به گزارش پایگاه خبری مفتاح، در تاریخ ۲۴ مهرماه ۹۷ ، تعدادی از مرزبانان و بسیجیان بومی در نقطه صفر مرزی میرجاوه در جنوب شرق کشور ، توسط گروهک تروریستی جیش الظلم ربوده و به داخل خاک پاکستان منتقل شدند.
پنج نفر از این مرزبانان ۲۴ آبان با پیگیری های دولت پاکستان آزاد و به ایران تحویل داده شدند، اما به گفته سردار سرتیپ محمد مارانی فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور، اکنون ۶نفر دیگر در اختیار این گروه تروریستی قرار دارند.
سردار سرتیپ قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در مورد باقیمانده مرزبانان ربوده شده اظهارداشت: بیشترین دغدغه ما آزادی آنها است که اکنون در دست تروریست ها و منافقین به نوعی گروگان هستند.
وی با یادآوری این که رایزنی ها برای آزادی این مرزبانان از طریق دیپلماسی مرزی با پاکستان در حال انجام است، اظهارداشت: از طریق سران طوایف و بزرگان نیر پیگیر موضوع آزادی مرزبانان هستیم.

فرمانده مرزبانی ناجا ابراز امیدواری کرد با مذاکراتی که در سطح سایر دستگاه ها همچون ستادکل نیروهای مسلح و وزارت امور خارجه نیز انجام می شود هرچه زودتر این عزیزان به خانواده هایشان بازگردند.
سردار رضایی اعلام کرد: بر اساس آخرین خبرها و اطلاعات دریافتی باقیمانده مرزبانان ایرانی ربوده شده در سلامت هستند.
به گزارش مفتاح، شهریار حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشور پیش از این با بیان این که نیروی نفوذی عامل اصلی بروز این اتفاق بوده است، گفت: نیروهای نفوذی گروهک تروریستی جیش العدل شناسایی شده اند با این حال تاکنون دستگیری خاصی در این زمینه انجام نشده است. 
در گذشته نیز بارها تروریست ها پس از اقدامات تروریستی در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان، به مکان های امن در خاک پاکستان متواری می شدند.
١٨ بهمن ۱۳۹۲پنج سرباز دیده بان کشورمان در مرز جکیگور سیستان و بلوچستان مفقود شدند که مسئولیت آن را نیز گروهک تروریستی جیش الظلم بر عهده گرفت؛ پرونده ای که در نهایت با آزادی چهار سرباز و شهادت یک نفر دیگر بسته شد. اردیبهشت ماه امسال نیز این گروهک در جریان درگیری با مرزبانان کشورمان در میرجاوه، ۹ نفر را به شهادت رسانده، دو نفر را مجروح و یک تن دیگر را به گروگان گرفتند.

سردار رضایی فرمانده ارشد نظامی در بخش دیگری تصریح کرد: درمورد تبادلات مرزی ایران با کشورهای همسایه گفت: یکی از اقدامات بسیار موفقی که در راستای بهبود وضعیت مرزبانی در مرزهای گسترده کشور انجام داده ایم، توسعه دیپلماسی مرزی است.

وی، روابط مرزبانی ایران با کشورهای همسایه را بسیارخوب توصیف و عنوان کرد: افزایش تعاملات دیپلماسی مرزی منجر به ارتقا آمادگی عملیاتی در برخی از مناطق خاص مرزی شده است.
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی تصریح کرد: گسترش این روابط باعث شده که بخشی از هزینه های مرز، کاهش و کارایی مرزبانی افزایش پیدا کند.
سردار رضایی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ نشست و اجلاس مرزی با کشورهای همسایه برگزار کرده ایم که از جمله آنها می توان به نشست با مرزبانی ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق، قطر و افغانستان اشاره کرد.
وی با تاکید بر این که اشراف نیروهای مسلح در مرزهای در بالاترین سطح است، ادامه داد: باوجود تهدیدات پیرامونی در برخی از کشورهای همسایه، ایرانی امن داریم و نیروهای ما با اتکا با قدرت خداوند به بهترین شکل در مرزها مستقر هستند.
به گزارش سایت مفتاح، جمهوری اسلامی ایران بیش از ۶هزار کیلومتر با کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و عراق مرز خشکی مشترک و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دارد.
طولانی‌ترین مرز ایران با عراق و کوتاه‌ترین مرز آن با ارمنستان است.

انتهای پیام/*

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی