13:50 1396/10/18

به گزارش مفتاح، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مشکل آلودگی هوا ارتباطی به مدارس ندارد و طرح تعطیلی یک ماهه مدارس در فصل زمستان تجربه‌ای شکست خورده است.

برحسب البته هشدارهای به‌هنگام کارشناسان هواشناسی به ستاد مدیریت بحران استان اصفهان، جلسه اضطراری تشکیل و تعطیلی مدارس تا روز جمعه رسماٌ اعلام شد.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست روز چهارشنبه 13 دی ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت درباره آلودگی هوا و کنترل آن عنوان کرده بود: در این کمیسیون پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

طرح تغییر تقویم آموزشی، سال گذشته نیز از سوی وزارت آموزش‌وپرورش ارائه شد اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن رأی مثبت ندادند.

در همین رابطه، حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره طرح تعطیلی یک ماهه مدارس در فصل زمستان اظهار کرد: طرح جدید سازمان محیط زیست در این رابطه هنوز به مجلس ارائه نشده است اما این مسئله چند ماه قبل در قالب طرح دیگری ارائه و در کمسیون کشاورزی  بررسی شد و در مجلس رای نیاورد هم‌اکنون نیز بعید است طرحی که توسط افرادی به جز کارشناسان آموزش‌وپرورش  برای حل مشکل آلودگی هوا که ارتباطی با مدارس ندارد، تهیه شده در مجلس تصویب شود.

وی افزود: ارائه طرحی که نظام آموزشی را تغییر می‌دهد، ساده نیست چرا که سازماندهی نیروهای آموزشی، چاپ کتاب‌های درسی و نظام آموزشی در کشور متمرکز است از سوی دیگر آزموده را آزمودن خطاست و در گذشته این طرح ارائه شده بود و چند سال نظم و نظام مدارس را به هم ریخت و در نهایت موفق نشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این مباحث باید به صورت دقیق توسط کارشناسان تعلیم‌و تربیت تهیه شود تا به مشکلات کل کشور کمک کند و سیستم آموزشی به گونه‌ای طراحی شود که این مسئله عملیاتی باشد نه اینکه یک نفر به ذهنش برسد و طرحی را برای تعطیلات یک ماهه مدارس در فصل زمستان ارائه کند؛ جمعیت را از روستاها مهاجرت داده و در تهران متمرکز کرده‌اند و حالا می‌گویند برای حل آلودگی هوا مدارس را تعطیل کنیم آیا روزهایی که مدرسه تعطیل می‌شود، بچه‌ها در خانه می‌مانند؟

میرزاده ادامه داد:‌ مسئولان محیط زیست اگر پیشنهادی دارند باید آن را به آموزش‌وپرورش ارائه دهند تا توسط کارشناسان بررسی شود و به جای تعطیلی مدارس سطح آموزش‌ها را ارتقاء دهند و اطلاعاتی در کتاب‌های درسی ارائه شود  که بحث آلودگی هوا کنترل شود و دانش‌آموزان با حفظ محیط زیست آشنا شوند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی