به گزارش مفتاح، پایگاه تحلیلی آمریکایی در گزارشی تاکید کرد که عربستان با تشدید محاصره، یمن را به یک جهنم روی زمین تبدیل کرده است.

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی با عنوان یمنی‌ها در جهنم گرفتار شده‌اند نوشت؛ مردم یمن این روزها با شدت گرفتن حملات عربستان و ادامه محاصره این کشور می‌گویند که در جهنم گرفتار هستند. بحران در یمن با حمله موشکی حوثیها به ریاض و همچنین ادامه محاصره این کشور توسط ائتلاف عربستان تشدید شده است.

این گزارش افزود؛ تا چه زمانی جامعه بین المللی به ویژه آمریکا و انگلیس اجازه خواهند داد تا این بحران انسانی ادامه پیدا کند؟

یمن اکنون به بدترین بحران بشردوستانه در جهان تبدیل شده است. 30 ماه جنگ ثروتمندترین کشور عرب در برابر فقیرترین کشور عربی منجر به سوء تغذیه شدید، قحطی و گرسنگی در میان مردم یمن شده است. وبا بسیار شایع شده و یک نسل از کودکان یمنی در معرض خطر قرار دارند. شبکه بی بی سی در گزارشهای مستند تراژدی خرابیها در یمن را به تصویر کشیده است و سازمان ملل می‌گوید که 7 میلیون نفر در یمن در معرض گرسنگی قرار دارند.

المانیتور اضافه کرد؛ بعد از حمله موشکی یمن به فرودگاه بین المللی خالد در ریاض، عربستان محاصره شمال یمن را تشدید کرده است. عربستان این حمله موشکی را اقدامی جنگی از سوی ایران تلقی کرد و مدعی است که تهران موشکهای بالستیک را در اختیار یمنی‌ها قرار داده است.

علیرغم این ادعاهای ریاض، المانیتور نوشته است که یمن چندین دهه است که یگان موشکی بومی دارد. علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق این کشور، موشکهای اسکاد را در دهه 1980 از کره شمالی وارد یمن شمالی کرد و کمونیستها در یمن جنوبی نیز از روسیه موشک خریده بودند. هر دوطرف از موشکهای خود در خلال جنگ داخلی این کشور در سال 1994 به صورت گسترده استفاده کردند بنابراین یک نیروی آموزش دیده موشکی در یمن از قبل وجود داشته است.

حوثیها می‌گویند که ابوظبی و دوبی در امارات هدفهای بعدی موشکی آنها هستند، یکی از اهداف آنها تکرار کاری است که حماس در سال 2014 با فرودگاه بن گوریون اسرائیل کرد و باعث شد که سازمان هواپیمایی آمریکا تاکید کند که به دلیل در خطر بودن فرودگاههای کشورهای عربی پروازهای خود را در این کشورها لغو کند، حتی به صورت موقت.

این پایگاه آمریکایی با اشاره به اهداف پشت پرده ائتلاف از جنگ یمن  نوشت؛ یکی از اهداف عربستان و امارات حزب الله است. سعودی‌ها و اماراتی‌ها معتقدند که حزب الله اغلب کمکها از جمله آموزش نظامی را برای حوثیها فراهم می‌کند. اما باید متزکر شویم که حزب الله 120 هزار موشک و راکت را به سمت اسرائیل نشانه گرفته است بنابراین این بازی آنها بسیار خطرناک است.

المانیتور در ادامه تاکید کرد که گسترش جنگ به شهرهای یمن یک دلیل مهم دیگر برای درک این مساله است که این بحران خطرناک باید هرچه زودتر پایان یابد. دولت دونالد ترامپ مسئولیتی ندارد که آمریکا را در حمایت از سعودیها وارد این جنگ کند.

باراک اوباما برای عربستان کمکهای اطلاعاتی و لجستیکی فراهم میکرد با این حال وی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که بر روند حل سیاسی بحران تاکید می‌کرد حمایت کرد. توقف جنگ و جلوگیری از مداخله عربستان راحت‌تر از آن چیزی است که الان تلاش میشود آن را متوقف کنند.

المانیتور می‌گوید که کمکها و حمایتهای لجستیکی آمریکا از ائتلاف عربستان در این جنگ در سال جاری افزایش یافته است. ترامپ تا کنون به عربستان برای اقداماتش در یمن یک چک سفید داده، و درحالیکه کنگره آمریکا به طور فزاینده در مورد جنگ علیه یمن تردید دارد اما چک سفید را نیز پس نگرفته است.

این گزارش افزود؛ ریاض هیچ استراتژی برای بردن جنگ ندارد. خطوط مقدم جنگ طی ماههای اخیر به کندی حرکت می‌کنند و هیچ نشانه‌ای در زمینه عقب نشینی حوثیها وجود ندارد و حملات هوایی بیشتر نیز کارساز نخواهد بود.

این گزارش اضافه کرد که استراتژی عربستان به طور پیش فرض به قحطی و گسترش بیماری در میان مردم یمن متکی است. تمام طرفهای برای به وجود آوردن این فاجعه گناهکارند اما باید بگوییم که محاصره و حملات هوایی ائتلاف عربستان دلیل اصلی قحطی و وبا هستند.

عربستان و رهبران این کشور باید به خاطر این اقدامتشان مواخذه شوند؛ چرا که استراتژی گرسنگی غیرقابل قبول است.

این گزارش در پایان می‌نویسد؛ آمریکا و بریتانیا در بهترین شرایط برای پایان دادن به این جنگ هستند. واشنگتن و متحدانش نیروی هوایی عربستان را برای انجام حملات هوایی تسلیح می‌کنند اگر آنها ارسال تسلیحات را متوقف کنند ائتلاف عربستان نیز مجبور خواهد شد تا حملات خود متوقف کند. بهتر است راه حل های دیپلماتیک با جدیت دنبال شود تا ائتلاف عربستان راهی برای خروج از این جهنمی که روی زمین به پا کرده است پیدا کند.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی