15:02 1399/10/18

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشوری مفتاح نیوز؛ برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت ‌و گو با موضوع بررسی دلایل خصومت دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران و با حضور دکتر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران به روی آنتن رفت.

منوچهر متکی با بیان اینکه درباره دلایل خصومت آمریکایی ها با ایران باید از آمریکا سوال کرد، گفت: آمریکایی ها تا قبل از تحولات انقلاب اسلامی، ترسیمی از ایران، منطقه و جهان داشتند و نسبت به آن خوشبین و خوشنود بودند زیرا در ترسیم جهانی، تصور داشتند بر بلوک شرق غلبه پیدا کردند.

وی افزود: در ترسیم منطقه ای باور داشتند، چینش موزاییک سیاسی که در غرب آسیا نصب کرده بودند، بر اساس خواسته های خودشان بود و در واقع حکومت ها، مدیریت بحران ها و مسئله فلسطین به خواست آمریکا در حال مدیریت است. آنها در رابطه با ایران نیز لفظ شناخته شده ژاندارم منطقه را به کار می بردند و در حقیقت ایران سنگر مستحکم حافظ منافع آمریکا در منطقه بود.

وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران، وقوع انقلاب اسلامی را باعث بر هم خوردن تصورات و پیش بینی های آمریکا در سطح منطقه دانست و اظهار کرد: آنها متوجه شدند با انقلاب اسلامی شرایط جدیدی به وجود آمده است. آمریکایی ها تا قبل از انقلاب فعال مایشاع و تصمیم گیر اول و آخر همه مسائل سیاسی، اقتصادی و همچنین فرهنگی بودند که با وقوع انقلاب در همه این امور، تغییرات گسترده ای ایجاد شد.

متکی با تصریح بر اینکه تمامیت خواهی آمریکایی ها بزرگترین مشکل آنها است، عنوان کرد: این مشکل آمریکا نه فقط با ایران که با همه دنیا وجود دارد و این مسئله جزو ذات آنها است و در چهل سال گذشته این نگاه را نسبت به ایران به طور ویژه داشتند.

این فعال سیاسی درباره مذاکره با آمریکا اظهار کرد: اساس مذاکره برای این است که دو طرف منافع خودشان را به دست بیاورند و برای رسیدن به این مهم در یک نقطه به تفاهم می رسند. مذاکره با آمریکا مقدمات جدی را نیازمند است که اگر به آنها توجه نکنیم، به نتیجه ای که از مذاکرات انتظار داریم، دست پیدا نخواهیم کرد.

وی افزود: پیش زمینه های یک مذاکره موفق این است که برای مذاکره ذوق زده و شتاب زده نباشیم چون این رفتارها به طرف مقابل سیگنال می دهد که ما در نقطه ضعف قرار داشته و به مذاکره نیاز داریم. وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نرمش قهرمانانه می کنیم، یعنی اذن مذاکره با آمریکا را در آن مقطع زمانی دادند، اما این سخن یک تکمله جدی داشت و آنکه به آمریکا اعتماد نکنید و این یک اصل محسوب می شود.

وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی با یادآوری این موضوع که ایران در موقعیت سال های ابتدایی انقلاب اسلامی نیست، اظهار کرد: در آن زمان مذاکره با آمریکایی ها را با وساطت الجزایر انجام دادیم و در بخش های مختلف دچار وادادگی شدیم. اما امروز به یک پختگی رسیده ایم و نباید از داخل مذاکره برجام مکانیزم ماشه بیرون می آمد که متاسفانه این اتفاق افتاد.

...
خبرنگار : زهرا جودکی

مطالب پیشنهادی