16:53 1398/04/26

به گزارش مفتاح برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌‌ها حاشیه‌ساز شد. برخی معتقدند برگزاری این انتخابات قانونی و برخی تاکید بر غیرقانونی بودن آن دارند.

قرار است در 4 مرداد سال جاری این انتخابات در تهران به روش الکترونیک و با اجرای شهرداری تهران برگزار شود.(که البته در قانون شهرداری نباید مجری باشد)

سازمان بازرسی کشور 24 تیر ماه نامه‌ای مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها منتشر کرد.در این نامه که ناصر سراج نوشته است آمده که اقدام به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بر اخلاف اصل 100 قانون اساسی است.اقدام شورای شهر و هیأت وزیران در وضع مصوبه مبنی بر تشکیل انجمن شورایاری محلات و برگزاری انتخابات خارج از  حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور است.

سراج همچنین تاکید کرده که گزارشی در این باره به وزارت کشور شورای اسلامی شهر تهران و رئیس‌جمهور ارسال کرده است.

با وجود اینکه رئیس سازمان بازرسی کشور برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را غیرقانونی عنوان کرد اما محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران تاکید دارد ما راهی را می‌رویم که گذشتگان رفته‌اند و البته رایزنی‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم.

مسئولان شهری بارها اعلام کردند که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای نوشته و از وزارت کشور خواسته همکاری‌های لازم را برای برگزاری این انتخابات انجام دهد. همچنین محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران این موضوع را تائید و گفت نامه را دیده است.

از آن سو برخی سازمان‌ها و مجلسی‌ها معتقدند برگزاری انتخابات قانونی نیست و باید مصوبه مجلس را داشته باشد.

تاکنون 4 دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شده و در دور چهارم انتخاب شورایاری‌ها مسؤولان مربوطه از دولت مصوبه گرفتند اما بعد از اینکه انتخابات برگزار شد اعلام کردند که این آخرین باری است که با مصوبه هیأت دولت می‌توانید انتخابات برگزار کنید و مستندات این اخطار وجود دارد.

مرتضی طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس گفت: زمانی که دور قبل ما انتخابات را برگزار کردیم بعد از انتخابات به ما اعلام کردند که باید برای برگزاری انتخابات مجوز داشته باشیم و با مصوبه هیأت وزیران دیگر نمی‌توانیم انتخابات را برگزار کنیم و سوابق این امر در شورای پنجم موجود است.

 

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با اعضای شورای پنجم داشتیم  گفتم بهتر است برای قانونی برگزار شدن انتخابات اقداماتی صورت گیرد چرا که دولت؛ شورا و شورای عالی استان‌ها از یک جنس هستند و راحت‌تر می‌توانند مراحل قانونی را طی کرده و برای این انتخابات مصوبه بگیرند.

شهردار تهران روز گذشته اعلام کرد که در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها نمی‌توان قطعی صحبت کرد و در نهایت تابع قانون است  و اگر مسؤولان ذیربط اعلام کنند نباید انتخابات برگزار شود، انتخابات برگزار نخواهد شد. امروز شهردار تهران در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرده است که سازمان بازرسی مرجع تشخیص عدم برگزاری انتخاب شورایاری‌ها نیست و در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مرجع قانونی در دولت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و در قوه مقننه رئیس مجلس است.

وی با تاکید بر این موضوع که سازمان بازرسی مرجع تشخیص در این زمینه نیست ، گفت :تا زمانی که به ما نگفته‌اند ما انتخابات را برگزار می‌کنیم.

سازمان بازرسی مرجع معتبری است

سازمان بازرسی می تواند بر عملکرد سازمان ها نظارت کند و در صورت بروز مشکل به آنها تذکر و سپس سایر مراحل را طی کند.

پرویز سروری عضو ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس گفت: قطعا سازمان بازرسی مرجع معتبری در این زمینه است چرا که موضوعات را تطبیق می‌دهد.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی به این جمع بندی رسیده که شورایاری‌ها قانونی نیست،‌گفت:‌برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مصوبه مجلس را ندارد. 

 

وی افزود: در دور قبل هم با یک سازوکار موضوعات را پیش بردیم. اینکه می‌گویند سازمان بازرسی مرجع تشخیص عدم برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیست حرف معتبری نیست.

وی گفت: به این سؤال ما پاسخ دهند آیا معاونت حقوقی ریاست جمهوری تاکنون اعلام کرده برگزاری این انتخابات قانونی است؟ آیا وزارت کشور گفته برگزاری این انتخابات قانونی است؟ بارها وزارت کشور اعلام کرده این انتخابات قانونی نیست و باید مجلس تصویب کند.

به گفته سروری سازمان بازرسی می‌تواند بگوید این انتخابات برگزار نشود.

برگزاری انتخابات شورایاری ها باید توسط مجلس قانون شود و تاکنون این امر انجام نشده و در 4 دوره قبل هم برگزاری این انتخابات با مصوبه هیات وزیران برگزار شد.

مرتضی طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: وظیفه سازمان بازرسی نظارت بر عملکرد  دستگا‌ه‌هاست و هر جا که دستگاه‌ها از برنامه منحرف باشند تذکراتی داده و سایر مراحل را طی می‌کنند.

وی با تاکید بر این موضوع که مجلس باید برای انتخاب شورایاری‌ها قانون وضع کند گفت:« باید موضوع انتخاب شورایاری‌ها در کمیسیون اجتماعی و کمیسیون شوراها بررسی شود سپس به صحن آمده و بعد از تائید به شورای نگهبان ارسال شود.

طلایی گفت:‌سازمان بازرسی گفته است این اقدام مغایر با قانون است و این وظیفه ذاتی سازمان بازرسی است.

وی گفت: در دوره قبل هم ما مصوبه هیأت دولت را داشتیم که از ما هم نپذیرفتند و بعد تاکید کردند در دوره بعد باید این کار قانونی انجام شود.

برخی اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند مخاطب آقای سراج در این نامه شورا نبوده است. علی اعطا سخنگوی شورای شهر در این باره  گفت:‌مخاطب آقای سراج شورا نبوده است و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از طریق دولت این موضوع را پیگیری می‌کند. 

 

براساس این گزارش قرار است برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در روزهای ابتدایی مرداد در تهران برگزار شود و هنوز در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن این انتخابات مباحث زیادی مطرح است و  تکلیف این نهاد مردمی مشخص نیست.

مطالب پیشنهادی