17:03 1398/04/26

به گزارش مفتاح عباس شاه میرزایی در گفت و گویی با بیان اینکه خوشبختانه در استان اصفهان گزارشی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات گزارش نشده است، اظهار داشت: چندین مورد گزارش در برخی از استان‌های شمالی کشور راجع به بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوانات گزارش شده که متأسفانه جان پنج نفر را نیز گرفته است اما خوشبختانه در استان اصفهان هیچ گزارشی در این موضوع نداشتیم.

وی ضمن اشاره به سم پاشی اماکن پرورش دام و طیور در منطقه کاشان افزود: با توجه به گزارش‌های رسیده مبنی بر ابتلای چند هموطن به بیماری تب کریمه کنگو هشدارهای لازم به افرادی که به صورت مستقیم با دام در ارتباط هستند، ارائه شده است تا ابتلاء به این نوع بیماری‌ها به حداقل کاهش پیدا کند.

شهروندان کاشانی از خرید گوشت بدون مهر و برچسب‌های مربوطه خودداری کنند

رئیس شبکه دامپزشکی کاشان ضمن اشاره به روش‌های ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو ابراز داشت: بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه و یا کشتار غیراصولی و غیر بهداشتی دام به انسان منتقل می‌شود و بر همین اساس شهروندان کاشانی از خرید گوشت بدون مهر و برچسب‌های استاندارد خودداری کنند.

وی با بیان اینکه دامداران و قصابان به صورت مستقیم با ترشحات دامی در ارتباط هستند، گفت: کشتار غیر مجاز موجب می‌شود تا اگر دامی دارای بیماری تب کریمه کنگو باشد به دامداران و قصابان منتقل شود و موجب وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری می‌شود که در این صورت حتی جان افراد را نیز تهدید می‌کند.

علائم تب کریمه کنگو همانند آنفولانزا و سرماخوردگی است

شاه میرزایی با بیان اینکه علائم تب کریمه کنگو همانند آنفولانزا و سرماخوردگی است، افزود: انسان با بروز چنین علائمی به خود شک نمی‌کند اما با گذشت زمان علائم اصلی بیماری بروز پیدا می‌کند و این موضوع نیز می‌تواند زنگ خطری باشد که دامداران و قصابان باید به آن توجه کنند.

وی ضمن اشاره به مشاهده بیماری لمپی اسکین در منطقه کاشان بیان داشت: بیماری لمپی اسکین به دلیل ازدیاد حشرات و گزش آنها بر روی دام ایجاد شده و موجب کاهش شیر دام می‌شود و در منطقه کاشان نیز چندین مورد از این بیماری مشاهده که بلافاصله واکسیناسیون انجام و یک هزار رأس دام واکسینه شدند و بیماری در کنترل است.

واکسیناسیون ۵۰ هزار دام سبک در مقابل بیماری تب برفکی

رئیس شبکه دامپزشکی کاشان از واکسیناسیون ۵۰ هزار رأس دام سبک در مقابل تب برفکی در کاشان خبر داد و ابراز داشت: سه هزار رأس دام سنگین نیز در مقابل بیماری تب برفکی واکسینه شدند و از آنجا که تب کریمه کنگو علائم خاصی در حیوانات ندارد سم پاشی محیط‌های دامی را در دستور کار قرار دادیم و مراکز متعددی با این سم پاشی رفع آلودگی شدند.مهر

مطالب پیشنهادی