خارج از قانون اظهار نظر کند واگر ضرر زد، افراد می توانند از دادگاه بخواهند به این ضرر رسیدگی کند ودستگاه قضایی بر اساس قانون عمل کند  اما من از کسی شکایت نکرده ام. با اینکه  بارها اتفاقاتی افتاده که می توانستم شکایت کنم اما شکایت نکردم وتا کنون از ظرف من شکایتی صورت نگرفته است.

وقتی ما آمدیم خیلی از پروژه ها تعطیل بود

 

شهردار اصفهان با اشاره به تعطیلی برخی پروژه های عمرانی و کلید خوردن دوباره آنها در سال گذشته گفت: حقیت امر این است که وقتی ما امدین خیلی از پروژه ها تعطیل شده بود. پروژه میدان امام علی امسال می گویم 15 ساله شده است . در یک سال ونیم گذشته غبار غربت ودیوار بلند بی اعتمادی بین کسبه وشهرداری ایجاد شده بود که کمرنگ شد .

وی در ادامه افزود: جایی که می خواهیم مالکیت را محدویت کنیم و سلب مالکیت کنیم نارضایتی ایجاد می شود در این میدان رضایت نبوده است وابزار مورد لزوم به کار برده نشده است مثل پارکینگ که برای کسبه در نظر گرفته نشده است. با تشکیل جلسه، دیوار بی اعتمادی را کمرنگ کردیم ولی با کاربری که داریم در نظر داریم به توافق برسیم.

شهردار در ادامه گفت: سالن اجلاس تعطیل بود وسرمایه ها مستهلک شده بود اما امروز 23 پیمانکار با 30 قراداد مشغول کار هستند درشرایطی هستیم که  توانستیم بدهی پیمانکارها را پرداخت کنیم. روید وپروژه ها را ببینید وزمین ها که اختلاف داشت حل شد. در مورد چهارباغ هم ما گفتیم چهارباغ پروژه نیست وبرنامه است در مسیرقابل اصلاح است و در حال یک شدن جدید است ومی شود اگر جایی از آن اشکال دارد برطرف شود.

اختصاص یک سوم بودجه به حمل ونقل عمومی

نوروزی  از اختصاص یک سوم بودجه سال گذشته به  حمل ونقل عمومی خبر داد وگفت: در تلاشیم  1100 میلیارد بودجه دولتی را برای شهر بیتوریم  وهنر در گرفتن است وکار بسیار سخت است.تلاش کردیم ازسازمان برنامه بودجه اوراق مشارکت بگیریم  ونصف آن را باید دولت پرداخت کند.برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی 200 میلیارد گرفتیم و تلاش می کنیم در این مسیر استفاده کنیم.

 

وی در خصوص برخی سازمان ها که درآمد زا و سود ده نیستند گفت:بعضی سازمان درآمدی ندارند واین سازمان سوبسید می دهند مثل شرکت بهره برداری متروکه به مردم یارانه می دهد. بلیت متروهزاراست در حالی که  بلیت واقعی 5 تومان است. خوب مسلم است این شرکت سود ندارد وباید شهرداری پول بدهد و آمده است خدمت رسانی کند. اتوبوسرانی هم به همین صورت، از شهرداری مرکزی هر ماه 6 میلیارد برای پرداخت حقوق رانندگان می دهد. خدمات عمومی بدهیم البته باید روب هاصلاح حرکت کند ونباید مسیر دنیا را برویم و. شهرداری 4 میلیارد حقوق اتش نشانان می روند. بودجه ما تحقق پیدا کرده است. شهرداری شفاف سازی کرده است وهمه چیز روشن است.

شهردار اصفهان با تاکید بر جاری شدن دائمی آب در زاینده رود گفت: ما از اول با باز چرخانی آ در زاینده رود موافق نبودیم وقبلا هم گفته بودیم با آب جاری درزاینده رود موافقیم واگر کسی برای رودخانه دل می سوزاند باید برای کل زاینده رود بسوزاند و از هیچ مسئول دیگری کمتر تلاش نکرده ایم و هماهنگ هستیم و با توجه به آخرین جلسه که  در وزارت نیرو داشتیم امیدواریم آنچه را که دنبال می کنیم نتیجه پر خیر وبر کت داشته باشیم. با همه ابزار داریم حرکت می کنیم تا دائمی شدن جریان آب در زاینده رود را داشته باشیم.

با تخلفات مبارزه می کنیم

نوروزی در خصوص نحوه برخورد با تخلفات در شهرداری گفت:  باید با تخلف برخورد بشود و بسیاری از تخلفات در دوره ما نبوده است وما وقتی وارد شدیم مصادف شدیم با هجم سنگینی از تخلفات در اطراف شهر . با کمسیسون ماده صد وارد صحبت شدیم. در خصوص برخی تخلفات با ارتش مذاکرات را شروع کردیم و جلسات متعدد داشتیم. اتوبان شهید همت با کمک ارتش به اتوبان جاده شیراز وصل می شود. و از آنجا به قلعه شور وصل می شود که باعث نزدیک شدن بهارستان به اصفهان خواهد شد.

وی در ادامه افزود: تلاش کردیم از تخلفات جلوگیری کنیم و در حال نظامند کردن امور هستیم.

وی در باره رای دیوان عدالت اداری مبنی بر دادن اگهی شهرداری به ارشاد گفت: یک رای در دیوان عدالت اداری صادر شده است که  ما قبول نکردیم تا اگهی ها منوط به ارشاد باشد واین مصوبه منسوخه را قبول نکردیم. معتقدیم خلاف نمی کنیم . قانونی مربوط به  سال 32 و شامل دستگاه های دولتی می شودنه شهرداری. اگر در ادامه قانونی ما رو الزام به اجرای این مصوبه کند انجام می شود.

 

شهردار اصفهان عدالت اجتماعی را یکی از ارکان خدمات در شهرداری بینا داشت و ادامه داد: ما بسیار به این مساله اهمیت می دهیم وبه دنبال تحقق عدالت اجتماعی هستیم. به نظر می رسد شهراری در نیازهای ضروری شهروندان وخدمات همگانی عدالت را رعایت کند.

 

 

مطالب پیشنهادی