9:31 1397/03/28

 

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر مدیر کل بهزیستی استان اصفهان به جع خبرنگاران آمد تا در مورد برنامه ها واقدامات بهزیستی برای کاهش مصرف مواد مخدر گزارشی ارائه کند.  

مرضیه فرشاد از دادن هر گونه آمار امتناع کرد و ارائه آمار را در حیطه اختیارات ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست. اما گفت نگران کاهش سن در مصرف مواد مخدر است. وی در ادامه افزود: « در سالهای اخیر به دلیل افزایش مراجعه کنندگان، مراکز نوجوانان را از بالغین جدا کردیم. ما کاهش را در جامعه خودمان ومراجعه کنندگان به بهزیستی می بینیم، اما ممکن است این کاهش در جامعه اتفاق نیفتاده باشد.»

بنا به گفته فرشاد زنان برای دریافت خدمات ترک اعتیاد وسایر خدمات مراجعه بیشتری به مراکز بهزیستی داشته‌اند ومیزان مصرف را در این قشر را 9 و سه دهم اعلام کرد. البته در سالهای قبل مراجعه زنان برای درمان بسیار کم ویا در سایه مردان بوده است، به دلیل تابوی که وجود داشته و مشکلات انگ خوردن ومسائل اجتماعی. اما بنا به گفته وی رویکرد در حال اصلاح شدن است وبه دلیل افزایش دسترسی به خدمات  زنان مراجعه بیشتری داشته اند.

وی در ادامه تاکید کرد: « زنان به دلیل بافت فیزیکی که دارند نسبت به درمان وضعیت بدتری دارند و درمان آنها مشکل‌تر و طولانی‌‌تر است. زنان می توانند در مراکز اقامت داشته باشند وخدمات دریافت کنند. دو تا کمپ پوشیده زنان دارم. سه مرکز میان مدتDIC  و TC زنان داریم. در سال گذشته 561 نفر از زنان از شلتر ما استفاده کردند. خانم های باردار معتاد هم از خدمات ما استفاده می کنند اما اگر نیاز به خدمات مراقبتی درمانی داشته باشند، ما انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی این خدمات را انجام بدهد.

بنا به گفته دکتر ابراهیمی کارشناس مسئول ترک اعتیاد در بهزیستی شدت اعتیاد در زنان بسیار بیشتر از مردان است. مردان 8 سال طول می کشد تا تزریقی شوند اما زنان در عرض دو سال تزریقی می شوند.  وی میزان شیوع وگرایش به مواد مخدر را 19 تا 35 سال عنوان کرد.

مدیر کل بهزیستی از حرکت شیب مصرف مواد مخدر  از سنتی به صنعتی خبر داد، اما آنچه وی آن را نگرانی خانواده ها و بهزیستی در حال حاضر اعلام کرد؛ گرایش به مصرف الکل در بین نوجوانان و مصرف سیگار وقلیان بود. البته از اجرای چندین طرح آموزشی توسط آموزش وپروش خبر داد که البته از لحاظ کمیتی چندان مناسب نیست و همه دانش اموزان را پوشش نمی دهد.

وی در ادامه نسبت به میزان برگشت افراد به مواد مخدر بعد از درمان گفت:« برگشت به مواد مخدر در همه جای دنیا بالاست واگر این آمار را 60 درصد داشته باشیم زنان 20 درصد بیشتر است. تمام افرادی که برای درمان به ما مراجعه می کنند مددجو حساب می شوند ومی توانند خدمات دریافت کنند. در سال 96 بالغ 45 هزار و838 نفر درمان شده اند که در سال 96 رشد داشته است. بیشتر مصرف افراد هم تریاک بوده است در حدود 53 درصد .

وی در ادامه نیز اضافه کرد: بهترن مدل درمان که ماندگاری بیشتری دارد، که البته گران ترین مدل هم هست tc  است. در حال حاضر بهزیستی 2 سوم یارانه این مراکز را پرداخت می کند ومابقی توسط مددمجو تامین می شود.  

وی در خصوص حمایت از بهبود یافتگان گفت: «در سال گذشته در حدود  1906 نفر بهبود یافته موفق به دریافت وام شدند. این افراد که حداقل شش ماه از مدت پاکی انها گذشته بود. موفق به دریافت وام شدند. 988 نفر هم پرونده انها برای اماده سازی شغل تکمیل شده است و برای نزدیک به 3 هزار نفر فرصت فراهم شده است. البته مشکلی که برای بهبود یافته ها است تامین ضامن بانکی است. »

مرضیه فرشاد راه مبارزه با مواد مخدر را برنامه های  ‌ اجتماع محور ومردمی دانست. انجام کار تیمی و وادار کردن مردم به فکر کردن درباره تبعات مصرف مواد مخدر، را  بهترین راه پیشگیری عنوان کرد، که اجرای برنامه های اجتماع محور را در 141 محله شهری و 75 محله روستایی و محیط های کاور مهد کمدک ها شروع کردند.

وی تاثیر گذاری برنامه های پیشگیرانه را قابل شمارش ندانست وگفت : این برنامه‌ها به مرور زمان اثرات خودش را نشان می دهد. البته افزایش مصرف مواد مخدر ناشی از موازی کاری دستگاه ها نمی تواند باشد . مواد مخر سرعت بالایی دارد ولی حضور سمن ها ومردم در راه پیشگیری کم است وباید این حضور برای اثر گذاری برنامه های پیشگیری بیشتر باشد.

سازمان بهزیستی در هفته مبارزه با با مواد مخدر از یکم تا پنجم تیرماه برنامه های آموزشی متنوعی دارد. رونمایی از سی دی غفلت، رونمایی از نرم افزار تحت عنوان نخست، ماشین سیار خدمات پیشگیری از آسیب اعتیاد که برای اولین با انجام می شود و برگزاری نمایشگاه های متعدد مواد مخدر از جمله این برنامه هاست.

مطالب پیشنهادی