به گزارش مفتاح علیرضا مفرح ، با بیان اینکه یکی از دغدغه ها در منطقه کاشان بیماری سالک است، اظهار داشت: بیماری سالک بین انسان و جوندگان وحشی مخصوصا موش صحرایی مشترک بوده و افزایش جمعیت آنها نیز به دلیل ایجاد جنگل های مصنوعی در کویر و اطراف شهرستان کاشان است.

وی ضمن اشاره به مهاجرت موش های صحرایی از بادرود، اردستان و آقا علی عباس به جنگل های مصنوعی اطراف کاشان و کویر آران و بیدگل افزود: مهاجرت این نوع موش ها افزایش بیماری سالک در منطقه را به دنبال داشته است و راه انتقال این بیماری نیز از طریق پشه خاکی بوده که قدرت پروازی حدود ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر دارد.

بیماری سالک بومی منطقه کاشان است

عضو شورای شهر کاشان با بیان اینکه با وجود موش صحرایی بیماری سالک بومی منطقه کاشان است، ابراز داشت:  بیماری سالک بیماری خطرناکی نیست اما عوارض آن به دلیل بروز عفونت برای کودکان و برخی از افراد مخصوصا افرادی که ضعف دستگاه ایمنی دارند، خطرآفرین است.

وی با بیان اینکه سالک روستایی یا مرطوب در منطقه کاشان شایع است، گفت: برای اینکه بتوانیم از بیماری پیشگیری کنیم راهکارهای مختلفی ارائه شده که از جمله آنها از بین بردن موش های صحرایی با روش لانه کوبی است و دولت همه ساله اعتباراتی را به این موضوع تخصیص می دهد اما این روش نمی تواند کاملا وسیع انجام شود.

لانه کوبی نادرست موجب مهاجرت موش های صحرایی به داخل کارخانه های اطراف شهر است

مفرح لانه کوبی نادرست را موجب مهاجرت موش های صحرایی به داخل کارخانه های اطراف شهر دانست و افزود: راه دوم مقابله با پشه خاکی با سم پاشی اماکن مخروبه است و با اعتبارات محدود دولت این کار در بهترین فصل انجام می شود که اگر در  موعد مقرر سم پاشی صورت نپذیرد تاثیر خود را ندارد.

وی با بیان اینکه طول درمان بیماری سالک بلند مدت است، ابراز داشت: از زمانی که پشه نیش می زند تا بهبودی کامل ۹ الی ۱۰ ماه طول می کشد و درمان آن نیز با تزریق آمپول های مخصوص انجام می شود.

عضو شورای شهر ضمن اشاره به برگزاری جلسات مشترک بین کاشان و آران و بیدگل به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: متاسفانه میزان اعتبار مقابله با بیماری سالک افزایش نداشته است و با پیگیری های صورت گرفته مسئولان قول دادند تا اعتباراتی به این موضوع اختصاص دهند.

وی از فنس کشی چاله زباله کاشان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک خبر داد و افزود: تخریب اماکن مخروبه شهر به منظور پیشگیری از این بیماری به تصویب شورای شهر رسیده و شهرداری کاشان نیز پیگیر این موضوع است.

انتهای پیام/
منبع: مهر

مطالب پیشنهادی