مدیر کل فرهنگ وارشاد استان اصفهان: فروش کتاب با 30 درصد تخفیف در نمایشگاه کتاب اصفهان

به گزارش خبرنگار مفتاح، حجت الاسلام محمد علی انصاری، مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان به مناسبت برگزاری نمایشگاه مطبوعات، نمایشگاه کتاب وتئاتر به میان اصحاب رسانه آمد تا هم پیرامون اتفاقات فرهنگی ابان ماه در اصفهان صحبت کند وهم پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.

وی در ابتدای سخنانش به برنامه های متعدد فرهنگی در آبان ماه اشاه داشت که برخی کشوری و بعضی ملی هستند ومتناسب با انها در اداره متبوعش برای آن برنامه ریزی شده است.

حجت الاسلام انصاری با تاکید بر اینکه مطبوعات در توسعه فرهنگی نقش موثری داشته اند گفت: بخش فرهنگی نیاز به توسعه و توجه و  آموزش دارند. این حوزه حوزه حساسی است اگر خوب عمل کند کشور رشد می کند ولی اگر موفق نباشد پیشرفت در کشور هم دچار مشکل می شود. توجه به رسانه به عنوان یک عامل اثر گذاردر جامعه جدی است وبرگزاری  جشنواره در پیشرفت رسانه اثر گذار خواهند بود.

جشنواره مطبوعات کاملا به بخش خصوصی واگذار شده است

وی اولین هدف برگزاری جشنواره مطبوعات را  ایجاد تحول و توسعه کیفی برای مطبوعات عنوان کرد وافزود:  اگر جشنواره بتواند در کیفی سازی خوب عمل کند در طول یک سال، برای برگزاری دوره‌های بعد تلاش می کنند تا در جشنواره تلاشگران این حوزه تقدیر و تشکر به عمل بیاید، هر چند که هیچ وقت و هیچ کس نمی تواند مزد واقعی تلاش در این راه را بپردازد. بخصوص برای خبرنگارانی که کار دشواری بر دوششان است.

مدیر کل ارشاد در ادامه افزود: جشنواره در ایجاد انگیزه کمک می کنند جشنواره میدانی برای ابراز توانمندی و استعداد افراد است. از سطح خوبی برخوردار است و می توان استعداد افراد را شناسایی کرد.

وی ایجاد تعامل و همدلی بین اهالی رسانه را هدف دیگر برگزاری جشنواره مطبوعات بیان داشت وادامه داد: در کنار رقابت صحیح کمک کنند تا اتفاقات خوبی صورت بگیرد. . مردم و نظام  از حوزه مطبوعات انتظاری دارند که باید این انتظار عملی شود.

بنا به گفته انصاری، امسال جشنواره در مقایسه با دوره قبل کاملا به بخش خصوصی واگذار شده و تمام کار به خانه مطبوعات داده شده است. امسال داوری ها از خود استان انتخاب شده است و مب توان گفت یکی از بهترین ها بوده است. البته تلاش بر این بوده با کمترین اشکال و کاملاعلمی وبا برنامه ریزی انجام شده است.

شعار امسال جشنواره مطبوعات رسانه در گام دوم انقلاب بوده است. که در بخش حرفه ای، ویژه، جنبی و موضوعی بوده است. ۸۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره رسیده واختتامیه جشنواره ۱۲ آبان در مجموعه فرشچیان با حضور معاون مطبوعاتی برگزار خواهد شد.

حضور بیش از 600 ناشر در نمایشگاه کتاب اصفهان

مدیر کل فرهنگ وارشاد در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در اصفهان گفت: وضعمان در حوزه مطالعه نیاز به کار بیشتر دارد و در شان اصفهان نبوده و‌ در حوزه کتاب خوانی نیاز به توجه بیشتری و برنامه ریزی بهتری داریم.

وی در ادامه گفت: در سال ۹۷ نمایشگاه کتاب علی رغم مشکلات اقتصادی  میدان پر رونقی داشت و حضور مردم پر رنگ بود. تعداد کسانی که حضور داشتند و رقم خرید کتاب وضعیت خوبی بوده است. نمایشگاه امسال از ۱۸ آبان ماه تا ۲۳ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه در خدمت مردم است.

بنا به گفته حجت الاسلام انصاری،   ۴۵۰۰متر مربع فضای نمایشگاه است و ۵۰ ناشر و کتاب فروش از اصفهان در این رویداد حضور دارند. . سال گذشته توجه به کتاب فروشان و ناشران اصفهان بوده است و امسال هم روال بر همین است تا باعث  رونق نشر خود اصفهان باشد. ۶۰۰ ناشر از کشور در اصفهان حضور خواهند داشت. همچنین امسال بالای یک صد هزار  عنوان کتاب در معرض دید مردم قرار می گیرد.  

وی در خصوص تخفیف برای خرید کتاب در نمایشگاه کتاب گفت: تا الان یک میلیارد و سی سیصد  میلیون تومان برای بن کتاب در اصفهان اختصاص پیدا کرده است. درمجموع ۳۰ درصد تخفیف است و ۲۰ درصد بن و ده درصد سهم ناشران است.

انصادی به اجرای طرحی برای ادارات ومشارکت آنها برای خرید کتاب اشاره کرد وگفت: طرح بن تجمیعی با مشارکت ارشاد و دستگاه ها برای خرید کتاب را کلید زدیم تا حضور خوبی توسط کارمندان ادارات و دستگاه های مختلف داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه امسال، خود کتاب فروشان هم در نمایشگاه شریک هستند گفت: امسال کتاب فروشان می توانند غرفه بگیرند. و می توانند مردم با بن های خرید کتاب از کتاب فروشی ها خرید کنند که امسال در  طول برگزاری نمایشگاه هم  به کتاب فروشی اجازه داده شده است با بن کتاب بفروشند. اجرا تعاونی ناشران مجری برگزاری است.

وی همچنین از حمایت نکردن دستگاه ها از نمایشگاه کتاب در اصفهان گلایه کرد وگفت: امسال تعاونی ناشران نمایشگاه را برگزار می کنند. ما در استان از  حمایت خوبی برخوردار نیستیم  و هنوز پاسخگوی مشکلات پارسال هستیم.

وی همچنین از برگزاری جشنواره تئاتر در آبانماه در اصفهان خبر داد که تا کنون دررشته نمایش ۳۰ کار به دبیر خانه اعلام آمادگی کردند و با حضور داوران استانی این جشنواره برگزار خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی از اجرای طرح های خلاق حوزه فرهنگ و هنردر استان ها خبر داد وافزود: هر شهری و منطقه ای در چند رشته شاخص تر باشد انتخاب می شود.  وزارت فرهنگ و ارشاد  برای رونق کسب و کار فرهنگ و هنر طرح شهرهای خلاق را عملی کرده است. تا کنون از ۲۲ شهرستان ۶۰ طرح به دبیر خانه رسیده است و هر شهر تا سه رشته شاخص  در یک قالب را مطرح می کنند.

اجرای طرح هفته قرآن و عترت برای اولین بار در اصفهان برگزار می شود. این خبری بود که انصاری به ان اشاره داشت و گفت: این  برنامه به این شکل با حمایت وزارت خانه برای اولین بار اجرا می شود و شهر در یک هفته تبدیل به فعالیت قرآنی می شود. 

مطالب پیشنهادی