به گزارش خبرنگار گروه حقوق مفتاح،  معاون اول قوه قضاییه صبح امروز در اصفهان گفت: امروز مردم توقع بالایی از قوه قضاییه دارند و انتظار دارند این قوه کجی ها و ناهنجاری ها را اصلاح کند و وارد این قضایا شود اما این انتظار مردم از قوه قضاییه زیاد نیست. 

محسنی اژه ای با اشاره به آنکه استان اصفهان، استان انسان پرور است و جایی است که در یک روز سیصد شهید را در روی دست خودش گرفته است، گفت: اصفهان نیاز به خدمت ویژه دارد و انتظار مردم شهیدپرور بافرهنگ و باهنر این است که توقع شان انجام شود.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر دشمن تمام تلاش خود را بر این گذاشته که صبر و تحمل و بردباری مردم را تاب کند.
محسنی اژه ای در جلسه انتصاب رییس کل دادگستری اصفهان افزود: الان تلاش دشمن بیشتر و توقع مردم نسبت به دوره دادستانی آقای محمدرضا حبیبی که الان رییس کل دادگستری شده اند، بیشتر شده است. ما باید ببینیم انتظار به حق مردم را چگونه جواب دهیم و رذالت های دشمن را چگونه رد کنیم.
معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز عده ای خواسته یا ناخواسته دارند در زمین دشمن بازی می کنند. عده ای در داخل در همین رابطه دارند به دشمن کمک می کنند. کسی که جنسش را گران می کند یا احتکار می کند یا باید صادرکند اما ارز را به کشور برنمی گرداند از جمله این افراد هستند و چوب لای چرخ اقتصاد میگذارد و مردم را سرگردان می کنند.
وی  با تصریح بر آنکه، این بد هست برای مردم که بعضی دهن کجی به ارزشها و قانون کنند، گفت: ما باید فضا را تغییر دهیم و نباید حالت انفعال به خود بگیریم نه اینکه فقط بگیریم و زندان کنیم بلکه اقدامات مختلف باید انجام دهیم.
محسنی اژه ای افزود: چرا منفعلیم و می ترسیم؟
۴نفر آدم فریب خورده دارند فضا را برای حزب الله تنگ می کنند. ما قانون داریم و باید حمایت کنیم از آمر بالمعروف و ناهی از منکر. وی اظهار داشت: باید جلو کسی که رسما و صراحتا هنجارشکنی می کند و اگر پلیس به سوی او رفت پلیس را استهزا می کند، را گرفت.

وی در بیانات دیگر خود به توصیه هایی در دستگاه قضا پرداخت و بیان داشت: ما باید بررسی کنیم چه تعداد کیفرخواستهای ما به دادگاه پذیرفته نمی شود یا چه تعداد احکام بدوی نقض می شود؟

باید آنها و این دادیار و قاضی را شناسایی کنیم و بنشینیم حل کنیم.
می بایست به آسیب شناسی بپردازیم.
 محسنی افزود: وقتی دادگاه بدوی حکم داد که این جرم محرز هست فرض بر رسیدگی صحیح هست.
اما ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری می گوید: حکم خلاف شرع بیّن است. چطور می شود این حکم خلاف بین شرع صادر شده باشد؟ یا خلاف بین شرع درست نیست یا واقعا خلاف بین شرع است که باید این را بررسی کنیم که چرا این دادگاه خلاف بین شرع حکم صادر کرده است.
وی در پایان به توصیه هایی به رییس کل دادگستری فعلی کرد و اظهار داشت: کار شلوغ و سخت و تنوع کار زیاد است.
همه قضات ممکن است تجربه و تخصص لازم را نداشته باشند نباید سرسری بگذریم و معطل کنیم باید با هم فکری و مباحثات علمی با آسیب شناسی اولیه که گفتم کار مردم را سریع انجام دهیم. برخی نارضایتی ها از طول کشیدن هاست. باید کاری کنیم ورودی پرونده کم شود. مشورت کردن منافاتی با استقلال قضا ندارد باید مشورت کرد.

معاون قوه قضاییه بیان داشت: در شورای حل اختلاف قرار بر این بود از ریش سفیدها و صاحب نفوذها استفاده شود و بنا بر صلح و سازش بود اما اگر قرار باشد ۷۰ درصد در شورای حل اختلاف حکم صادر شود که فرقی نکرده است با قبل. 
باید کاری کنیم ورودی پرونده ها کم شود حالا هر چقدر قاضی اضافه کنیم کفاف نمی دهد.
محسنی اژه ای در توصیه دیگر گفت: آقای حبیبی به خانواده قوه قضاییه برسید و مشکلات روحی خانوادگی اداری حل کنید. کارمند و قاضی محترم و دستگاه قضایی ما باید عزیز باشد و همه موظف باشیم از شان قاضی صیانت کنیم. اگر اینجا که پناهگاه مظلومین است کدورتی پیدا شود، به چشم می آید و مردم توقع ندارند خدشه ای به آن وارد شود.

 

مطالب پیشنهادی