6:42 1399/04/10

 

 

 

به گزارش مفتاح ، مدیر کل پزشکی قانونی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه پزشکی قانونی را بازوی کارشناسی مجموعه های قضایی عنوان کرد و افزود: پزشکی قانونی  برای بررسی پرونده هایی است که در مجموعه های  قضایی مفتوح می شود و قسمتی از آن مربوط به پزشکی است. حدود ۳۰ درصد و یک سوم از پرونده را در قسمت های مختلف برای ارزیابی و بررسی دقیق و اعلام نظر  درباره پرونده‌ها به پزشکی قانونی می فرستند.

دکتر علی سلیمانی پزشکی قانونی را بازوی کارشناسی دستگاه قضا یی در پرونده هایی که محتوای پزشکی و پیراپزشکی دارند، معرفی کرد.

وی در ادامه بر وثوق ۹۵ درصد از اظهار نظرهای پزشکی قانونی برای محاکم قضایی گفت و افزود: شاکله رای و بطن رای صادره محکمه به پزشکی قانونی مربوط است و قاضی بر اساس نظر کارشناسی پزشکی قانونی حکم صادر می کند.

وی در ادامه به معرفی فعالیت چهار واحد تخصصی در پزشکی قانونی پرداخت. و ادامه داد: حوزه معاینات سرپایی که حجم عمده مراجعات پزشکی قانونی را تشکیل می دهد یعنی 75 درصد از مراجعین به این حوزه مربوط می شود.

بررسی 130 هزار پرونده و نزاع رتبه اول پرونده ها

وی در ادامه افزود: نزدیک ۱۳۰ هزار پرونده را مورد بررسی قرار دادیم و مراجعیان و اصفهان بر اساس مراجعه کننده بعد از تهران و خراسان رضوی رتبه سوم را دارد.

سلیمانی نزاع را رتبه اول پرونده مراجعه کنندگان اعلام کرد و گفت : ۴۱ هزار پرونده و یک سوم پرونده های سرپایی در این مورد است. در مورد مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی ۲۷ هزار پرونده تشکیل شده که  کاهش ۲و نیم درصدی را نشان می دهد. در مورد حوادث کارو مصدومین ۲۶۵۰ پرونده تشکیل دادیم که نسبت به سال قبل حدود ۴و نیم درصد کاهش نشان می دهد.

صدور 500 مورد سقط درمانی

وی در ادامه در خصوص سقط درمانی گفت: ۷۷۷ پرونده بعد از بررسی کارشناسی برای ۵۰۲ مورد صادرو در مابقی مدارک و یا سن بارداری به گونه ای بوده است که امکان صدور مجوز ندارد.

وی با تاکید بر اینکه سقط درمانی متفاوت از سقط جنین جنایی و زیر زمینی است گفت: سه نوع سقط داریم، سقط خود به خودی، سقط جنایی و سقط درمانی که ما فقط مجوز سقط درمانی می دهیم.

در این سقط ،جنین کمتر از چهارماه ویا  ۱۸ هفتگی باشد وشرط این سقط این است که  جنین نقص در خلقت باشد ویا  عقب ماندگی ذهنی باشد. ویا مادر بیماری قابل ملاحظه دارد که  تداوم بارداری برای مادر خطر ناک باشد. سن مادر بررسی می شود و در صورت احراز مجوز صادر می شود.

سقط درمانی در سال 98 سه درصد رشد داشته است.

بررسی 6 هزار پرونده روانپزشکی

مدیر کل پزشکی قانونی یکی دیگر از پرونده های حوزه سرپایی را روانپزشکی عنوان که در بخش روانپزشکی و در ۶ هزار پرونده وضعیت روحی و روانی افراد مورد برسی قرار گرفته است. سال 98 نسبت به سال قبل 12 درصد رشد را نشان می دهد.

وی در ادامه به واحد معاینات اجساد که دومین حوزه پزشکی قانونی است اشاره داشت و تاکید کرد بر خلاف تصور همه که فکر می کنن عمده فعالیت ما معاینه جسد است،  تنها ۳ تا ۴ درصد از پرونده ها مربوط به این قسمت است.  

در این واحد ۳۶۰۰ مورد معاینه جسد صورت گرفته و در مقایسهبا  سال ۹۷ با ۷ درصد رشد داشته،، ۱۱۳۲ مورد فوت ناشی از تصادفات قربانی گرفته است و به دلیل حوادث ترافیکی انجام می شود و ۶ درصد کاهش و ۳۵۷ حوادث ترافیکی معابر و مابقی مربوط به حوادث  برون شهری بوده است.

افزایش 80 درصدی آمار غرق شدگی

بنا به گزارش مدیر کل پزشکی قانونی در سال ۹۸ بیش از ۳۰۰ نفر به علت سوء مصرف مواد مخدرفوت شده اند و  نسبت به سال ۹۷ رشد ۱۷ درصدی را نشان می دهد. حوادث کارهم باعث فوت  ۸۲ کارگرشده که  نسبت به سال ۹۷ ده درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه با افزایش آمار جانباختگان ناشی از مسمومیت با مونوکسید، غرق شدگی و سوختگی اشاره داشت وافزود: در سال 98 گاز منواکسیدکربن ۶۲ قربانی گرفته و شاهد رشد ۳۰ درصدی در سال بودیم. 93  نفر در حوادث غرق شدگی جانباختند که شاهد افزایش  ۸۰ درصد فوت ناشی از غرق شدگی بودیم.

وی در ادامه از افزایش 40 درصدی آمار  سوختگی گفت:  ۲۳۱ شهروند در سال 98 بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده اند و رشد ۴۰ درصدی را تجربه کردیم.

 

وی از راه اندازی واحد دادپزشک برای تعیین علت فوت طبیعی افراد خبر داد وافزود: پزشکی قانونی موظف به  بررسی علت مرگ غیر طبیعی و مشکوک است اما برای بررسی مرگ ها ی طبیعی در برخی زمینه ها و  تشکیل پرونده و واحد دادپزشک تشکیل شد و در سال گذشته هزار و ۳۶۰ مورد جواز دفن صادر کرد و در واحد مذکور اتفاق افتاده است.

زنان وزایمان همچنان در صدر پرونده های قصور پزشکی

وی در ادامه به کمسیون های پزشکی قانونی اشاره داشت که در این کمسیون ها اگر کسی نسبت به نظر ارایه شده در پرونده ها اعتراض داشت مورد بررسی قرار می گیرد و یا از ابتدا در کمیسیون تخصصی پیگیری می شود. پرونده های قصور مستقیما در کمیسیون بررسی می شود.

 

سلیمانی ادامه داد: در کمیسیون ها ۱۶۰۰ پرونده وبا ۱۷۵۰ موضوع بررسی شده است. که رشد ۳۵ درصدی داشته است. در کمیسیون ۳۵۷ پرونده قصور پزشکی بررسی شده است که بیشترین پرونده در رشته زنان و زایمان و پزشک عمومی و ارتوپد ها بوده است.

از میان این پرونده ها بیشترین قصور پزشکی مربوط به  پزشکان عمومی و دندانپزشکی است. البته کسب وحرف که مداخله پزشکی داشته اند مثل آرایشگرها و داندانسازها در پرونده های قصور هستند. .

 

وی در ادامه واحد آزمایشگاهی پزشکی قانونی را چهار ازمایشگاه سم شناسی، آسیب شناسی،  سرولوژی و ژنتیک اعلام کرد وگفت: در آزمایشگاه سم شناسی روی  ۲۸ هزار پرونده کار کردیم که  یزد و کهکیلویه را هم پوشش دادیم.

در آزمایشگاه آسیب شناسی بیش از ۷هزار و ۱۰۰ لام تخصصی در تالار تشریح گرفتن را بررسی کردند و در آزمایشگاه  سرولوژی لکه خون و یا آغشتگی لباس به خون و منی و بزاق اعلام نظر کارشناسی کردند و استان یزد را  هم پوشش  دادیم.

بررسی پروفایل 5 هزار متهم سابقه دار در بانک ژنتیک

وی در ادامه افزود: آزمایشگاه ژنتیک ۴۸۰ پرونده نزدیک به ۱۲۰۰ نمونه اخذ کردند و کرمان و یزد و چهار محال با اصفهان می یاد. که بررسی رابطه پدر فرزندی در این آزمایشگاه بررسی می شود.

مدیر کل پزشکی قانونی در خصوص بانک ژنتیک ایرانیان که پرونده ژنتیکی زندانیان سابقه را نگهداری می کند گفت: ۵ هزار پروفایل از ۷۴۰۰ زندانی که مرتکب خشونت شده اند دریافت کردیم  و ۴۰۰۰ هزار پروفایل استخراج شد ومابقی در حال استخراج هست. ۹۰۰ پروفایل موجود ازمایشگاه و امسال ۷۰۰۰ نونه گیری جدید  از زندانیان با سابقه گرفته می شود و دربانک ژنتیک ایرانیان مورد برسی قرار خواهد گرفت.

وی از کمبود نیرو در حوزه تخصصی پزشکی قانونی خبر داد وگفت: تعدادی در حوزه نیروهای تخصصی به  اداره جدب شدند وولی هنور با  چارت فاصله قابل ملاحظه ای داریم ویک سوم چارت مورد نظر تامین شده است.

آمار قتل، خودکشی و مسمومیت با الکل را محرمانه است

وی آمار قتل، خودکشی و مسمومیت با الکل را محرمانه اعلام کرد وگفت: آمار خودکشی تغییر چندانی نداشته است.  محرمانه است شیوه‌های خودکشی در هر استانی به یک شکل است. در استان‌های غربی به روش خودسوزی و استان‌های شمالی به روش مسمومیت و برخی با روش حلق آویزی است، که روش‌های خودکشی در اصفهان را نمی‌توانیم ارائه بدهیم.

 

مطالب پیشنهادی