به گزارش مفتاح، تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مطالبه‌گری دانشجویان را به ۱۶ آذر محدود نکنید گفت: جریان‌های دانشجویی در برابر سوءاستفاده فرصت‌طلبان سیاسی هوشیار باشند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در نشست صمیمانه با دانشجویان که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، اظهار داشت: روز دانشجو و یاد شهدای دانشجو را گرامی می‌داریم و بر روح پر فتوح تمامی دانشجویان شهید که نتیجه خون مطهر آنها فضای نورانی امروز و مقاومت و بیداری در ملت ما و سایر ملت‌ها است، درود می‌فرستیم.

وی افزود:16 آذر جلوه و نماد گرامیداشت جریان تحول‌خواه، آرمانگرا، پیش‌برنده و گفتمان‌ساز برای انقلاب اسلامی است بنابراین همواره باید این روز گرامی داشته شود.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: جریان جنبش دانشجویی پیش از پیروزی انقلاب همواره در کنار امام، روحانیت و مردم بودند و پس از انقلاب نیز در شکل‌گیری نظام و نهادهای برخاسته از انقلاب نظیر سپاه پاسداران و جهاد سازندگی دانشجویان فرهیخته انقلابی نقش اساسی داشتند.

رئیسی با اشاره به اینکه در جریان جنگ تحمیلی نقش‌آفرینی جریان دانشجویی انقلابی در برخورد با جریان‌های انحرافی و فاسد بسیار برجسته‌ بود، گفت: جریان جنبش دانشجویی ما جریان ضد ظلم، ضدفساد، ضد استکبار، عدالت‌خواه و حق‌خواهی بوده و هستند و برخلاف احزاب و گروه‌های سیاسی که به دنبال کسب قدرت بوده، آرمان‌گرا هستند.

وی با بیان اینکه خصلت مطالبه‌گرایی دانشجویان از این آرمان‌گرایی و عدالت‌خواهی بر می‌آید، ادامه داد: برخی ممکن است این جریان دانشجویی را نپسندند اما حضور این جریان در کنار جریان انقلاب اجنتاب‌ناپذیر است اما باید مراقب آفت‌های احتمالی نظیر سوءاستفاده جریان‌های سیاسی به دنبال قدرت بود و راه آن‌ها را سد کرد بنابراین باید تلاش شود مجموعه دانشگاه با یک جزمیت علمی حرکت کند و با تدقیق، دقت نظر به‌دور از سطحی‌نگری پیش رود تا جنبش دانشجویی همواره به سمت رویش حرکت کرده و ریزش نداشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در دانشگاه باید رابطه‌ای بین علم، اقتصاد و سیاست شبیه به یک مثلث باشد بر این اساس که نتیجه علم باید وارد اقتصاد و سیاست خارجی شود تا سبب رونق اقتصاد و یافتن بازارهای خارجی برای تولیدات داخلی ما شود.

رئیسی با بیان اینکه من برخلاف آنهایی که به دنبال جلب رای بودند در ایام انتخابات به دانشگاه نرفتم، گفت: اما در طول دوران مسئولیتم در سمت‌هایی که تاکنون داشته‌ام کمتر دانشگاهی است که به آن نرفته باشم و همواره خود را با دانشگاه مرتبط می‌دانم. 

وی درباره اقدامات انجام شده در آستان قدس برای گسترش رابطه با دانشگاه گفت: ما به دنبال طراحی دانشگاه جامع رضوی هستیم لذا فرهیختگانی از تهران و خراسان جلسات مشترکی داشته و دارند که از اولین اقدامات ما بوده علاوه‌بر آن برای اولین‌بار معاونت علمی در آستان قدس تشکیل دادیم تا فعالیت علمی و دانشجویی را دنبال کنند و نام بین‌المللی برای دانشگاه امام رضا (ع) فقط در تابلوی دانشگاه نباشد و دانشجویان سایر کشورها نیز برای تحصیل به مشهد بیایند چرا که ظرفیت و جایگاه آن وجود دارد‌.

تولیت آستان قدس رضوی درباره توجه به رعایت عدالت آموزشی در دانشگاه امام رضا (ع) و دانشگاه علوم رضوی گفت: طبیعتا تجدیدنظر در روشی که تاکنون در پیش گرفته شده است جای بررسی وجود دارد اما دانشگاه علوم رضوی از زمانی که توسط تولیت فقید پایه‌گذاری شد سبقه و ظاهر دانشجویی و دانشگاهی اما نظام حوزوی دارد و فارغ‌التخصیل این دانشگاه نیز بیشتر سبقه طلبگی و حوزوی داشته و واحدهای درسی و اشتغال آن نیز بر همین اساس است. ‌

رئیسی درباره فعالیت‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی گفت: "رضوی تی‌وی" مدتی است راه افتاده و در این روزها برنامه دائمی و 24 ساعته آن شروع می‌شود که در حال گسترش است تا حوزه رسانه آستان قدس رضوی توسعه پیدا کند.

وی در پاسخ به مطالبات دانشجویان درباره کمبود یا نبود بودجه فرهنگی در دانشگاه امام رضا (ع) گفت: مسلماً در دانشگاه باید به بخش فرهنگی نیز بودجه‌ای اختصاص داده شود و گزارش قبلی که به دست من رسیده نشان از این دارد که کارهای خوبی انجام می‌شود اما باید افزایش یابد چون کار فرهنگی در همه اعضای جامعه به ویژه در دانشگاه اولویت کار ما در آستان قدس است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در رابطه با آن دسته از رشته‌هایی که زمینه اشتغال و کار در آستان قدس و موسسات وابسته به آن را داشته باشد ما حتما اولویت را به دانشجویان و فارغ التخصیلان خود در دانشگاه امام رضا(ع) قرار می‌دهیم.

رئیسی درباره ارائه تسهیلات و وام برای ازدواج و مسکن جوانان دانشجو گفت: به برکت امام رضا (ع) مجموعه 530 واحدی را شروع کرده و دارد پیش می‌رود و درصد هستیم در بیرجند و شهرهای دیکر نیز این امر را دنبال کنیم لذا ایجاد مسکن برای زوج‌های جوان و دانشجویی را بنیاد گذاشتیم و امیدواریم به نتیجه برسد ضمن اینکه 5 میلیارد ریال وام و تسهیلات برای ازدواج جوانان اختصاص می‌دهیم. 

وی درباره گسترش فعالیت بانوان و دختران دانشجو خاطرنشان کرد: برای نخستین بار مرکز زنان را در آستان قدس مطرح کردیم و دو نفر از بانوان در هیئت امنای آستان قدس رضوی وارد  شده ضمن اینکه رواق خاصی برای فعالیت‌های فرهنگی بانوان در نظر گرفتیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اتهامات بسیاری علیه آستان قدس نظیر بحث مالیات و غیره مطرح می‌شود گفت: البته مردم این حرف‌ها را نمی‌گویند؛ اگر چند سایت این حرف‌ها را می‌نویسند دلیل نمی‌شود که حرف مردم باشد؛ در مورد مالیات آستان قدس رضوی نیز تولیت فقید 35 سال پیش نامه‌ای خدمت حضرت امام (ره) نوشتند و  امام رسماً این امر را مرقوم فرمودند که آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه آن از مالیات معاف هستند‌.

رئیسی با بیان اینکه چون تمام درآمد آستان قدس موقوفه و نذر است لذا در هزینه‌ها تاکید دارم که باید دقت شود، گفت: من پس اینکه به این سمت منصوب شدم نامه‌ای به مقام معظم رهبری فرستاده و ایشان نیز بر گفته حضرت امام (ره) تاکید کرده و نکاتی مطرح کردند ضمن اینکه ما در حال حاضر مالیات ارزش افزوده، تکلیفی و مالیات عملیاتی را می‌پردازیم و غیر از آن، چندین برابر پولی که آستان قدس به عنوان مالیات بخواهد بپردازد را در جاهایی که وظیفه دولت است هزینه می‌کند.

وی ادامه داد: ما برای نخستین بار موسسه حسابرسی خارج از آستان قدس را به آستان وارد کردیم تا به صورت کاملاٌ دقیق به بررسی بپردازند و شفافیت درباره مسائل آستان قدس در برابر درآمدها و هزینه‌ها به حدی است که ما می‌توانیم در زمینه موقوفات بیان کنیم کجا هزینه شده و مراحل حسابرسی بسیار متفاوت از گذشته است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در انتهای سال 95 میزان نذورات آستان قدس رضوی 21 درصد افزایش یافته است، گفت: علت این امر است که مردم می‌بینند که خدمات به زائران و افراد مستمند افزایش پیدا کرده چرا که معتقدیم جای زائر امام رضا(ع) در کمپ و پارک نیست لذا به لطف خداوند متعال عید فطر سال گذشته کلنگ شهر زائر را در طرق زدیم و امسال بهره‌برداری آن آغاز شد.

رئیسی  تصریح کرد: شعار ما شعار ما می‌توانیم است و آنچه که وعده می‌دهیم را معتقدیم می‌توانیم بطوری که در راستای افزایش اشتغال در اطراف گناباد و تربت مشارکت کردیم و از قنات‌های آنجا لایروبی کرده و بیش از 700 شغل ایجاد شده اشت. 

وی با بیان اینکه توانمند سازی فقرا و مستمندان را در برنامه داریم، گفت: پول دادن به فقرا مسکن است  و ما باید کشور را به سمت اقتصاد مقاومتی ببریم چون تا زمانی که حس اقتصاد مقاونتی ایجاد نشود دم زدن از رفع مشملات مردم و محرومان فقط یک شعار است.

تولیت آستان قدس رضوی درباره گزارش عملکرد کمک‌رسانی در جریان زلزله کرمانشاه، گفت: امام رضایی‌ها پشتوانه محکمی برای نیروهای مسلح به ویژه بسیج و سپاه بودند و در قرارگاه‌هایی که ما در قصر شیرین و سرپل ذهاب زدیم قوی‌ترین بخش را بنیاد کرامت برعهده داشتند ضمن اینکه در موکب‌های اربعین نیز مناطقی را شناسایی کردیم که دیگران در آن مکان‌ها حضور نداشتند و از آن مناطق گره‌گشایی کردیم. 

رئیسی با بیان اینکه امروز بیش از 500 هزار خادم در سراسر کشور داریم و این رویه رو به ازدیاد است‌، افزود: شخصا پیامک‌های افراد پیام‌های فضای مجازی را می‌خوانم و ارتباطات مردمی همواره مشی من بوده و در این مشی ضرر نکردم لذا ارتباط با اقشار مختلف و عموم مردم همواره در برنامه کارم بوده است بنابراین می‌گویم آنچه در فضای مجازی و برخی سایت‌ها مطرح می‌شود را حرف مردم ندادید.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در این مدت نشده که در حرم مطهر به عنوان زیارت بروم و چندنفر در گوشم نگویند که ما از شما عذرخواهی می‌کنیم که بخاطر تبلیغات غلط در فضای مجازی و غیره دچار اشتباه شدیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه مطالبه‌گری دانشجویان را محدود به 16 آذر نکنید، گفت: من خودم را محتاج نگاه دانشجویان، طلاب و مردم عزیز می‌دانم و به این نگاه‌ها احترام گذاشته و به امیدخدا دنبال می‌کنم و امیدوارم بتوانیم بدون نگاه جناحی و سیاسی نگاه به گفتمان انقلابی، رهبری و مردم را دنبال کنیم.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی