7:53 1399/09/11

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  روابط عمومی پزشکی قانونی استان اصفهان، همواره با پیش رو بودن فصول پاییز و زمستان هموطنان عزیز با خطرات بالقوه مسمومیت کشنده با گاز مونوکسیدکربن مواجه می باشند. این مسمومیت میتواند در کمین هریک از شهروندان محترم باشد. بسياري از هموطنان در اثر بي احتياطي و بي توجهي به اصول ايمني و استفاده نادرست از وسايل مولد گرما، جان خود را هرساله در فصل سرما از دست داده اند.

مطابق آمارهای موجود در 10 سال  اخیر همواره ماه های آذر، دی و بهمن بیشترین تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن را داشته است. به طوری که آذر ماه با 92، اسفند با 75 و بهمن با 72 قربانی، رکورد دار بیشترین قربانی قاتل خاموش در بین ماه های سال بوده اند.

 

مرگ خاموش در کمین است

مونوکسید کربن توسط وسایل نفت سوز و گاز سوز مانند بخاری، پیکنیک، آبگرم کن، چراغ علاءالدین، ذغال و لوله اگزوز ماشین ایجاد می شود. این گاز بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است ایجاد شود.علائم گازگرفتی میتواند مشابه علائم سرما خوردگی باشد. از جمله این علایم: سردرد، ضعف جسماني، سرگيجه، بيقراري، تهوع، استفراغ، خميازه كشيدن هاي بيش از حد، حالت خواب آلودگي شديد، كاهش ديد، خستگي و كاهش قدرت عضلاني می باشد.

مرگ در اثر گازگرفتگی با مونوکسید کربن را مرگ خاموش می نامند زیراکه درد و رنجی برای بیمار ایجاد نمی کند. گاها این گاز درحالت خواب می تواند بدون آزار و بصورت خاموش منجر به مرگ فرد گردد. در صورت مواجهه با فرد مسموم می بایست با رعایت احتیاط و ایمنی فردی، درب و پنجره ها را بسرعت باز نمود، وسیله گاز سوز را خاموش کرده، در صورت لزوم فرد گاز گرفته را به سرعت به فضای باز منتقل نموده با اورژانس 115 تماس گرفت.

 اگر فرد مسموم دچار کاهش سطح هوشیاری شده باشد بهیچ وجه نباید از راه دهان به وی چیزی خورانده شود. در صورتی كه فرد مسموم استفراغ نموده بايد راه دهان و بيني او را براي تنفس باز نگاه داريم.

لازمست هموطنان نسبت به کنترل وسایل گرمایش خود حداکثر دقت لازم را بعمل آورند. استفاده از وسایل گرمایش استاندارد مجهز به حسگر (سنسور) و راه اندازي اين وسایل اعم از گازسور ونفت سوز به افراد متبحر از جمله مواردي است كه كارشناسان خواستار رعايت آنها از سوي شهروندان هستند.

رنگ شعله بخاری می بایست آبی باشد و اگر با شعله زرد و نارنجی بسوزد نشان دهنده انتشار گاز مونوکسید کربن در داخل خانه است. هموطنان هر سال قبل از نصب وسایل گرمایش گازی از باز بودن لوله های بخاری، عدم وجود نشتی و وجود تهویه کافی محیط اطمینان حاصل نمایند. همچنین بايد از نصب آبگرمكن در داخل حمام و روشن گذاشتن شعله هاي اجاق گاز در آشپزخانه براي گرم كردن محيط جدا خودداري شود. استفاده از آبگرمكن ها، وسایل گرمایش و پیک نیک در فضاهاي بسته يا مكان هاي فاقد جريان هوا مجاز نبوده، خطر بالای مسمومیت و مرگ را در پی خواهد داشت.

 

 

مطالب پیشنهادی