18:24 1396/10/05

 

 

 

به گزارش مفتاح، عباس مقتدایی نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رودخانه مونع ومشکلاتی داشته وهمچنان با این مشکلات دست به گریبان است گفت: « مردم به دنبال این هستند که مسئولان تدبیر بهتری برای احیا زاینده رود انجام بدهند، آنهم  احیا دائمی نه احیا نیم بند.»

با وجود تمام شدن پائیز وجاری نشدن زاینده رود ومشکلات پیش رو کشاورزان، مقتدایی گفت: سالهای قبل بی توجهی به زاینده رود تشدید شد ومسئولان در یک مقطعی تلقی کردند زاینده رود یک رود محلی است. اما زاینده رود یک رودخانه ملی است. مصوبات مشکل قانونی داشت اما ما در زمان تصدی نمایندگی مجلس مصبوتان را حل کردیم ومصوبات 9 ماده ای زاینده رود حل شد. مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب به تصویب رسید اما بارگذاری زیادی روی رودخانه انجام شده و برخورد منطقی هم با آن انجام نشده است وتاثیرات ناشی از آن امروز خودش را نشان می‌دهد.

 

وی در خصوص تاثیرات خشکی زاینده رود گفت: خشکی زاینده رود آسیب‌هایی را به محیط زیست وارد کرد. تخریب زمین‌های کشاورزی آلودگی تالاب گاوخونی، تصرفات در حریم رودخانه، مشکلات اقتصادی وفقر، از جمله اثرات خشک شدن رودخانه بود. خشکی زاینده تاثیرات منفی بر توریسم شهر اصفهان گذاشت و مشکلات روحی ورانی برای مردم به وجود آورد.

 

نماینده سابق مردم اصفهان وارد شدن همه اجزا موثر شهر و کشور برای حل شدن مشکل زاینده رود لازم دانست وافزود: برای حل شدن مشکل زاینده رود باید همه اجزا وارد بشوند. شورای عالی آب، وزارت نیرو، نمایندگان مجلس، مجمع نمایندگان، استاندار، صنف کشاورزان وارد کار شوند ومتحد شوند.  باید بسته کامل شکل بگیرد تا مشکل آب زاینده رود حل بشود.

 

مقتدایی مصوبات 9 ماده‌ای آب را عصاره‌ای به روز شده از طومار شیخ بهایی عنوان کرد وافزود: در مصوبات 9 ماده‌ای سهم وحق آبه‌ها مشخص شد و حق آبه تابلاب وکشاورزان ومجموعه صنایع، سهم استان ها ونحوه برداشت آنها مشص ولحاظ شده است.

 

وی در خصوص اجرائی نشدن مصوبات 9 ماده ای گفت: امروز مسئولان اجرایی به خصوص در رده بالا، برای اجرایی نشدن مصوبات باید پاسخگو باشند. رئیس جمهور در سفر به اصفهان گفت، نباید رودخانه زاینده رود خشک باشد، اما این حرف عملی نشده است. به نظر می رسد مسئولان در مورد زاینده رود به روزمرگی رسیده‌اند وبارودخانه زاینده رود در حد یک رود محلی برخورد می کنند، نه یک رود ملی. باید مسئولان در قد وقواره زاینده رود عمل کنند. درست است که در کشور مشکل آب داریم، اما اگر مدیریت پیشرو وصحیحی داشتیم، الان وضعیت رودخانه به این صورت نبود.

وی برداشت بی رویه، توزیع نامناسب آب بین صنعت وکشاورزی، نوع کشت وسطح کشت را در جاری نشدن آب در زاینده رود موثر دانست وگفت: در موقع لزوم باید برنامه ریزی انجام می‌دادیم که ندادیم. باید بند به بند مصوبات انجام بشود واستاندار فعال تر برای اجرای این مصوبات اقدام کند. البته  باید برای خروج آب اصفهان به سمت کرمان ورفسنجان هم برنامه ریزی کرد ومسئولان پاسخ بدهدند که چرا این اتفاق افتاده است.

 

وی وضعیت تالاب گاروخونی را هم بحرانی اعلام کرد وگفت: خشکی تالاب وحمله ریزگردها، چند استان را تهدید می کند. حق آبه تالاب در مصوبات نه ماده‌ای باید در نظر گرفته شود.مردم اصفهان با حضور خود ودفاع از برنامه‌های خوب ومطالبه گری در احیا زودتر رودخانه می توانند موثر باشند.

مطالب پیشنهادی