21:08 1398/04/03

به گزارش مفتاح آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همایش سالروز مبارزه با مواد مخدر که بعد از ظهر امروز در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: مشکل ما نبود یک عزم جهانی برای مبارزه با مواد مخدر است. از م جدی جهانی در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.

وی افزود: تنها کشور مصمم در رابطه با مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران است.

رئیسی به ضرورت اساسی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: موضوع مبارزه با مواد مخدر نیاز به یک کرسی دیپلماسی دارد. ایجاد این کرسی نیاز به تلاش‌های ویژه دارد. البته در جریان فعالیت‌ها و تلاش‌های وزارت امور خارجه هستیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در دستگاه قضائی، اجرایی و تقنینی و همچنین نیروی انتظامی موضوع مبارزه با مواد مخدر یک مسئله اولویت دار باشد.

رئیسی به موضوع بازسازی زندانی‌های مواد مخدر اشاره کرد بیان کرد: بازسازی شخصیتی معتادین قاچاقچیان و افراد آلوده به مواد مخدر باید از سمت سازمان زندان‌ها لحاظ شود اما در مجموع ما نیاز به یک سند جامع داریم که نقش داخلی و بین‌المللی در آن لحاظ شود.

وی افزود: ضمن احترام به سردار مومنی باید بگویم جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر باید با حضور رییس جمهور برگزار شود تا همه مسئولان ذی‌ربط به خط شوند و تمام اعضای اصلی در این جلسات شرکت کنند.

وی افزود: ضمن احترام به اقدامات نیروی انتظامی در امر مبارزه با مواد مخدر، اما این کار یک امر اطلاعاتی را می طلبد و لازم است در وزارت اطلاعات و ناجا و سپاه یک بخش مستقل برای انجام کارهای اطلاعاتی و شناخت شبکه های ورود مواد مخدر و توزیع آن تشکیل شود تا باز نگاهی در کار اطلاعاتی ایجاد شود و مبارزه ای متفاوت با مواد مخدر را شاهد باشیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: بعد از ۴۰ سال مبارزه با مواد مخدر و تدوین قوانین و مقررات و دغدغه همه مدیران لازم است که مشخص شود آیا آنچه انجام شده است کافی بوده؟ آیا مبارزه با مواد مخدر کامل انجام شده است؟ سوال اساسی آن است که آیا تمام مسئولان نقش خود را خوب ایفا کرده‌اند.

وی افزود: آمار و ارقام همه نشان از جدیت مبارزه با مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران دارد. سازمان ملل در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر از ایران تشکر می‌کند اما سوال این است که آیا این سازمان به وظیفه اصلی خود در امر مبارزه با مواد مخدر عمل کرده است آیا کشورهای اروپا و آمریکا به وظیفه خود در امر مبارزه با مواد مخدر به خوبی عمل کرده‌اند.؟

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما مدعی هستیم که آمریکا و اروپا سهم خودشان را در مبارزه با مواد مخدر عمل نکرده اند و این قابل اثبات است.

رییسی گفت: ما نه تولید کننده مواد مخدر هستیم و نه مصرف کننده آن. تولید کننده کشور افغانستان است و در حال حاضر آمریکا در این کشور حضور دارد و سوال این است که چه کسی مسئول مرگ هزاران نفر در جهان به علت مواد مصرف مواد مخدر است؟

وی گفت: مسئله مهم عدم انجام وظیفه آمریکا و اروپا در انجام وظایف خود است. افزایش تولید موادمخدر تحت اشراف آمریکا و اروپا انجام می شود.

رئیسی گفت: اگر سازمان ملل بی‌طرف بود باید از آمریکا و اروپا سوال می‌کرد که آیا آنها به وظایف خود عمل کرده‌اند؟ سازمان ملل به جای جایزه دادن به کشور ما باید پاسخگو باشد. این سازمان باید پاسخگوی خون شهدای کشور ما در امر مبارزه با مواد مخدر باشد.

رئیسی با بیان اینکه آمریکا و اروپا در این رابطه متهم هستند، گفت: باید وضعیت مبارزه با مواد مخدر تغییر کند.در امر مبارزه با مواد مخدر با سازمان هایی مواجه هستیم که به صورت سازمان یافته کار قاچاق مواد مخدر را انجام می‌دهند و بسیار فعال هستند. شناسایی هم شده‌اند. شناسایی این سازمان ها نشان می دهد که به کدام کشورها وابسته هستند.

رئیسی بیان کرد: این ادعای ماست که نشان می‌دهد برخی از این سازمان‌های قاچاق مواد مخدر به جریان های پیچیده مافیای وابسته هستند که باید شناسایی و به تمام مردم جهان معرفی شوند. این جریان ها، جریان های قدرت های بزرگ در ارتباط هستند و باید مشخص شود اینها از مواد مخدر منفعت می بردند.

وی افزود: در حال حاضر ما در گام دوم امر مبارزه هستیم و باید گام اول تجربه ای برای گام دوم باشد. حرکت در گام دوم باید هماهنگ شده باشد و آنچه در گام اول ایجاد شده باید تجربه ای برای گام دوم باشد.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر دچار یک بلای بزرگ در خصوص مواد مخدر هستیم، گفت: آثار اجتماعی مانند طلاق به صورت مستقیم و غیر مستقیم در جامعه ما آثار خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: حرکت جمع‌آوری معتادان متجاهر حرکت خوبی است و باید فعال‌تر شود و ما باید بخشی از زندانیان مواد مخدر را به صورت تدریجی به اردوگاه منتقل کنیم. تمام سازمان‌ها باید در امر مبارزه با مواد مخدر نقش خود را ایفا کنند و صدا و سیما باید فرهنگ ساز باشد و در تمام سریال ها طوری فرهنگ سازی انجام شود تا یک نفرت عمومی نسبت به مواد مخدر به ویژه در بین قشر جوان و نوجوان ایجاد شود.مهر

 

پیشنهاد می شود بیشتر مطالعه کنید: 

ابطحی: قوه قضاییه به تحقیق و تفحص‌های مجلس رسیدگی کند

سخنگوی قوه قضاییه: اتفاق جدیدی درباره زندانیان مهریه رخ نداده است

رئیس قوه قضاییه: ظرفیت‌های دیوان عالی کشور باید احیا شود / دیوان عالی کشور، ضامن...

مطالب پیشنهادی