15:46 1396/06/27

به گزارش مفتاح، دستیار رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها، گفت: فجایع بشری امروز، به این دلیل است که پیروان برخی ادیان، پیروان ادیان دیگر و بخشی از انسان‌ها، بخشی دیگر از انسان ها را نمی پذیرند.

حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش با اشاره به طرح رییس جمهوری کشورمان مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری که در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است، گفت: گفت‌وگو، وسیله شناخت متقابل گفت‌وگوکنندگان است و بر این اساس سزاوار است که ادیان مختلف در شناخت همدیگر و به رسمیت شناختن یکدیگر، پیش‌قدم باشند.

وی افزود: قرآن کریم راهکار رسیدن به زندگی در سایه صلح و همزیستی و یک زندگی اخلاق‌محور و همچنین راه و رمز رسیدن به این هدف را، شناخت متقابل می‌داند.

یونسی تأکید کرد: به رسمیت شناختن، تنوع و تکثر است. بشر باید مجامع مختلف را بپذیرد و قبول کند و نه اینکه فقط آن را بشناسد. انجام گفت‌وگو تنها برای رسیدن به شناخت سطحی از همدیگر نیست؛ قرآن کریم هم از این گفت‌وگوها عمق نتیجه آن را می‌خواهد که همان پذیرفتن یکدیگر است.

وی در ادامه با اشاره به عنوان هفتمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش «انسان، طبیعت، آزادی» گفت: تمام طبیعت، بیانگر تنوع و تکثر است، در صورتیکه که بشر به آن تعدی نکرده باشد و به حالت طبیعی خود و آنگونه که خداوند آن را خلق کرده است، تداوم یابد.

دستیار ویژه رییس جمهور افزود: اگر هر قسمتی از مخلوقات خدایی و این تنوع و تکثری که وجود دارد را نادیده بگیریم، طبیعت ناقص می‌شود. انسان هم با توجه به تکثر دینی و قومی و زبانی و مذهبی و ملل، باید در کنار هم باشند و نادیده گرفتن بخشی از آن، به حذف سایر قسمت‌ها منجر می‌شود.

یونسی تأکید کرد: امروز بشر از اینکه برخی ادیان برخی دیگر را نمی‌پذیرند، رنج می‌برد. مثل فاجعه میانمار، مثل آنچه میان مسلمانان رخ داده و سبب بروز داعش و القاعده و گروه‌های تروریستی شده است، مثل اتفاقاتی که در فلسطین اشغالی مشاهده می‌کنیم. دلیل این فجایع این است که بخشی از انسان‌ها، بخشی دیگر را نمی‌پذیرند.

وی سپس با بیان این گفته که؛ دین برای حل مشکلات آمده؛ اما متأسفانه برخی از گروه‌های تکفیری برای بشر مشکل ایجاد می‌کنند، گفت: دین باید بشر را نجات دهد. از زمانی که تعصب جای تعقل را گرفت و انحصارطلبی به جای عقلانیت قرار گرفت، فجایع انسانی در کره زمین ایجاد شد.

وی همچنین با تأکید بر حمایت دولت از گفت‌وگوهای دینی از جمله هفتمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران با اتریش، گفت: ادیان باید بین یکدیگر صلح ایجاد کنند. تا زمانیکه ادیان نتوانند بین خود صلح برقرار کنند، نمی‌توانند بی‌دینی و جهل را از بین ببرند و همین باعث بروز جنگ بین ادیان خواهد شد.

بنا بر اعلام این خبر، هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش، صبح امروز (27 شهریور) به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، سید مصطفی محقق‌داماد، رییس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استفان هامر، مسئول گفتگوی ادیان اتریش و رییس گروه فلسفه حقوقی دانشکده حقوق  دانشگاه وین، اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران و جمعی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی در محل این سازمان، افتتاح شد.

این دور از گفت‌وگوها به همت مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «‌انسان؛ طبیعت و آزادی» طی روزهای 27 و 28 شهریور با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و اتریش برگزار می‌شود.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی