18:12 1399/07/03

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  ایلنا، نوراله اسعدی در نشست خبری و در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر خرمشهر با بیان اینکه ظرفیت اسمی بندر خرمشهر قبل از انقلاب ۱۰ میلیون تن بود و ۶۰ درصد فعالیت‌های بندری، تخلیه و بارگیری در این بندر انجام می‌شد، اظهار داشت: ظرفیت عملکرد این بندر قبل از انقلاب به ۵ میلیون تن می‌رسید.

وی با بیان اینکه از نظر عملکرد در این بندر امروز هنوز به ۴ میلیون تن نرسیده‌ایم، گفت: عملکرد این بندر سال گذشته ۳ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۹۷ رشد ۳۰ درصدی داشته است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه سال گذشته ۲۳۰ میلیارد پروژه در این بندر به اجرا رسید، ادامه داد: یکی از پروژه‌ها احداث سازد کانتینری به وسعت ۱۵ هکتار است که به ظرفیت بندر خرمشهر ۳۰۰ هزار تی ایی یو اضافه کرد و در حال حاضر ظرفیت این بندر به ۴۰۰ هزار تی ایی یو رسیده است.

اسعدی با بیان اینکه در زمینه واردات کانتینر با مشکل تحریم و کرونا مواجه شده‌ایم، افزود: البته امسال بخش تخلیه و بارگیری کانتینر رشد ۱۷ درصدی نسبت به ۶ ماه سال گذشته داشته است.

 وی اظهار داشت: امسال شاهد رشد  ۴۱درصدی در تناژ بودیم و در ۶ ماه اول سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر انجام شد.

مدیرکل بندر خرمشهر با بیان اینکه در بخش پذیرش شناورهای بالای هزار تن رشد ۲۴درصدی داشته‌‌ایم، گفت: تا به امروز ۳۲۹ فروند کشتی بالای هزار تن داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: برای سال جاری هم اجرای ۸ پروژه به ارزش ۲۲۰ میلیارد تومان در دست اجرا خواهیم داشت.

اسعدی با اشاره به خارج سازی شناورهای مغروقه در اروند رود و کارون اظهار داشت: امسال ۵ فروند شناور با هزینه ۸۰ میلیارد تومان خارج خواهد شد که البته هنوز پیمانکار آن مشخص نشده است.

وی ادامه داد: بعد از اتمام جنگ ۱۸۰ فروند مغروقه خارج شده که ۱۲۵ فروند آن در کارون و ۵۵ فروند در اروند بوده است. در حال حاضر ۲۰ فروند از شناورهای مغروقه باقی مانده که ۱۱فروند آن در آب‌های ایران و ۹ فروند در آب‌های عراق است.

مدیر کل بندر خرمشهر با تاکید بر اینکه خط تالوک نسبت به قرارداد سال ۱۹۷۵ حدود ۱۰ درصد تغییر پیدا کرده است، گفت: در بحث خط تالوک ۳ فرضیه مطرح است؛ اول اینکه تعیین آن بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر با عمق منفی ۹.۵ متر و‌ میزان رضایت رسوبات  ۹۰میلیون متر مکعب، فرضیه دوم در عمق منفی ۶.۵ متر و خط تاولک قدیم با رسوبات ۱۱ میلیون مترمکعب و فرضیه سوم میزان رسوب ۱۱ میلیون مترمکعب با عمق منفی ۶.۵ متر با خط تالوک است.

وی گفت: هزینه آن با فرضیه اول، ۳ هزار میلیارد تومان است.

اسعدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود عراق تمایلی برای خروج مغروقه‌های جنگی ندارد، گفت: عراقی‌ها تمایلی برای خروج مغروقه‌ها ندارد چراکه بندر بصره در آخرین نقطه آبی واقع شده و تمایل عراق به سرمایه گذاری در بندر ام‌القصر است. این در حالی است که بندر خرمشهر با این لایروبی و خروج مغروقه‌ها با ۲۰ پست اسکله و ۱۴ انبار سرپوشیده به ظرفیت بالایی دست پیدا می‌کند.

 وی درباره وجود مین‌ها در منطقه لایروبی ادامه داد: پاکسازی مین‌ها از مواردی است که باید در لایروبی انجام شود.

اسعدی با بیان اینکه وزارت امور خارجه پیگیر برگزاری جلسه cbc با عراقی‌ها درباره خارج سازی مغروقه‌ها است، گفت: در حال حاضر در این مسیر برای تردد کشتی‌های مسطح تا ۱۰ هزار تن با آبخور ۵ متر مشکلی نداریم.

وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات از بندر خرمشهر اظهار داشت: در ۶ماهه اول امسال ۱۹۹ میلیون دلار صادرات از بندر خرمشهر انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد ۹۸ درصدی دارد.

مطالب پیشنهادی