فرح نابلسی که شب گذشته با فیلم کوتاه «هدیه» برنده جایزه بفتا شد، این جایزه را به مردم فلسطین تقدیم و برای آنها آزادی و برابری آرزو کرد.

نخستین بخش از هفتاد و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز بفتا شامگاه شنبه در لندن برگزار شد و گروهی از برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند. فرح نابلسی، فیلمساز فلسطینی-بریتانیایی هم که برای «هدیه» برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه بریتانیایی شده بود، جایزه خود را به شکل مجازی از راه دور از کلارا آمفو گرفت.

نابلسی در نخستین تجربه کارگردانی خود داستان پدری به نام یوسف را (با بازی صالح بکری، بازیگر فلسطینی) روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد همراه دخترش برای خریدن هدیه سالگرد ازدواج همسر خود از خانه بیرون برود اما خریدن هدیه در زندگی در شرایط اشغال به چالشی تقریبا غیرممکن برای این پدر و دختر تبدیل می‌شود.

نابلسی که با «هدیه» نامزد اسکار بهترین فیلم کوتاه هم شده، در سخنان خود پس از دریافت جایزه بفتا گفت: «تمام آنها که فیلم من را دیده‌اند و حالا در پلتفرم‌ها در دسترس تمام مردم جهان است، شما می‌دانید که چرا من این جایزه را به مردم فلسطین اهدا می‌کنم؛ کسانی که آزادی و برابری برایشان آرزویی دور و دراز است.»

Present

«هدیه» نخستین بار سال گذشته در جشنواره کلرمون فران فرانسه به نمایش درآمد و جایزه برگزیده تماشاگران را برد. نابلسی فیلمنامه را همراه هند شوفانی، شاعر و نویسنده فلسطینی نوشت و فیلم را در شش روز در سرزمین فلسطین ساخت و پیش‌تر گفته بود می‌خواهد با «هدیه» واقعیت‌های زندگی زیر وحشت اشغال را به دنیا نشان دهد.

برندگان جوایز اسکار ۲۵ آوریل معرفی می‌شوند و نابلسی ۴۳ ساله با «هدیه» این فرصت را دارد پس از بردن جایزه بفتا، در رشته بهترین فیلم کوتاه معتبرترین جایزه سینمایی جهان را هم از نود و سومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار از آن خود کند./هنر آنلاین

مطالب پیشنهادی