به گزارش خبرنگار مفتاح، یکم آذرماه به عنوان روز اصفهان در شواری شهر اصفهان به تصویب رسید. این خبری بود که در نشست خبری روز نکوداشت اصفهان داده شد تا آذرماه به عنوان ماه اصفهان  به صورت رسمی شناخته شود . سالها برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت باعث ناراحتی اصفهان شناسان شده بود که با تصویب این تاریخ در شورای شهر خیال این قشر راحت شد و امسال روز نکوداشت اصفهان با اطمینان بیشتری برگزارمی شود.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری روز نکوداشت محور برنامه های این روز را بازنمایی هویت اصفهان را اعلام کرد وافزود: باید اصفهان سرآمد داشته باشیم  واصفهان ارزش این را دارد جهان ایرانی در اصفهان جهانی تبلور می کند و نیاز است یک شهر فرهنگی را ایجاد کنیم. یکی از مولفه‌های رسیدن به شهر فرهنگی  زیست پذیرشدن شهر برای اقشار مختلف مثل  هنرمندان، محققان وشهروندان است. شهروند مدار بودن مولفه دوم است. سومین مولفه معناگرایی ورابطه انسان و میراث فرهنگی که با رسیدن به این به این مولفه‌ها می توان به شهر فرهنگی رسید.

معاون شهردار در ادامه راه رسیدن به این مهم را  شهروندان وسازمان‌های مشارکت جو ومسئولیت جو دانست و گفت: باید در بدو تصیمی گیری ایجاد مشارکت کنیم. تا افراد مسئوولیت جو باشند و در هر جایی که باری  زمین افتاده را قبول کنند ودیگران را همراهی کنند و برای حل مشکلات تلاش کنند.

 

بنا به گفته وی اجرای برنامه های روز نکوداشت اصفهان از یکم تا 3 آذرماه با همکاری مجموهه شهرداری ، صدا وسیما و  حوزه هنری به اجرا در خواهد آمد. همزمانی روز نکوداشت با میلاد پیامبر مکرم اسلام از ویژگی های برنامه نکوداشت اصفهان عنوان شد.

طبق گفته معاون شهردار، حدود 74 عنوان برنامه در خلال روز اصفهان از اول تا سوم آذرماه در اصفهان انجام می شود. یکی از مهمترین برنامها در این روز برنامه میدان امام علی تا میدان امام است. یک میدان پایتخت صفویه ویک میدان مرکز اقتصادی و معاملات بوده  است. در این  رویداد کل میدان امام علی و میدان امام را درگیرمی کند و تمام گروهای هنری مثل تأتر خیابانی، نقال ها و شبیه خوان ها دخیل دهستند وهزاربرنامه در این سه اجرا می شود. خیلی اصفهانی ها محور بازار را نمی شناسند و معرفی بازار یکی از اهداف برنامه میدان تا میدان است.

 

  توجه به فرهنگ عامه، برنامه شب های اصفهان، رونمایی از داستان های چهارباغ از دیگر برنامه های روز نکوداشت اصفهان است. بنا به گفته عیدی برای اجرای برنامه نکوداشت اصفهان یک میلیارد و200 میلیون بودجه درخواست شده است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه در خصوص انتخاب یکم آذرماه به عنوان روز اصفهان گفت: در حوزه اصفهان شناسی مدت زیادی است بر روی این که اول آذرماه بر اساس نماد برج قوس سردربازار قیصریه روز اصفهان است، تاکید می کردند. البته نماد ونشانه قابل  تفکیک است. نشانه دلالت بر مفهوم خارجی دارد، اما نماد دلالت بر مفهموم درونی دارد. وما  از واژه نماد استفاده می کنیم. برج قوس دلالت بر اعتلای دورنی واهریمن نفس دارد ونتیجه آن ظهور انسان کامل است. نماد اصفهان از زمان رکن الدوله گویی اول آذرماه و طالع اصفهان بوده است. گذشت تاریخی برای این روز مبنا شد تا این روز انتخاب شود وگذشتگان این روز را ثبت وضبط کردند و از اول تا سوم آذر ماه برای نکوداشت اصفهان انتخاب شد.  همزمان شدن برنامه ها با تولد حضرت رسول حسن مطلعی برای هفته وحدت هم خواهد بود. تقدیم به لایحه شد وتقدیم شورا بود که به تصویب رسید.

عیدی در ادامه اظهار داشت: در حوزه ورزش تجلیل از قهرمانان پارالمپیک را داریم ودر محور میان تا میدان بازنمایی بازی ملی مثل چوگان را خواهیم داشت. 21 برنامه شهری در ابعاد شهری داریم و تلاش می شود برنامه ها به صورت مرکز پیرامون باشد و محوراین برنامه‌ها بازنمایی برنامه های اصفهان باشد و با رویداد میلاد پیامبر همراه باشد.

وی روز اصفهان را  سرآغاز هم کنشی نهاد فرهنگی و همدلی برای شکل گیری رخداد های بزرگ دیگر مطرح کرد وادامه داد: باید برای بهتر برگزار شدن رویدادهای دیگر چون هفته فرهنگی وجشنواره فیلم کودک را انجام بدهیم. برنامهای بازنمایی هویت اصفهان محور برنامه هاست. تلاشمان را گذاشتیم برای اینکه گردشگری رویداد را رقم بزنیم.

 

احیای مکتب نگار گری در رو اصفهان

احمدی فر رئیس حوزه هنری در این نشست خبری توجه به اصفهان وپرداختن به اصفهان را  نه از بعد ناسیونالیسم بلکه از بعد هویتی دانست وگفت: همه ما بعد هویتی واعتقادی خودمان  را در اصفهان می بینیم. باید مردم اصفهان را دعوت کنید از اصفهان بازدید کنند وبسیاری ازاصفهانی ها را که اصفهان را  ندیده را بیایند  ببینند.

مدیر حوزه هنری در خصوص برنامه های روز اصفهان گفت: تلاش شده  به موضوعاتی که حق اصفهان بوده در این برنامه‌ها  پرداخته شود.  در این برنامه ها به هنر، ادبیات، ورزش، ایثار، شهدا، ائین های، معاری، کتاب وموسیقی ومشاهیر وگروهاهی سنی کودک نوجوان وسبک زندگی ولهجه بازار بازیهای قدیمی و مطبوعات اصفهان پرداخته شود.

وی در ادامه افزود: تلاش کردیم در این روز به همه آنچه که به فرهنگ درارتباط بوده پرداخته شود هر چند کم. همه دستگاه ها فرهنگی دورهم  جمع شدند و سازمان های مردم نهاد اینبار حضور پر رنگی دارند. تلاش شده بدون هر گونه سو گیری به اصفهان دیده شود واصفهان را آن چیزی که هست نشان بدهند.

رئیس حوزه هنری درادامه تاکید کرد: یکی از نکاتی که باعث افسوس است خشکی زاینده رود است اما نباید اجازه بدهیم ذوق مردم خشک شود. برای فراموش نشدن این موضوع روز یکم آذرماه برنامه خواجو خوانی داریم.

وی احیای مکتب نگار گری که مکتب سرامدی است و در حال فراموشی را یکی از برنامه های روز اصفهان عنوان کرد که برگزاری برنامه دو سالانه در امارت سعدی به امضا خواهد رسید

 

مطالب پیشنهادی