13:40 1395/10/12

به گزارش مفتاح، رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان از لزوم اجرایی شدن مصوبه پیش سرد گوشت هایی عرضه شده در بازارهای کوثر خبر داد.

در حدیثی از رسول اکرم(ص) می خوانیم که هیچ خیری در زندگی نیست مگر اینکه با سلامت همراه باشد. یکی از تاکیدات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب هم این است که سلامت جزء اولین مسائل مهم هر جامعه ای است و باید به آن توجه شود. سلامت یکی از رمزهای پیشرفت هر جامعه ای است که حتی برای رسیدن به درجات عرفانی هم به آن نیاز است.

این ها را غلامحسین صادقیان رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان می گوید،البته وي معتقد است بهداشت و سلامت یکی از مسائل حیاتی است که با وجود آن می توان به سایر موفقیت ها دست یافت. در ادامه سوالات خود را از اين عضو شوراي شهر مطرح كرديم كه در ادامه مي خوانيد.

چه شد كه كميسيون بهداشت در اين دوره شكل گرفت؟

بهداشت در حوزه شهری یکی از مسائلی است که در دوره چهارم شورای شهر به آن توجه جدی شده است. در دوره چهارم با توجه به اینکه شورا رویکرد مثبتی به مسائل اجتماعی داشت و با توجه به افزایش تعداد اعضا و تحصیل کردگان حوزه سلامت، شورای شهر بر آن شد تا کمیسیونی تحت این عنوان راه اندازی کند.

در ابتدا این کمیسیون به نام بهداشت و سلامت شکل گرفت و در ادامه عنوان خدمات شهری با توافقات انجام شده نیز به آن اضافه شد، علت این موضوع هم مرتبط بودن زیاد حوزه های بهداشتی با خدمات شهری است.

اين كميسيون چه رويكردي را در پيش گرفته است؟

این کمیسیون دو رویکرد اصلی شامل استفاده از پتانسیل موجود در شهرداری و مطالبه گری از سایر نهادهای متولی سلامت را در دستور کار خود قرار داده است. از این رو با استفاده از جایگاه شورای شهر تعاملاتی را نیز ایجاد کرده ايم تا بتوانيم حقوق بهداشتي مردم را صادقانه احقاق کنيم.

از جمله اقداماتی که در حوزه مطالبه گری شکل گرفته تامین سلامت غذا بوده که این کار از طریق هماهنگی با سازمان جهاد کشاوزی، سازمان دامپزشکی، معاونت های غذا و دارو، بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی محقق شده است و در آینده نیز امید اين را داريم که با ادامه این روند سلامت جامعه ارتقا یابد.

تاكنون چه اقدام موثري در راستاي تامين سلامت انجام داده ايد؟

مصوبه ای از سوي کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سال 91 ارائه شده بود اما متاسفانه به این مصوبه توجهی نشده است. شورای شهر تصميم گرفت كه با توجه به اهميت موضوع وارد عملیات اجرایی این مصوبه شود كه آن را عملیاتی کرد.

این مصوبه بدین قرار است که باید تمامی گوشت هایی که در استان اصفهان عرضه می شود، مراحل پیش سرد را طی کنند و سپس به بازارها ارائه شود. در مرحله اول نیز بازارهای کوثر که یکی از ظرفیت های خوب شهرداری است را ملزم به اجرای این قانون کردیم.

بازارهای کوثر 40 درصد از گوشت شهر را تامین می کنند از این رو کلیه گوشت هایی که در این بازار ها عرضه می شود ابتدا به تائید اداره دامپزشکی می رسد و سپس وارد بازار های کوثر می شود.

آيا محصولات ارائه شده در بازار هاي كوثر تائيديه بهداشتي دارند؟

تامین سلامت غذاها یکی دیگر از اقدامات كميسيون بهداشت در حوزه سلامت بوده است. حضور ماموران بهداشت در بازار های کوثر باعث شده تا بهداشت محصولات غذايي و پروتئيني با حضور مهندس بهداشت و دامپزشک حاضر در بازار و نظارت آنان محقق شود.

یکی از مصوبات این کمیسیون ایجاد مدیریت بهداشتی در سازمان میادین میوه و تره بار بوده تا این مدیریت با حضور خود در این میادین نظاره گر روند بهداشتی ارائه محصولات این بازارها به مشتریان باشد.

در حوزه خدمات شهري مهم ترين اقدامي كه انجام شده چه بوده است؟

از جمله افتخارات دیگر این کمیسیون تصویب طرح جمع آوری پسماند های عفونی از مبدا است که باعث رفع بسیاری از مشکلات بهداشتی اين حوزه شده است.

براي تحقق كامل اين جريان سعي شده تا بوسيله دستگاه هاي زباله سوز كه داراي استاندارهاي زيست محيطي لازم هستند اين زباله ها سوخته و از دفن آن ها جلوگيري شود. البته دستگاه هاي زباله سوز داراي استانداردهاي زيست محيطي هستند و تا ماه هاي آينده اين دستگاه ها وارد خواهد شد.

منبع: ایمنا

مطالب پیشنهادی