16:48 1399/09/15

مسابقه فرهنگی " اگر من یک مسئول فرهنگی بودم ... " به مناسبت شانزدهم آذر، بزرگداشت روز دانشجو و نوزدهم آذرماه روز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) درسال ۱۳۶۳ ه ش ، برگزار میگردد.

به گزارش سرویس ورزشی مفتاح نیوز؛ دکتر سید جلال عرفانیان رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران، با بیان این مساله که تهاجم فرهنگی مهمترین روش مقابله دشمن با نظام اسلامی است ادامه داد:گاهی از ما پرسیده می شود که چرا اینقدر برای فضای مجازی وقت میگذارید؟!
ماهم پاسخ میدهیم
ما در فضای مجازی به دنبال تفریح و سرگرمی نیستیم.
به دنبال پر کردن اوقات فراغت هم نیستیم.
ان شاالله به دنبال اسم و رسم نیستیم.به دنبال التماس دعا از مسؤلین نیستیم.
به دنبال ریا و خود نمایی و تظاهر نیستیم.نگاه ما به فضای مجازی متفاوت است.
ما فضای مجازی را یک جبهه جنگ می دانیم.
جنگ همیشه با شلیک توپ و تفنگ نیست.
فضای مجازی میدان مبارزه بوده و هست و خواهد بود ،فقط شکل و نوع آن تفاوت کرده است.
عرفانیان ادامه داد:همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری "جنگ سخت" مردانی حضور یافتند که خانواده داشتند، درس و دانشگاه داشتند، کار و زندگی داشتند.
بیکار نبودند، ولی بزرگترین کارشان شد دفاع از اسلام و انقلاب و از همه چیز خود گذشتند و ایثار کردند.
وامروز میدان جنگ به دستور امام خامنه ای، فضای مجازی است.
یکی از مهمترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که این وظیفه را به عهده شورایعالی قراردادند تا به‌عنوان سند بالادستی مسیر حرکتی فرهنگی کشور را به تصویر بکشد.
لذا جایگاه شورایعالی انقلاب فرهنگی ویژه است و درباره شورایعالی فرمودند:باور کنید که شورایعالی انقلاب فرهنگی قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور است؛ باور کنید که اینجا فرماندهی مسائل عمده‏ی فرهنگی کشور و سیاست‏گزاری کشور را بر عهده دارد.
پس با توجه به اهمیت این جایگاه وظیفه او را چنین تبیین می‌کنند:وظیفه قرارگاه اصلی، سیاستگزاری راهبردی، هدایت دستگاه‏ها، مراکز تأثیرگذار و بخش اجرایی فرهنگی است. دکتر عرفانیان ادامه داد:بعد از دوران دفاع مقدس تهاجم فرهنگی دشمن مهمترین روش او برای مقابله با نظام اسلامی شد. یعنی مثل جنگ سخت برای ما، میدان جنگی که از جنس نرم بود و درزمینه ضربه زدن به فکر و اندیشه و فرهنگ و باور عملیات می‌کرد به وجود آورد لذا تعابیری که رهبر معظم انقلاب در مقابله با این صحنه دفاع و حمله بیان فرمودند تعابیر جنگی است.
مثل تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، قرارگاه فرهنگی، جبهه فرهنگی، افسران جنگ نرم، فرماندهان جنگ نرم و امثال اینها. و شورایعالی انقلاب فرهنگی را هم بعنوان قرارگاه مرکزی و اصلی فرهنگی کشور معرفی کرده‌اند.
یکی از وظائف شورای عالی متوجه فرهنگ عمومی و مسائل متنوع آن است.
عرفانیان با بیان اینکه مجموعه منسجم و منظم از اهداف، ارزشها، عقاید، باورها، رسوم و هنجارهاى مردم متعلق به یک جامعه بزرگ، قوم یا ملت معنی فرهنگ عمومی است گفت:پس فرهنگ عمومى، همه فعالیت‌های‏ مبتنى بر اندیشه‌ها و عادت‌ها که موردنیاز بشر است را با توجه به جوامع و اختلافی که در تاریخ و سیاست و اقتصاد و مذهب و رفتار عمومی دارند شکل مى‏دهد. لذا فرهنگ عمومى داراى دو جهت «عینى» و «اعتبارى» دارد که ‏باید هر دو را مدنظر داشت. رهبر معظم انقلاب این دو بعد را تبیین کرده‏ اند فرمودند:یک بخش آن ظاهرى و بارز مثل شکل لباس و شکل معمارى است که تأثیر خاصى بر روى ذهنیات و خلقیات و منش و تربیت افراد دارد و بخش دیگرش مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقیات فردى و اجتماعى مردم، وقت‏ شناسى، وجدان کارى، مهمان‏ دوستى و احترام به بزرگترهاست.
دکتر عرفانیان افزود:پشتوانه فرهنگ عمومی به‌اجبار خود جامعه و تشکل‌های اجتماعی غیررسمی برمی‌گردد که آحاد جامعه مثلاً فلان شیوه رفتاری، عادات و رسوم و … را می‌پذیرند و پایبندند و نسبت به آن حساسیت دارند.
فرهنگ عمومی شامل همه حوزه‏ هاى زندگى اجتماعى، خانواده، حکومت، اقتصاد و آموزش‌ پرورش و امثال این‏ها می‌شود و محدود به حد خاصی نیست.
مسئول امور ایثارگران فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:از دیدگاه رهبر معظم انقلاب فرهنگ روح و جان جامعه است و باید به آن توجه ویژه معطوف باشد.
عرفانیان گفت:تفکر و توجه قشر جوان و نوجوان جامعه به مقوله فرهنگ را از اهداف برگزاری این مسابقه فرهنگی دانست و افزود: مسابقه جنبه فرهنگی - آموزشی دارد، مسابقات فرهنگی موجب افزایش سطح مطالعه و توجه به لزوم ارتقاء آگاهی و بینش در بین نسل جوان می شود.
وی مهلت ارسال ادامه جمله " اگرمن یک مسئول فرهنگی بودم ...." را تا مورخه ۱۹ آذر ماه اعلام نموده وارسال موارد به شماره صرفا واتساپ ۰۹۱۰۹۰۹۸۰۰۶ را اعلام کرده وگفت: به سه نفر از برندگان این مسابقه به قیدقرعه هدیه ای اهدا می شود.
منبع:کمیته فرهنگی فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران

مطالب پیشنهادی