به گزارش مفتاح حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید یزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به دلیل حضور مراجع تقلید، حوزه علمیه و به ویژه بارگاه حضرت معصومه (س) حساسیت‌ها و ملاحظاتی در صدور مجوز اعمال می‌نماید و بر این اساس، آیین‌هایی که در استان‌های دیگر برپا می‌شود، در این شهر قابل برگزاری نیست.

وی ادامه داد: هر دستگاهی که قصد برگزاری جشنی دارد، باید مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را اخذ نماید که دراین صورت بلامانع خواهد بود.

وی اظهار داشت: دستگاه قضایی با آئین‌ها و جشن‌های شادی که مجوز قانونی از اداره ارشاد دارد، برخورد نمی کند.

یزدی با تاکید بر اینکه در قم نباید حریم شکنی شود، گفت: به طور مثال مراجع تقلید اجازه برگزاری کنسرت در قم را نمی‌دهند و یا در تمام کشور «افق کوروش» اسم فروشگاه‌های خاصی است، ولی در قم اسم همین فروشگاه‌ها «افق» می‌باشد.

وی در ادامه گفت: بنده به عنوان مسئول دفتر رئیس قوه قضائیه در قم، ضن برقراری ارتباط دستگاه قضا با مراجع و علما، نسبت به جذب روحانی و محققان در عرصه قضا و برای کمک به مباحث علمی و فقهی اقدام می‌کنم.

یزدی افزود: از سوی دیگر اقدامات دستگاه قضا را به مراجع تقلید و پیشنهادهای مراجع را به مسئولان دستگاه قضا منتقل می‌نمایم.

معاون فرهنگی دادگستری قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این معاونت با برگزاری اردوی راهیان نور، یادواره شهدا و نمایشگاه آسیب‌های فضای مجازی سعی در نهادینه سازی فرهنگ فردی و سازمانی بین کارکنان دستگاه قضایی، قضات، کارمندان و خانواده‌های آنها نموده است. همچنین با برپایی نمایشگاه دائمی با موضوع‌های مواد مخدر، فضای مجازی، سلاح‌های گرم و سرد، شهدا، ایثار و شهادت و عرفان‌های کاذب سعی در آگاه سازی اقشار مختلف مردم دارد.

وی افزود: دادگستری قم نخستین مرکزی است که توانسته دوره‌های آموزشی را در کنار نمایشگاه دائمی «پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی» برای اساتید، معلمان، دانش آموزان، دانشجویان، مجرمان و متخلفان به عنوان مجازات‌های جایگزین برگزار نماید.

به گفته یزدی، این دوره‌ها روزهای دوشنبه ساعت ۹ تا ۱۲ مخصوص بانوان و پنج شنبه ساعت ۹ تا ۱۲ برای آقایان برگزار می‌شود و هدف از آن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، جرایم و تخلفات می‌باشد.

وی گفت: مقرر شده است، کسانی که مرتکب جرم رانندگی بدون گواهینامه و سایر جرایم راهنمایی و رانندگی شده اند، به عنوان مجازات جایگزین، در این کارگاه‌ها به مدت سه ساعت شرکت کنند.

وی افزود: حضور در کارگاه به همراه بازدید از نمایشگاه دائمی پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، برای این افراد الزامی است.

از یکم تا هفتم تیرماه هر سال هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است؛ آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تَن از یارانش در هفتم تیر ۱۳۶۰ و در پی انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی شهید شدند.

ایرنا

مطالب پیشنهادی