8:06 1395/10/13

به گزارش مفتاح، رئیس جمهور برجام را دستاورد بزرگ ملت نام برد و شکست ایران هراسی، خارج شدن کشورمان از لیست تهدید جهانی و قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اسرائیل را از نتایج آن برشمرد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور که امشب از طریق رسانه ملی با مردم سخن گفت ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی گفت: میلاد حضرت مسیح(ع) با ایام میلاد امام عسگری(ع) تقارن دارد.

وی افزود: امیدوارم در آینده در فاصله های نزدیک تری در خدمت مردم باشم و  ا شما پیرامون مسائل داخلی و بین المللی گفتگو کنم.

روحانی درباره مسئله مهم اشتغال و با توجه به حجم زیاد بیکاری در کشور در پاسخ به مجری برنامه که گفت وزیر کشور خود شما سه جوان بیکار در خانه دارد و وقتی اوضاع وزیر این گونه است تکلیف بقیه روشن است عنوان کرد: مسئله اشتغال مهمترین مسئله کشور است یعنی در تمام مسائل حائز اهمیت به نظر من اشتغال مهتمرین مسئله بوده و بیکاری می تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه ما باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیار نگران کننده است که در داخل یک خانه یک، دو و یا بیشتر جوان بیکار باشند، گفت: جوانی که به سن ۲۶، ۲۸ یا ۳۰ سال رسیده و هنوز توان مالی برای ازدواج و شروع زندگی خانوادگی ندارد که عمدتا به دلیل نداشتن اشتغال و کار مناسب است، این مسئله برای ما حیاتی است که برای مسئله اشتغال یک تلاش جدی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز دولت ما در جلسات اقتصادی مسئله ای که همواره مورد بحث قرار دادیم مسئله اشتغال و سرازیر شدن جوانان تحصیلکرده از دانشگاهها بود چون خود دانشگاه یک تسهیلی را برای اشتغال ایجاد کرد.

روحانی گفت: جمعیت محصل دانشگاه ما چند سال پیش حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود و امروز به حدود نزدیک به ۵ میلیون نفر رسیده است و سالانه نیز ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار فارغ التحصیل داریم که نیازمند شغل هستند به اضافه افراد دیگری که دانشگاه نمی روند که به مسئله اشتغال نیازمند هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: یک تراکمی در سالهای گذشته در این باره بوجود آمده است، از سال ۸۵ تا ۹۰ وقتی به آمار اشتغال نگاه می کنیم می بینیم اشتغال خالص ما، ثابت است یعنی حدودا سالانه ۴ هزار شغل خالص ایجاد شده و مسئله بیکاران تراکم داشته است.

وی افزود: چه کسانی که در دهه ۶۰ و چه کسانی که در دهه ۷۰ متولد شدند امروز باید مشغول بکار باشند؛ ما در دو سال گذشته آمار نسبتا مناسبی برای اشتغال داشتیم یعنی کل شاغلین ما در سال ۹۲، ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است.

تعداد بیکاران افزایش یافته است

روحانی ادامه داد: پس از آن به تدریج در ۲ سال گذشته شرایط اشتغال ما به تدریج بهتر شده است و امروز کل شاغلین ما ۲۳ میلیون نفر هستند.

رئیس جمهور گفت: البته تعداد بیکاران نیز اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه در تابستان امسال تعداد متقاضیان ورود به بازار کار یک رکورد داشت، افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواستار شغل بودند، ما در طول یک سال از تابستان پارسال تا تابستان امسال حدود ۷۰۴ هزار شغل ایجاد کردیم که البته در یک سال قبل نیز تقریبا همین حدود را داشتیم

روحانی با بیان اینکه این رقم بسیار بالاست، تصریح کرد: مردم ما توجه کنند به اینکه کشورهایی که در طول دهه گذشته به طور متوسط بالای ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کردند تنها ۵ کشور بودند. امروز ۷۰۰ هزار شغل در یک سال برای یک کشور رقم قابل توجهی است اما در همین حال بیکاران قبلی هستند و بیکاران جدید هم به آنها اضافه می شوند.

هر سال ۳۰۰ هزار نفر به بیکاران اضافه می شوند

رئیس جمهور گفت: اگر در یک سال یک میلیون نفر وارد بازار کار شده و ما بتوانیم ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم یعنی ۳۰۰ هزار نفر به بیکاران اضافه شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ما هنوز نسبت به تقاضا در کشور فاصله داریم. باید اشتغال ما حداقل یک میلیون باشد.

روحانی با بیان اینکه برای این کار همه باید دست به دست هم بدهیم یادآور شد: دولت، کارآفرینان، بخش خصوصی، قوای دیگر و نهادهای مختلف وارد عرصه شوند.

رئیس جمهور گفت: علت اینکه ما می گوییم باید سرمایه از خارج آمده و سرمایه های داخلی نیز جذب شود به خاطر مسئله اشتغال است.

فضای مجازی می تواند ایجاد اشتغال کند

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مسئله اشتغال را درست کنیم راهی جز سرمایه گذاری نداریم. راه آن این است که فضای مناسب برای فعالیت های جوانان فراهم کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه فضای مجازی یکی از بسترهای مناسبی برای فعالیت های جوانان است عنوان کرد: در فضای مجازی، مردم می توانند شغل های مناسب داشته باشند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بر اساس آمار وزارت ارتباطات ۱۰۰ هزار شغل در آی سی تی بوجود آورده است، عنوان کرد: این بستر فضای مناسبی برای اشتغال است. باید برای این کار فضای مجازی ما مناسب باشد و باندها و پهن باندهای ما مناسب باشند.

باید سختگیری ها را در شبکه های مجازی کم کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه باید سختگیری ها را در شبکه های مجازی کم کنیم گفت: امروز مردم تقریبا زندگی هایشان با شبکه مجازی است. ارتباطاتشان و اشتغالاتشان در همین زمینه است. از این رو همه باید دست در دست هم دهیم.

وی افزود: اگر کسی در جذب سرمایه اختلالی بوجود آورد در حقیقت به بحث اشتغال صدمه زده است، اگر قوای دیگر همکاری کمتری داشته باشند به بحث اشتغال صدمه خواهد خورد بنابراین همه باید تلاش کنیم تا اشتغال بوجود آید.

روحانی با بیان اینکه یک هدف مهم ما امروز رشد پایدار اشتغال زا است، عنوان کرد: رشد ما در این زمینه همه باید با محیط زیست سازگار باشد و هم باید شغل مناسب برای جامعه بوجود آورد که برای این کار باید فضای کسب و کار و فعالیت های اقتصادی را نسبت به گذشته آماده تر کنیم.

در سال ۳۰۰ هزار نفر در کشور بیکار می مانند

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من از حرکت به سمت اشتغال خوشحالم اما به خاطر فاصله ای که داریم نگران هستم از اینکه در سال ۳۰۰ هزار نفر در کشور بیکار بمانند، آمار بیکاری ما از قبل هم قابل ملاحظه بوده است و این بسیار نگران کننده است.

وی گفت: اقتصاد ما نتوانسته به اندازه کافی همه افراد جویای کار را جذب کار کند بنابراین این همه باید در این زمینه تلاش کنیم تا فضای مناسب ترین برای اشتغال فراهم آوریم.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی کارشناسان وضعیت کشور را به شرایط رکود تشبیه می کنند و معتقدند که هیچ رشد اقتصادی اتفاق نمی افتد و تولید متوقف شده است اما نرخ رشد اقتصادی از سوی دولت اعلام می شود با احتساب نفت ۶.۵ و بدون احتساب آن ۴ و برای سال آینده نیز نرخ رشد ۷.۷ درصد پیش بینی شده است؛ چطور می شود این را توجیه کرد؟ آیا ما به سمت رشد اقتصادی حرکت می کنیم، گفت: رشد اقتصادی توسط دو مرکز ما یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام می شود.

رئیس جمهور افزود: از ابتدای سال به مردم عزیز عرض کردم که امسال ما هدف گذاری کردیم که ۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. همان موقع برخی دوستان گفتند این اعلام زود بود اما ماه های اولیه به ما نشان داد که به این سمت می رویم.

وی تصریح کرد: از یک طرف شاهد رشد میعانات بودیم و از طرف دیگر در کشاورزی نیز شاهد رشد بودیم. از شرایط گندم معلوم بود شاهد رشد بوده ایم. ستاد اقتصاد مقاومتی از ابتدا تلاش کرد واحدهای کوچک را که نیاز به تسهیلات بانکی دارند، تسهیلات بانکی در اختیارشان قرار دهد و ۱۷ هزار واحد کوچک صنعتی ما از تسهیلات بانکی استفاده کردند.

صادرات نفتی و غیرنفتی افزایش یافته است

روحانی ادامه داد: صادرات نفتی و غیرنفتی هر دو افزایش پیدا کرده است. در سه ماه اول شاهد رشد بودیم و رشد سه ماهه اول حدود ۴.۵ درصد بوده است. رشد اقتصادی ما در شش ماه اول طبق اعلام بانک مرکزی ۷.۶ درصد است و طبق مرکز آمار ۶.۴ درصد است.

رئیس جمهور در خصوص علت تفاوت این دو نرخ گفت: سال پایه اینها فرق می کند و اگر سال پایه آنها یکی باشد اختلاف کم می شود و گفته ام امسال سال پایه را یکی قرار دهند تا اختلاف کمتر شود.

وی تصریح کرد: در شش ماهه اول طبق مرکز آمار در کشاورزی ۵.۹ درصد رشد داشتیم و این ملموس است. در بخش گندم ۱۴.۷۰۰ میلیون تن گندم خریداری کردیم که ۱۱.۵ میلیون تن آن را از کشاورزان خریداری کردیم.

روحانی با اشاره به رشد اقتصادی در بخش گردشگری گفت: در بخش گردشگری شاهد رشد بودیم و بخشی از هتل های ما برای ماه ها جا ندارند. در بخش صنعتی هم رشد ۱.۴ درصدی را داشته ایم. در بخش خدمات نیز ۴.۸ درصد رشد داشته ایم؛ همچنین در بخش نفت ۲.۱ درصد رشد داشته ایم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در شرایط منطقه ای ما بسیار رشد خوبی داشته ایم گفت: پیش بینی جهانی برای ما ۶.۶ بوده است و رشد اقتصادی ما طبق آنچه هدف گذاری کرده بودیم حتما بیشتر خواهد بود.

چاه های نفتی که بسته شده بود باز شد

وی در ادامه در خصوص احتمال تداوم رشد اقتصادی در سال آینده گفت: معتقد به تداوم رشد هستیم. اینکه سال آینده چند درصد باشد باید بگویم برای سال آینده باید تلاش بیشتری کنیم. رشدی که امسال در نفت داشتیم سال آینده نداریم. کار بزرگی در نفت انجام گرفت. نفتی که چاه های آن بسته شده بود باز شد و راه افتادن آن آسان نیست.

روحانی با طرح این سوال که صادرات نفت ما در دی ماه سال گذشته چقدر بود گفت: یک میلیون و در بعضی شرایط ۱.۱ میلیون بوده است. اینکه از دی ماه که برجام اجرایی شد ما بتوانیم چاه های نفت مان را باز و فعال کنیم سرمایه گذاری بزرگی می خواهد. حدود یک میلیارد دلار خرج کردیم تا این تولید بازگردد و چاه ها فعال شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ماه ها کارگران صنعت نفت ما تلاش کردند تا این شرایط ایجاد شود. امسال به جای ۱.۱ صادرات نفت خام ما بالای دو میلیون بشکه است. با میعانات ما ۲.۷ میلیون صادرات داریم. حرکت بسیار خوبی شده است.

وی با بیان اینکه ادامه این روند در بخش نفت ممکن نیست، گفت: البته در بخش گاز و بخش های دیگر ما فعال خواهیم بود اما به این سرعت نخواهد بود. ترکیبی که الان در رشد می بینیم شاهد این هستیم که کشاورزی ما رشد بسیار بالایی دارد.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رشد صادرات غیرنفتی گفت: ادامه رشد به نظر من قطعی است. با محاسبات و پیش بینی که ما داریم، همچنین مردم ما در صحنه هستند و قوای دیگر هم مانند مجلس شورای اسلامی در کنار مردم قرار دارند. قوه قضاییه هم حتما به ما کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: نیروهای مسلح همانطور که امروز امنیت خوبی داریم آن را ادامه خواهند داد. رشد خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که این رشد مناسبی باشد. پارسال رشد ما رشد مناسبی نبود و دلیل آن فشار اقتصادی بود که داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه اولین سالی که توانستیم در این دولت رشد اقتصادی را به محاسبه بکشانیم سال ۹۳ بود، گفت: ما در سال ۹۳ رشد اقتصادی سه درصدی را داشتیم، این رشد خوبی بود و بعد از اینکه ما در سال ۹۱ منفی ۶.۸ درصد بوده ایم. سال ۹۲ هم منفی ۱.۹ درصد رشد را شاهد بودیم. اما در سال ۹۳ و ۹۴ رشد مثبت داشتیم

صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است

روحانی تاکید کرد: سال ۹۵ سالی بود که پس از فضای برجام شرایط برای رشد و صادرات نفتی و غیرنفتی ما مناسب شده است. صادرات غیرنفتی ما در شش ماهه اول امسال خیلی بیشتر از شش ماهه اول پارسال بود. صادرات غیرنفتی ما در ۹ ماهه اول امسال حدود ۳۱ میلیارد دلار است و نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد داریم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: هم صادرات نفتی ما امسال بهتر است و هم صادرات غیر نفتی مان به همین دلیل به شرایط اقتصادی آینده کشور بسیار خوشبینم.

وی در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: قیمت ارز فراز و نشیبی دارد اما مردم ما مطمئن باشند که قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد بود.

نرخ ارز متعادل خواهد شد

رئیس جمهور اظهار داشت: نرخ ارز ۴ تا ۵ درصد رشد داشته است همیشه ما این قیمت را برای بازار نگه داشتیم تا مردم اطمینانی به آینده داشته باشند.

وی گفت: قیمت دلار در ماههای اخیر در برابر یورو و در برابر پوند و یوان رشد داشت. بنابراین قیمت خود دلار ۵ تا ۶ درصد رشد داشته است. این فصل هم معمولا فصلی است که ما در سال گذشته نیز رشد قیمت دلار را تجربه می کردیم.

روحانی اظهار داشت: حتما نرخ ارز متعادل خواهد شد و نرخ معادل مجددا در بازار حاکم خواهد شد.

تلاش می کنیم تورم یک رقمی باقی بماند

رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش دولت بر این است که مسئله کاهش تورم را ادامه دهد و تلاش می کنیم امسال نیز تورم ما یک رقمی باقی بماند. به مردم قول می دهیم سال آینده هم دارای رشد اقتصادی خواهیم بود.

وی گفت: پیش بینی هایی در مورد نرخ رشد وجود دارد اما فعلا نمی توانم چیزی بگویم و قولی به مردم بدهیم که شرمنده شویم.

روحانی وعده داد هم فضای کسب و کار بهتر خواهد شد و هم رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران افزایش خواهد یافت. ۱۰ روز دیگر سالروز اجرای برجام است. ۲۷ دی ماه. ما هم به تعهداتی که در برابر برجام دادیم عمل کردیم و آخرین قسمت آن در سالروز برجام در فردو نهایی خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: امیدواریم طرف مقابل ما هم به همه تعهدات خود در برابر برجام عمل کند.

نتیجه برجام برد- برد است

وی با بیان اینکه شاهد رونق اقتصادی در همه کشورها مخصوصا طرف های تعامل برجام هستیم، گفت: نتیجه برجام به نفع همه است و همان نتیجه برد- برد است.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سئوالی در خصوص دعوای وزای اقتصادی گفت: دعوا نیست اختلاف کارشناسی بین وزرا وجود دارد که طبعی است. من گاهی در دولت تا زمان رای گیری هم رای خود را اعلام نمی کنم تا وزرا آزاد باشند و بتوانند نظرات خود را بیان کنند.

هماهنگی در دولت وجود دارد

روحانی گفت: اگر جایی اختلاف وجود داشته باشد و یا هماهنگی بین دو وزیر وجود نداشته باشد حتما مداخله می کنم؛ این وظیفه رئیس جمهور است. هماهنگی در دولت وجود دارد، اختلاف کارشناسی خیلی طبیعی است ولی ما دعوا نداریم.

رئیس جمهور در خصوص نرخ متعادل ارز گفت: ما در محاسباتی که در جلسه اقتصادی در گذشته داشتیم رقمی که در آن جلسه بحث شد رقم های موجود نبود.

وی در خصوص قیمت دلار در بودجه سال آینده گفت: نرخ ارز در بودجه آینده ۳ هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. برای دولت ثبات بازار از هر چیزی مهمتر است. وقتی قیمت ارز بالا می رود درآمد ریالی ما افزایش می یابد اما مهمتر از آن ثبات بازار و قابل پیش بینی بودن بازار است.

روحانی گفت: رشد قیمت ارز دوام ندارد و به قیمت متعادل باز می گردد.

برجام یک کار بزرگ ملت ایران بود

رئیس جمهور در خصوص انتقادات به برجام گفت: من هیچ تردیدی ندارم که برجام یک کار بزرگ ملت ایران بود. این موضوع موضوعی ملی است. انتقاد اشکالی ندارد اینها در جامعه دموکراتیک طبیعی است. برجام دستاوردی بود که مردم در سایه حماسه ای که در انتخابات ۹۲ آفریدند توانستند فضای جهانی را برای مذاکره آماده کنند.

وی ادامه داد: کار بزرگی در مذاکره با شش قدرت بزرگ انجام شد و ما به نتیجه رسیدم که هیچ کس در دنیا نیست که بگوید ایران در مذاکرات شکست خورده و سرش کلاه رفته است. این حرفها هم نادرست است. ما از اول گفته ایم که این توافق و مذاکرات برد- برد خواهد بود.

برجام نبود درآمد ما از نصف هم کمتر می شد

روحانی  در خصوص آثار اجرایی برجام نیز گفت: در صادرات غیرنفتی و نفتی آثار برجام مشهود است. اگر برجام نبود در سال ۹۵ صادرات نفت ما به ۲۵۰ هزار بشکه می رسید که درآمد ما از نصف هم کمتر می شد. ما حداکثر می توانستیم حقوق کارمندانمان را بدهیم و هیچ کاری دیگری نمی توانستیم انجام دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: تلاش ما این است که در بخش عمرانی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم. ما بسیاری از بدهکاری های گذشته را پرداخت کردیم. اکثر بدهی های فرهنگیان و ایثارگران را پرداخت کردیم. پول گندم بار سنگینی برای ما بود که توانستیم به کشاورزان عزیز پرداخت کنیم. در بیمه یک مقدار عقب هستیم تلاش داریم در هفته های آینده ۸ هزار میلیارد تومان بدهی بیمه ها را بدهیم.

بیش از ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داریم

وی گفت: ۱۱ میلیون نفر زیر پوشش بیمه آمدند. بیش از ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داریم که شرایط آنها از روستائیان به مراتب بدتر است که آنها زیر پوشش بیمه و درمان قرار گرفتند. اگر این افزایش درآمد در نتیجه برجام نبود ما نمی توانستیم این کارها را انجام دهیم و شاهد این رشد اقتصادی هم نبودیم.

روحانی گفت: حرکت خوبی در طول یک سال گذشته انجام شد. در مسئله سرمایه گذاری در نفت و گاز، حمل و نقل  و بیمه، برجام دقیقا اجرایی شده است.

در بحث هسته ای به اهداف خود دست یافتیم

وی گفت: در بحث هسته ای نیز به اهداف خود دست یافتیم. بیش از ۲۰۰ تن کیک زرد وارد کردیم. ۱۲۰ هزار تن دیگر نیز وارد می کنیم اگر برجام نبود همه اینها تعطیل می شد.

رئیس جمهور افزود: قرارداد واردات ۲۰۰ فروند هواپیما را امضا کردیم. ناوگان ما کهنه شده است. هواپیمای نو نداریم. برای ما سلامت مردم بسیار مهم است.

روحانی افزود: مردم ما در سال چیزی حدود ۴ میلیارد دلار پول بلیط خارجی می دهند باید این پول را به خودمان بدهد. امیدواریم چند فروند هواپیما تا پایان سال جاری وارد شود. این حرکت خوبی است بدون اینکه بدون اینکه بودجه واردات بر نفت تحمیل شود. این هواپیماها اجاره به شرط تملیک است و ما در حال حاضر قرارداد ۱۸ ساله بر ای این هواپیماها داریم.

قرارداد واردات هواپیما به معنای اعتماد دنیا به ایران است

وی تصریح کرد: قرارداد واردات هواپیما به معنای اعتماد دنیا به ایران و اعتماد دنیا به برجام است. وقتی قراردادی بسته می شود که بازپرداخت آن ۱۸ سال به طول می انجام به معنای اعتماد دنیا به روند سیاست خارجی است.

در سایه برجام ایران هراسی را شکست دادیم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از همه مهمتر در برجام، ما ایران هراسی را شکست دادیم. دشمنان، ایران را تهدید همه جهان اعلام کرده بودندو قطعنامه علیه ایران تصویب کرده بودند. امروز دنیا معتقد است که ایران نقش سازنده در جهان و منطقه دارد.

روحانی گفت: در قطعنامه سوریه نیز به نقش سازنده ایران در مبارزه با تروریست اشاره شد. خوشبختانه برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته قطعنامه ای در شورای امنیت در محکومیت اسرائیل تصویب شد و برای اولین بار آمریکا نیز آن را وتو نکرد.

وی تصریح کرد: علت عصبانیت اسرائیل از برجام این بود که ایران از لیست تهدید جهانی خارج می شد.

رئیس جمهور گفت: هر کس اثر برجام را مقایسه و بررسی کند متوجه دستاوردهای آن می شود. امروز فعالیت هسته ای ما قانونی است و کمک به ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای و ساخت سوخت برای رآکتورها مطرح است.

خوشحالم که در ایران شاهد یک امنیت فوق العاده ای هستیم

روحانی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات اخیر در منطقه به خصوص پس از آزادسازی حلب جایگاه ایران را در منطقه چگونه ارزیابی می کنید، گفت: نقش ایران یک نقش بسیار مهم و سازنده در منطقه است حالا برخی در گذشته به این موضوع اعتراف نمی کردند اما امروز اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان به نقش بسیار مهم ایران در ثبات منطقه اعتراف دارند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما چند هدف مهم را در منطقه دنبال می کنیم و این را به نفع کل منطقه می دانیم اولی آن مساله ثبات در منطقه است چرا که همه کشورها می خواهند رشد و ثبات داشته باشند و با یکدیگر در تعامل باشند و راهی به جز ثبات وجود ندارد، ناامنی و جنگ، تجاوز کشوری به کشوری دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد. مساله دوم تروریسم است که یک خطر بزرگ برای کل جهان است و من بسیار خوشحالم که در ایران ما شاهد یک امنیت فوق العاده ای هستیم و من از همه نیروهایی که این امنیت را به وجود آوردند تشکر می کنم.

تروریسم در منطقه در حال شکست است

وی اظهار داشت: آن دو نعمتی را که پیامبر فرمودند مجهول است یعنی نعمت سلامتی و امنیت الحمدالله دولت در این دو مقوله موفقیت بسیار چشم گیری داشته که این به کمک مردم و همراهی دیگران به دست آمده است. در سه، چهار سال اخیر بهترین امنیت را ما در کشور شاهد بودیم حتی در سیستان و بلوچستان و یا غربی ترین نقاط کشور که در این راستا باید از نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، نیروی انتظامی، ارتش، سپاه، بسیج، از همه تشکر کنم پس مساله دوم موضوع مبارزه با تروریسم است و در این موضوع ایران هر کشوری را که برای مبارزه با تروریسم درخواست کمک کرده یاری رسانده است حالا چه عراق باشد چه سوریه و چه دیگر کشورها و باید بدانیم تروریسم در منطقه در حال شکست است. در یکی، دو سال اخیر حرکت های بسیار خوبی علیه تروریست ها به وجود آمده است.

هم به ایستادگی و مقاومت و هم دیپلماسی معتقد هستیم

روحانی عنوان کرد: مساله سوم عدم تغییر مرزهای جغرافیایی است. یک عده ای به دنبال تقسیم یمن، سوریه و عراق هستند ولی ما اساسا با تغییر مرزهای جغرافیایی کاملا مخالف هستیم. ما هم معتقد به ایستادگی و مقاومت و هم دیپلماسی هستیم. دیپلماسی و مقاومت دو روی یک سکه هستند، مقاومت باشد و دیپلماسی نباشد کاری پیش نمی رود و عکس این مساله نیز صادق است و ما در مسائل مختلف منطقه همچون سوریه، یمن و امثال اینها راه حل نهایی را دیپلماسی می دانیم اما برای آنکه زمینه آماده شود ابتدا باید تروریسم به شکست کشیده شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در سوریه به ملت و دولت آن کشور کمک کردیم تا در مبارزه با تروریسم عملکرد بهتری داشته باشند و ما شاهد پیروزی های اخیر نیروهای سوریه در نبرد با تروریست ها بودیم و از طرفی هم در دیپلماسی فعال بودیم. ما دائما هم با سوریه، روسیه، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه در تماس هستیم و اخیرا هم دیدید که روابط سه جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه در کنار سوریه به وجود آمده و این کشورها توانسته اند قدم های خوبی را بردارند و امیدواریم در اجلاس قزاقستان شاهد گام های موفقی در دیپلماسی باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که عده ای تلاش کردند که بگویند در موضوع آتش بس سوریه، ایران نقشی نداشته است و صرفا روسیه و ترکیه  نقش آفرینی می کردند، نظرتان چیست، تصریح کرد: ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم داشته و هم در دیپلماسی توانسته نقش فعال خود را ایفا کند و این دو در کنار هم ان شاءالله به موفقیت خواهد رسید و امیدواریم مردمان سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهایی که گرفتار ناامنی هایی هستند بتوانند از مشکلات نجات پیدا کنند و شرایط امنی برای منطقه ایجاد شود.

روحانی افزود: همانطور که شما اشاره کردید حادثه تروریستی ساعات ابتدایی سال نو میلادی در ترکیه که کشتار عده ای انسان بی دفاع را در آن شاهد بودیم از هر نظر محکوم است و این نشان می دهد که تروریسم به هیچ کس رحم نخواهد کرد و همچون ویروسی می تواند همه را مبتلا کند و ما باید با آن مقابله کنیم تا از بین برود. در مجموع من از شرایط فعلی منطقه خوشحالم اما مسیر طولانی را برای امنیت کامل در منطقه پیش رو داریم.

اولین ترمیم دولت در حوزه فرهنگ بود

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که اقدامات مهم دولت در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی با توجه به اینکه عده ای می گویند دولت بیشتر وقت خود را صرف مسائل سیاست خارجی و اقتصادی کرده است، چیست، اظهار داشت: دولت اولین ترمیمی که در دولت انجام داد در حوزه اجتماعی و فرهنگی خودش بوده است که این نشان از اهمیت فوق العاده این مسائل برای دولت دارد. ما در زمینه علمی، فرهنگی و شرکت های دانش بنیان کارهای بسیار بزرگی را انجام دادیم. ما از ۵۲ شرکت دانش بنیان به دو هزار و ۷۰۰ شرکت رسیدیم و دولت کمک های خوبی را به اینها انجام داده است.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در این زمینه فعال است. رشد خوب علمی را در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی شاهد هستیم و اساسا تلاش این دولت این بوده است که بتواند مراحل علم، نوآوری، تحقیقات و در نهایت تجاری سازی را در شرکت های دانش بنیان فعال کند و در زمینه مسائل اجتماعی هم که اهمیت بالایی برای ما دارد به طور مثال مساله اشتغال یکی از موارد بسیار مهم برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی است.

رهبری راهبری مبارزه با آسیب های اجتماعی را شخصا به عهده گرفتند

روحانی گفت: فقر و بیکاری به عنوان بزرگترین پایه برای آسیب های اجتماعی در جامعه ماست، خوشبختانه از سال گذشته مقام معظم رهبری راهبری مبارزه با آسیب های اجتماعی را شخصا به عهده گرفتند و در همان جلسه اول ایشان فرمودند که در این کار ما ۲۰ سال تاخیر داریم  و خود ایشان اهتمام ویژه ای به این مساله دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: در مساله آسیب های اجتماعی به غیر از موضوع اشتغال وقتی ورود پیدا می کنیم می بینیم مسائل مختلفی همچون اعتیاد، بچه های بدسرپرست، طلاق و سایر معضلات دیگر در کشور ما دارای اهمیت هستند. از لحاظ تشکیلاتی یک شورای اجتماعی بعد از آن جلسه تشکیل شد  که رئیس آن هم رئیس جمهور است و جلسات متعددی تاکنون تشکیل داده است.

وی اظهار داشت: ما هر  یکی دو هفته یک بار جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم و همچنین جلسات شورای عالی فضای مجازی که آن هم باز مسائل اخلاقی و اجتماعی است. مقابله با آسیب های اجتماعی بسیار مهم است و در دو، سه سال اخیر کار بسیار بزرگی در مساله معتادین انجام گرفته، تقریبا حدود ۵۲ درصد مراکز نگهداری معتادین و ۲۸ درصد مراکز درمانی این افراد افزایش یافته است. آمار و ارقام به ما می گوید آسیب های اجتماعی به سمت کاهش در حرکت است البته خیلی مشکلات داریم، ما وزیر کشور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو کردیم که این به دلیل اهمیت موضوع آسیب های اجتماعی است که در این شورا مورد بحث قرار می گیرد.

روحانی اظهار کرد: جلسات متعددی در خصوص طلاق در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کردیم و اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دادیم بنابراین این مساله و به طور کلی مسائلی اجتماعی و فرهنگی که به یکدیگر هم مرتبط هستند برای ما بسیار حائز اهمیت است. یعنی اگر ما می خواهیم اعتیاد نباشد باید جامعه را با نشاط نگه داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اینقدر سر مسائل جزیی ایراد نگیریم که به طور مثال می خواهد کنسرتی در یک شهری برگزار شود و پس از طی مراحل مختلف اداری که هر ارگان و نهادی شرایط خاص خودش را دارد در نهایت به دلیل یک بهانه ای آن کنسرت لغو می شود، ابراز داشت: ما واقعا نباید در این مسائل مردم را دچار مشکل کنیم البته من نمی گویم که نیروهای مختلف به وظایف ذاتی خودشان عمل نکنند.

آزادی ها را بیشتر کنیم

وی گفت: نباید اینقدر سخت گیری کنیم چرا که دین ما دین سهل گیری است و خداوند حکمی را که مشکل آفرین باشد را وضع نکرده و اگر ما خیلی مشکل و به هم پیچیده زندگی می کنیم برای این است که ما درست اسلام را تفسیر نکردیم بنابراین باید جامعه را با نشاط کنیم، آزادی ها را بیشتر کنیم به طور مثال امسال ۱۶ آذر من خیلی خوشحالم بودم که افکار و جناح های مختلف در بیش از ۳۹۰ جلسه در دانشگاه های مختلف کشور سخنرانی داشتند.

روحانی با اشاره به اینکه من نیز در دانشگاه تهران در روز دانشجو سخنرانی داشتم و ۱۳ نماینده از طرف دانشجویان در حضور من و اغلب  به شکلی انتقادی مطالب خود را بیان کردند، اظهار داشت: فضای بسیار خوبی را داریم و من فکر می کنم هیچ کجای دنیا این طور نباشد که رئیس دستگاه اجرایی آن کشور بنشیند و دانشجویان بتوانند در حضور او به هر لحن و شیوه ای انتقاد کنند و البته گاهی این انتقادها هم کمی فراتر از حد معقول آن بود.

باید راستگویی و درستکاری را در جامعه ترویج کنیم

رئیس جمهور ادامه داد: برخی انتقادهایی که به دولت می شود غیرمنصفانه، بی رحمانه و تخریبی است و من اگر گاهی من از برخی از این تخریب ها ناراحت می شود به خاطر دولت نیست چرا که مردم ما هوشیار هستند و کاملا می دانند و تشخیص می دهند که مساله چیست و افرادی که این کارها را انجام می دهند خودشان ضرر خواهند کرد.

روحانی افزود: من نگرانی ام برای این است که چرا اخلاق زیر پا گذاشته می شود، دروغ گفته می شود. چرا حرفی را که ناصحیح است علیه دولت و یا دیگر دستگاه ها زده می شود و ما باید راستگویی و درستکاری را در جامعه ترویج کنیم و وحدت و اتحاد و برادری را به وجود بیاوریم.

آب، فاضلاب، محیط زیست و ریل ؛ چهار اولویت دولت

وی در پاسخ به این سوال که اقدامات دولت در خصوص آلودگی هوای کلان شهرها چه بوده است، اظهار کرد: مبارزه با آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی بسیار مهم است و من در بودجه امسال در مجلس اعلام کردم دولت به چهار مساله اهمیت ویژه می دهد که مسائل آب، فاضلاب، محیط زیست و ریل هستند و اینها اولویت های دولت در سال ۹۶ هستند که در بودجه پیش بینی های ویژه ای برای آنها داریم.

روحانی با بیان اینکه خیلی از کشورها با مساله آلودگی هوا مواجه هستند، ادامه داد: ما راهی جز این نداریم که اینکه خودروها، موتورسیکلت ها و وسایل گرم کننده خانه ها را اصلاح کنیم، نیروگاه ها از گاز استفاده کنند و تمام مسائلی را که هوا را آلوده می کند را منحل و اصلاح کنیم و این کارها شروع شده است.سوخت نیروگاه ها عمدتا از گاز استفاده می شود و نه گازوئیل و نفت کوره که این خود قدم بزرگی است. ما در حال اصلاح بنزین هستیم و در هفت کلان شهر بنزین اصلاح شده در اختیار مردم گذاشته شده است.

هوای سالم تر از سال گذشته است

رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه مسائل مربوط به ریل یکی از دلایلی که به آن اصرار داریم همین است که آلودگی هوا را کم کند و ما بتوانیم در حمل و نقل با آلودگی کمتری مواجه باشیم، اقدامات خوبی در مجموع صورت گرفته و در کل هوای سالم ما بهتر از سال گذشته است اما در این زمینه مشکلات بسیار زیادی داریم که باید آنها را حل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در خصوص حقوق شهروندی که برخی نسبت به آن انتقاداتی را وارد کرده اند چیست اظهار داشت: حقوق شهروندی امروز در دنیا بسیار حائز اهمیت است. مردم باید به حقوق خودشان کاملا آگاه شوند و همانطور که در آن سخنرانی هم گفتم حقوق هم دانستی، هم خواستی و هم گرفتنی است و مردم باید کاملا نسبت به حقوق خود مطلع باشند. بنابراین همه باید برای اجرای آن به صحنه بیایند.

روحانی گفت: بسیاری از حقوق شهروندی ما در فصل سوم قانون اساسی تصریح شده است اما ما نیاز به بیان و تکمیل آن داریم. به طور مثال آن زمان که قانون اساسی نوشته شده بود ما بحث فضای مجازی را نداشتیم، آن زمان مساله شفافیت به این صورت مطرح نبود. اطلاع رسانی به این صورت نبود بنابراین ما باید این مسائل را باز کنیم تا مردم نسبت به حقوق خودشان آگاهی پیدا کنند.

تا دولت دوازدهم فرصت زیادی باقی مانده است

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا برای دولت دوازدهم کاندید می شوید؟ گفت: الان زود است و تا دولت دوازدهم فرصت زیادی باقی مانده است. با خود شما باز فرصت هایی خواهیم داشت و بنا شد هم قضا کنیم و هم کفاره بدهیم. بنابراین انشاالله دنبال می کنیم.

 

وی در ادامه در خصوص حقوق شهروندی، گفت: حقوق شهروندی قدم اول است و به زودی به تمام دستگاهها مواد مربوطه  برای اجرا ابلاغ خواهد شد. بنابراین دولت موظف به اجرا است و مردم باید حقوق شهروندی را بیاموزند. ما هم باید برای اجرا دنبال بکنیم. این مسئله است و امیدوارم موجب فضای وحدت بیشتر در جامعه شود.

روحانی در خصوص اینکه برخی می گفتند که حقوق شهروندی مصوبه مجلس را می خواهد و از وظایف قوه قضائیه است اظهار داشت:حقوق شهروندی اگر بخواهد موفق باشد باید سه قوه با یکدیگر همکاری کنند؛ این حرف درستی است و قوه مجریه به تنهایی نمی تواند آن را پیش ببرد.

برای اجرای حقوق شهروندی بعضی جاها نیاز به لایحه داریم

رئیس جمهور تصریح کرد: قوه قضائیه باید حمایت و کمک بکند؛ قوه مقننه هم باید کمک بکند و هیچ اشکالی ندارد که بعدا در مجلس هم تصویب بشود. من بر مبنای اصل ۱۳۴ قانون اساسی که رئیس جمهور یکی از وظایفش خط مشی و برنامه است، بر مبنای خط مشی و برنامه دولت در این زمینه اقدام کرده ام.

وی در ادامه با بیان اینکه بعد این مسئله می تواند بیاید در هیئت دولت تایید شده و تبدیل به یک لایحه شود و بعد به مجلس برود، گفت: این مسئله خوب است و هیچ اشکالی ندارد. اتفاقا برای اجرای حقوق شهروندی برخی جاها نیاز به لایحه داریم و باید لایحه تقدیم کنیم.

روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مدام دولت اعلام می کند که نرخ تورم رو به کاهش است اما واقعیت موجود در بازار چیز دیگری را می گوید و مردم هر هفته وقتی برای خرید مراجعه می کنند شاهد افزایش نرخ یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار هستند؛ این تناقض را چطور می شود توجیه کرد، گفت: برخی از کالاها ممکن است در مقاطعی به دلایلی گران شود و دولت هم باید نسبت به آن کالاها توجه کرده و شرایط لازم را برای کاهش قیمت آن فراهم کند.

رئیس جمهور ادامه داد: چند قلم کالا این طور است و در ماههای اخیر هم افزایش پیدا کرده است. وقتی می گوییم تورم کاهش پیدا کرده است معنایش ارزانی نیست؛ رشد تورم کاهش پیدا کرده است و آرامتر در حال گران شدن است. وقتی تورم کاهش پیدا می کند معنایش این است که آهسته آهسته در حال گران شدن است. یعنی روزانه کالاها گران نمی شود؛ ساعتی گران نمی شود؛ صبح به یک شکل باشد و غروب به شکل دیگری. معنای این حرف ها  این است که ماهی یک بار به هر حال یک مقدار گران می شود و ما ماهانه هم اعلام می کنیم که چقدر تورم داریم. سالانه هم اعلام می کنیم. نقطه به نقطه هم اعلام می کنیم.

 

دولت باید حساب ویژه ای برای کالاهایی که مورد نیاز مردم است باز کند

روحانی با بیان اینکه این به هر حال ما می گوییم تورم ۷ درصد یا ۸ درصد است و نسبت به  ۱۲ ماه پیش بالاتر رفته است، تصریح کرد: معنای آن این است که قیمت اجناس گران تر شده است. این در کشورها معمول است و کشورهایی که تورم نداشته باشند خیلی کم است. تورم ها همه تک رقمی است و ما هم باید تورممان را تک رقمی نگه داریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت باید حساب ویژه ای برای کالاهایی که مورد نیاز مردم است باز کند و نگذارد مردم در فشار قرار گیرند.

وی در خصوص برگزاری جلسات تنظیم بازار گفت: جلسات تنظیم بازار هست و اخیرا به خاطر شکر در دولت بر اجرای آن تاکید بیشتر کردم. این را نسبت به اقلام دیگر هم دنبال می کنیم.

روحانی در پاسخ به سئوالی در مورد حقوق های نجومی و اینکه دوستان دولت می گویند پرونده آن تقریبا بسته شده است و عده ای می گویند تقریبا هیچ کاری نشده است، اذعان کرد: تقریبا مثل برجام می ماند. اگر حقوق غیر متعارف یا غیر منصفانه یا غیر عادلانه و هر چیزی که اسم آن را بگذاریم می خواهیم حل شود، راه حل دارد. دولت قدم های بسیار مهمی در این زمینه برداشته است.

دولت اولین دستگاهی بود که برای حقوق های نامتعارف اقدام کرد

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اگر می خواهیم این مسئله را ابزار انتخابی کنیم، نهضت ادامه دارد گفت: تا شب انتخابات یک عده می گویند حقوق نجومی و یا عده می گویند املاک نجومی؛ یک عده هم می گویند حساب های نجومی. اینها را ما باید حل و فصل بکنیم و دولت اولین دستگاهی بود که برای حقوق های نامتعارف اقدام کرد.

وی تصریح کرد: در هیئت دولت ما در اجرای بودجه امسال بحث کردیم و بعد از آن بود که در برخی از رسانه ها آغاز شد. در مجموع علل مختلفی دارد و قانون و مقرارت ما یک مقدار ایراد دارد. در اجرا هم یک جاههایی ایراد دارد. در شفافیت، ما ایراد داریم.

روحانی افزود: دولت به هر حال تصدی گری دارد و شما می بینید یک بانک خصوصی است و مدیر آن یک حقوقی می گیرد و در یک بانک دولتی حقوق رئیس این بانک نسبت به بانک خصوصی یک چهارم است. درحالی که همین آقایی که رئیس بانک دولتی است در یک بانک خصوصی قبلا مدیر بوده است. این هم باز نامتعادل است.

 

وی ادامه داد: در این جریان ما خصولتی داریم. دولتی یک چارچوب دارد و خصوصی یک چارچوب. مشکلات فراوان است اما خوشبختانه در حالی که ۵ میلیون عائله دولت هستند و ۹۷ هزار مدیر، ابتدا گفتند ۳۹۷ نفر حقوقشان غیر متعارف بوده یعنی دیوان محاسبات به مجلس اعلام کرد که همه حقوق ها را بررسی کرده است. آنچه اخیرا به ما اعلام شده است این بوده که در برخی موارد اشتباه شده و حدود ۳۰۰ نفر حقوق غیر متعارف گرفته اند.

روحانی با بیان اینکه دولت بلافاصله در شورای حقوق و دستمزد تصویب کرد که حقوق چه میزان باشد، گفت: برای سیاسیون، بخش های اقتصادی و بنگاهها حقوق چه میزان باشد. دولت این را ابلاغ و اجرا کرد و آنهایی هم که حقوق اضافه گرفته بودند همه آن را پس دادند.

مردم بدانند حقوق غیر متعارف مخصوص قوه مجریه نیست

رئیس جمهور ادامه داد: ما می خواهیم دو لایحه به مجلس بدهیم؛ یکی مسئله شفافیت است و در آن بیانیه خود به مردم گفتم که همه دستگاههای اجرایی مکلفند حداقل حقوقشان را در سایت ها اعلام کنند تا همه مردم بدانند. مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم اخیرا قانونی را تصویب کرد که از آن تشکر می کنم. در میان قوای کشور، پیشقدم برای این مسئله، دولت بوه است و بقیه دستگاهها از ما عقب ترند. مردم بدانند حقوق غیر متعارف مخصوص قوه مجریه نیست. به اندازه این ۳۰۰ نفر و یا خیلی بیشتر در جاهای دیگر هستند؛ حتی در نهادهای انقلابی و قوای دیگر هستند. همه باید قانون را اجرا کنند.

روحانی افزود: دولت اقدامات خوبی انجام داده است و جز یکی، دو نفر که یا زندان هستند و یا جاهای دیگر، بقیه حقوق ها را پس دادند. در این موارد اگر جرمی اتفاق افتاده قوه قضائیه می تواند رسیدگی کند اما غیر از آن این کار، کار دیوان محاسبات است. دیوان محاسبات هیئت های مستشاری دارد و بررسی می کند. جرمی اگر واقع شده بود به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد

رئیس جمهور در ادامه گفت: از قوای دیگر هم خواهش می کنم در این زمینه مثل دولت پیشقدم شوند و کار را پیش ببرند. از دوستان دیگر هم می خواهم که این موضوع را جناحی و انتخاباتی نکنند. اینها نه بحث انتخاباتی است و نه بحث جناحی؛ بحث هایی ملی است و ما باید با فساد مبارزه کنیم. دولت در این امر جدی است.

جز یکی، دو نفر که یا زندان هستند و یا جاهای دیگر، بقیه حقوق ها را پس دادند

وی با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد مقاومتی می خواهیم باید با فساد مبارزه کنیم، خاطرنشان کرد: اگر توسعه می خواهیم باید با فساد مبارزه کنیم و اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی در جامعه از بین برود باید با فساد مبارزه کنیم و در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم.

 

روحانی افزود: قوه قضائیه، قوه مجریه، قوه قضائیه و نهادهای دیگر باید دست به دست هم بدهیم و بحث دستمزد و حقوق را شفاف کنیم تا همه بدانند حقوق افراد، چه سیاسی و چه اقتصادی چگونه است؟

اگر اقتصاد مقاومتی می خواهیم باید با فساد مبارزه کنیم

رئیس جمهور تمام شدن تصدی گری دولت را راه حل ممکن بر شمرد و خاطرنشان کرد: امور باید در بخش خصوصی بیاید و رقابت آزاد و شفاف انجام بگیرد؛ خصولتی کار را بدتر می کند. اگر دولت کار را به بخش خصولتی بدهد همان دولتی است با یک قدرت بیشتر و راههای خطرناک تر. بنابراین راه، خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت است.

وی در پاسخ به سئوالی در باره اینکه بررسی ها نشان می دهد که اجاره نشینی مردم بیشتر شده و قدرت خرید با وجود اینکه رکود در یکی، دو سال اخیر باقی مانده است کاهش پیدا کرده است و اخیرا شما تذکری به آقای نوبخت و طیب نیا نسبت به رشد منفی مسکن داده اید و همچنین آخرین وضعیت مسکن مهر اظهار داشت: مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود؛ برای اینکه خانه هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد.

روحانی تصریح کرد: مسکن مهر نه کلانتری داشت، نه مدرسه داشت، نه برق داشت، نه گاز بود، نه آب بود و نه جاده بود و دولت بسیار دچار زحمت شد. انشاالله تا پایان این دولت پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد و آن را در دولت یازدهم تمام خواهیم کرد.

تا پایان این دولت پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در مسکن شاهد رشد منفی هستیم، افزود: راه این است که مردم قدرت لازم را برای خرید پیدا کنند و بتوانند مسکن تهیه کنند. وقتی مسکن تهیه نمی شود مردم ناچارند بدنبال اجاره نشینی بروند و اجاره ها هم به طور طبیعی افزایش پیدا کرده و مردم در مشکلات خواهند بود. کاری که دولت می توانست انجام دهد بالا بردن وام بود و در یکی، دو جلسه اقتصادی که بحث کردیم وام ها را افزایش دادیم تا تحرک ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: یک تحرک کوچکی در ماههای اخیر در مسکن ایجاد شده است و تحرک مسکن اهمیت دارد زیرا بسیاری از صنایع و اشتغالات امروز وابسته به مسئله ساخت مسکن است. دولت در حد توان دارد این کار را انجام می دهد و وزارت رفاه و تعاون آن را انجام خواهد داد. در عین حال در کل بخش مسکن متاسفانه ما هنوز مشکل داریم.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی