به گزارش مفتاح محمدرضا حبیبی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امروز پیام انقلاب فرامرزی شده و دشمن نیز این موضوع را پیش‌بینی کرده است؛ در زمانی که دشمن به دنبال کاهش حضور روحانیت در جامعه بود، مقابل این تحرکات موضع‌گیری‌های شهید بهشتی قرار داشت.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه تحولات باید منجر به رضایت‌مندی مردم از دستگاه قضا شود، عنوان کرد: وظیفه اصلی دستگاه قضا تأمین عدالت است و مردم جامعه نیز با بی‌عدالتی مخالف هستند؛ ریاست جدید نیز به دنبال ایجاد عدالت است که قوای دیگر نیز باید کمک کنند.

وی بیان کرد: همه باید به رئیس جدید دستگاه قضایی کمک کنند تا بتواند ایده‌هایش را اجرایی کند، باید تبیین شود که همه این تغییرات یک شبه انجام نمی‌شود و نیاز به زمان دارد.

 اطاله دادرسی همچنان مشکل است

حبیبی تصریح کرد: اطاله دادرسی همچنان مشکلی است که مردم را با دشواری روبرو کرده است و با جذب نیروهای جدید به دنبال آن هستیم که زمان رسیدگی کاهش پیدا کند؛ وضعیت در دادسرا خوب است ولی در بخش تجدید نظر با مشکل جدی روبرو هستیم و میزان پرونده‌ها با توسعه شعب همگون نبوده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان مطرح کرد: باید بیش از 50 شعبه تجدید نظر فعال می‌شده ولی تنها 32 شعبه داریم و دست دوستان بسته بود زیرا دادگاه تجدید نظر نیاز به قاضی باتجربه دارد؛ یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار بنده است، افزایش حداقل 10 شعبه تجدید نظر تا پایان امسال است و معتقدیم این پتانسیل در اصفهان وجود دارد.

وی افزود: استان اصفهان استان پهناوری است و چند شهرستان بزرگ دارد؛ در سال 97 حدود 7 هزار پرونده از کاشان و شهرستان‌های اطراف به مرکز استان ارجاع شده است و به دنبال آن هستیم حداقل چند دادگاه تجدید نظر را در شهرستان کاشان ایجاد کنیم که مجوزات لازم را در این راستا گرفته‌ایم.

ساختمان جدید دادگستری اصفهان با 40 هزارمترمربع زیربنا

حبیبی بیان کرد: خوب نیست که دستگاه قضایی به دنبال ساخت و ساز ساختمان جدید باشد و باید به سمتی حرکت کنیم که پرونده‌ها کاهش پیدا کند و همین ساختمان‌ها هم مازاد شود ولی مصادیق مجرمانه در ایران بسیار بالاست و به همین دلیل پرونده‌ها زیاد است، در همین راستا زمین خوبی در سمت شرق اصفهان اختصاص یافته که خاکبرداری این پروژه شروع شده و قرار است ساختمانی با زیربنای 40 هزار مترمربع ساخته شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان تأکید کرد: قرار است با دستگاه‌های مختلف جلساتی برگزار کنیم تا میزان تولید پرونده‌ها کاهش پیدا کند و مشکلات آن‌ها هم در خود دستگاه حل شود که استاندار اصفهان از این طرح استقبال کرد و دبیر این تشکیلات را نیز مشخص کرد.

مردم کارچاق‌کن‌ها را به 1580 معرفی کنند

وی ادامه داد: بخشی از نارضایتی که علیه دادگستری‌ها ایجاد می‌‎شود به واسطه دلال‌ها و کارچاق‌‌کن‌هاست که تحت عناوین مختلف سعی می‌کنند که اعتماد مردم را جلب کنند و خود را نزدیک به مسؤولان معرفی کرده و اخاذی می‌کنند اما به مردم اصفهان می‌گویم هر کسی در اصفهان ادعا کرد که با قاضی و رئیس کل و ... آشنا هستم، ابتدا باور نکنند و بعد کافی است با تماس با حفاظت اطلاعات با شماره 1580 فرد را معرفی کنند.

حبیبی تصریح کرد: ستاد اجرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه تشکیلاتی است که در سطح استان فعالیت دارد و کارمان این است اگر فعال اقتصادی مشکلی دارد که ما می‌توانیم به او کمک کنیم، ورود پیدا کنیم و یا اگر پرونده‌ای در دادگستری داریم که می‌توانیم از تعطیلی کارگاهی جلوگیری کنیم، این اقدام را انجام دهیم.

رئیس کل دادگستری اصفهان اذعان کرد: یکی از مراکز خوبی که در دوره قبلی ریاست قوه ایجاد شد و در دوره جدید نیز به آن توجه ویژه دارند، مرکز پژوهش و فناوری است و امور به سمت دیجیتالی شدن برود؛ اکنون بیش از 89 درصد ابلاغ‌ها به صورت دیجیتالی صورت می‌گیرد که منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های نیروی انتظامی و قوه‌ قضائی شده است و اگر در گذشته چند ماه طول می‌کشید، اکنون در چند ثانیه به فرد می‌رسد و همچنین فساد در این زمینه بسیار کاهش پیدا کرده و از همه مهم‌تر آثار اجتماعی آن کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پیشگیری اقدامات جدی بوده و ریاست جدید قوه نیز بر این موضوع تأکید بسیاری دارند باید کاری کنیم که پرونده وارده کم‌تر شود؛ در حوزه خانواده و طلاق قرار است مستقیماً به دادسرا ابلاغ نشود و پیش از ارجاع به دادگستری، با همکاری بهزیستی و دستگاه‌های دیگر جلسات مشاوره برای خانواده‌ها برگزار شود تا شاهد کاهش طلاق باشیم.

آهنگ رشد طلاق کاهش پیدا کرده است

حبیبی ادامه داد: آمار طلاق سال 97 نسبت به سال 96 بهتر بوده و میزان رشد پرونده در این سال در حالی یک درصد بوده که در سال قبل از آن بیش از 5 درصد بوده است؛ البته معتقدیم باید کاری انجام دهیم که خانواده‌ها از خانه به سمت طلاق اصلاً حرکت نکنند و باید اقدامات گسترده‌ای در حوزه مهارت‌های زندگی در دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف انجام شود.

رئیس کل دادگستری اصفهان اضافه کرد: برنامه‌مان این است که آموزش‌های قبل و حین ازدواج را پیش از عقد فعال‌تر کنیم و لازم است با دستگاه‌های مرتبط همکاری داشتیم تا زوجین در کنار مابقی استعلامات، حداقل 10 تا 15 ساعت آموزش مشاوره‌ای و مهارت‌های زندگی را با هزینه بسیار کم آموزش ببینند که در کیفیت زندگی بهتر موثر خواهد بود.

وی در ادامه به کمبود نیرو در دادگستری اصفهان اشاره کرد و گفت: جذب نیروی قضایی در این مدت خوب بوده و یکی از برنامه‌هایم این است 50 و 60 نفر کارآموز را جذب و با همکاری معاونت آموزشی آن‌ها را آموزش دهیم تا بتوانند در خود استان فعالیت کنند.

حبیبی مطرح کرد: شورای حل اختلاف به منظور توسعه فرهنگ صلح و سازش که تأکید مؤکد اسلام است، ایجاد شده و وظیفه‌اش صلح و سازش میان دوطرف است و مختومه شدن یک پرونده با صلح و سازش با زمانی که با حکم دادگاه مختومه شود، بسیار متفاوت است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اظهار کرد: در سال 97 در سطح استان اصفهان 296 هزار 617 پرونده وارده به دادسراها داشتیم و با جمع پرونده‌های دادگاه کیفری شماره یک حدود 300 هزار پرونده تشکیل شده است؛ در سال 96 تعداد پرونده 285 هزار بوده است که نرخ رشد آن 4 درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال 96 تعداد 10 هزار 592 طلاق داشتیم که این آمار در سال 97 به میزان 1.86 درصد افزایش داشته است که نشان می‌دهد نرخ رشد آن کم شده است؛ همچنین در سال 96 آمار 32 هزار 146 ازدواج داشتیم و این آمار در سال 97 به 27 هزار 362 فقره ازدواج رسیده است که تعداد کاهش پیدا کرده است.

حبیبی در ادامه گفت: عناوین پرونده‌های حقوقی وارده به ترتیب مطالبه وجه چک، مطالبه طلب، اعسار و دعوای خانواده هستند؛ جرائم خشن جزو 10 عنوان پرونده‌های اصفهان نیست که این یک آمار مطلوب به شمار می‌آید.

اغتشاشگران اصفهان، شروران سابقه‌دار بودند

رئیس کل دادگستری استان اصفهان به اتفاقات سال 96 اشاره کرد و بیان داشت: پرونده کسانی که در سال 96 که تحت تاثیر رسانه‌های خارجی به دنبال ناامن کردن کشور بودند، در دستور کار قرار گرفت و از آن‌جایی که هم در آن قتل داشتیم و هم پای خارجی‌ها در میان بود، جمع‌آوری اطلاعات آن زمان‌بر بود اما اکنون تحقیقات آن تکمیل شده است و 16 نفر متهم مشخص شناسایی شده‌اند که عامل اصلی شروع کننده برنامه با برنامه‌‌ریزی قبلی بودند.

وی ادامه داد: هر 16 نفر از افراد شرور منطقه هستند که سوابق متعدد کیفری دارند؛ هیچ کس مخالف اعتراض نیست اما در این خصوص قانون داریم و باید مجوزات لازم را در این حوزه دریافت کنند و باید دقت کنند که اتفاقی رخ ندهد که دیوانه‌ها سوار موج شوند.

حبیبی تأکید کرد: در جهت رعایت حقوق متهمان نمی‌توانیم به صورت کامل اطلاع‌رسانی کنیم و در همه کشورها متهمان نیز حقوقی دارند.

99.5 درصد دستگاه قضا سالم هستند

رئیس کل دادگستری استان اصفهان عنوان کرد: سلامت همه دستگاه‌ها باید مورد اهمیت باشد ولی در دستگاه قضایی مضاعف و مجازات تخلفات در این حوزه بیشتر است؛ کار سنگین است و میزان رسیدگی به پرونده بیشتر از ظرفیت است و باید گفته شود که 99 و نیم درصد از دستگاه قضا سالم هستند و ممکن است در این بین 700 قاضی که در استان فعالیت دارند، تعداد اندکی هم متخلف کنند؛ در استان هم چندین قاضی متخلف وجود داشتند و تعدادی از افرادی که سخنگوی قوه اعلام کرد، از اصفهانی‌ها هستند.

وی اذعان کرد: حتماً باید موضوع امر به معروف و نهی از منکر لسانی را در جامعه فعال‌تر کنیم و هر کسی به آمر معروف قصد توهین داشته باشد، حمایت می‌کنیم.

حبیبی افزود: هیچ کس مخالف نشاط و انرژی مردم و به خصوص جوانان نیست و اماکن تفریحی و فضاهای سبز ما کم نیست و از این ظرفیت‌ها برای تخلیه انرژی خود در راستای موازین شرعی استفاده کنند.

رئیس کل دادگستری با اشاره به کمبود نیرو، اعلام کرد: 6 هزار نیرو معلق مانده‌اند که دستگاه استخدامی کشوری برای جذب آن‌ها بهانه می‌آورد و باید مشکل این افراد حل شود تا مشکل کمبود نیرو تاحدودی برطرف شود.

فارس

مطالب پیشنهادی