12:26 1398/06/10

 

عده‌ای برای اینکه رأی بیاورند بر موج نارضایتی می‌دمند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید دست به دست دهیم تا صحنه انتخابات به امید و شادابی تبدیل شود، حس می‌کنیم عده‌ای برای اینکه رأی بیاورند بر موج نارضایتی می‌دمند.

به گزارش مفتاح به نقل از تسنیم، محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که صبح امروز با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و ماه محرم، گفت: انقلاب ما یکی از ثمرات عاشوراست و خداوند توفیق دهد که این انقلاب همچنان به‌عنوان اسوه بی‌بدیل در مقاومت در برابر ظالمان ایستادگی کند تا اینکه به صاحب اصلی‌اش، حضرت مهدی(عج) برسد.

 

وی با اشاره به شهادت شهیدان رجایی و باهنر و دستجردی و سایر شهدای دهه اول شهریور، افزود: شهیدان رجایی و باهنر در انقلاب اسوه‌هایی بودند، با آنکه دوران خدمت‌شان کوتاه بود، اما آثار به‌یادماندنی به‌جا گذاشت، آنها مردمی زندگی کرده و خدمتگزاری را بزرگترین افتخار خود می‌دانستند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از شهید رجایی بارها نقل شده که بعد از انتخاب شدن به ریاست‌جمهوری، ‌گفت که "بزرگترین دغدغه‌ام این است که در پیشگاه خداوند باید جواب یازده میلیون نفر که به من رأی داده‌اند را بدهم"، وقتی شهید باهنر در کابینه شهید رجایی در زمان نخست‌وزیری بود، بعد از اخذ رأی اعتماد در پاسخ به این سؤال که "چه‌حسی دارید؟"، گفت "من قبل از رأی و انتخابات، 4 فرزند داشتم و الآن احساس می‌کنم 11 میلیون فرزند دارم و من باید پاسخگوی مطالبات اولیاء دانش‌آموزان و دانشجویان نیز باشم".

 

باهنر با اشاره به مسائل امروز کشور و هفته دولت، گفت: دولت تلاش می‌کند فعالیت‌هایی را که انجام داده به مردم گزارش دهد و ملاقات دولت با مقام معظم رهبری امسال قبل از هفته دولت انجام شد، زیرا دولت در میدان اجراست، باید نهادها کمک کنند و دولت نیز باید تحمل خود را در برابر انتقادات بالا ببرد.

 

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری گفتند "درست است  که دو سال تا پایان دولت دوازدهم باقی مانده، اما این فرصت مغتنمی است که باید کار شود"؛ مخصوصاً درباره مسئله اقتصاد و فرهنگ تأکید کردند که "کارها باید انجام شود و فکر نکنید که چون دو سال پایانی دولت است، نمی‌شود کاری کرد".

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سامانه بومی باور373 تصریح کرد: سامانه زمین به هوا با نام باور373 از برگ‌های برنده‌ای بود که نظام جمهوری اسلامی ایران توانست بر زمین بزند، چشم حسود بترکد و چشم دشمن کور شود، این از برگ‌هایی است که حالا حالا‌ها وجود دارد.

 

باهنر افزود: این‌که سینه پاسداران به آیه مبارکه «واعدّوا لهم ما استطعتم من قوة» مزین است برای این است که دشمن را بترسانند، این رفتارهایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، مصداق این آیه مبارکه است، از رفتار، گفتار و افکار دشمنان معلوم است که تحت تأثیر این هستند؛ ما می‌گوییم جنگ‌طلب نیستیم ولی دستی را که به تجاوز سمت ایران دراز شود قطع خواهیم کرد.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره جلسات شورای وحدت و اینکه "برخی‌ می‌گویند شما در جلسات این شورا شرکت نمی‌کنید"، گفت: در غیبت سه حزب فراگیر قدرتمند در کشور معمولاً این مشکلات را داریم، هر دوره‌ای که به انتخابات نزدیک می‌شویم، باید ظرفیت را بر وحدت درون‌تشکیلاتی بگذاریم، هر دوره‌ای هم یک نام دارد ولی ماهیت آن همان است و این دوره هم راه افتاده است، وقتی حزب قدرتمند نداشته باشیم ممکن است جناح‌ها اختلاف داشته باشند، اما باید این را کاهش دهند و به وحدت برسند، شورای ائتلاف اصولگرایان کلید خورده و چشم‌انداز ما وحدت صد‌درصدی است.

 

نایب‌رئیس مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: در دوره‌های گذشته هم این بوده که شاید به این عدد صد‌درصد نرسیم، اما سعی خود را خواهیم کرد، بنده در آن جلسه هستم و شرکت می‌کنم؛ البته طبیعی است که نقدهایی هم وجود دارد، باید تلاش کنیم این جریان یک جریان فراگیر اصولگرایی باشد، تجربه دو دوره گذشته نشان داده که به وحدت می‌رسیم و کار  پیش می‌رود و زمینه خوبی خواهد داشت.

 

باهنر تصریح کرد: باید دست به دست دهیم تا صحنه انتخابات به امید و شادابی تبدیل شود، حس می‌کنیم عده‌ای برای اینکه رأی بیاورند بر موج نارضایتی می‌دمند و ضعف‌ها را بزرگنمایی می‌کنند تا بتوانند رأی بیاورند.

 

باهنر در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح پالرمو و CFT  در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ در ارتباط با مسئله کنوانسیون‌های مرتبط با کارگروه FATF اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه رسیده‌اند که ابتدا بازخورد تعهدات قبلی ایران در مفاد FATF ‌از سوی این نهاد مشخص شود و ما ببینیم آیا تاکنون از اجرای مفاد مشخص شده در این کارگروه منتفع شده‌ایم یا خیر سپس به تصویب بندهای باقی مانده از جمله پالرمو و CFT  بپردازیم.

 

وی افزود: از سوی دیگر ما منتظر این هستیم که ببینیم آیا اروپایی‌ها همانطور که در کلام می‌گویند اراده‌ای برای اجرای تعهدات برجامی دارند یا خیر. بنابراین هم‌اکنون ضرورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تصویب لوایح پالرمو و CFT دیده نمی‌شود. همچنین باید به این مسئله نیز تاکید کنیم که ضرب‌الأجل‌های چهار ماهه FATF اهمیتی برای ما ندارد.

 

باهنر تصریح کرد: اروپایی‌ها در این یک سال که آمریکا از برجام خارج شده اقدام موثری جز ابراز تاسف انجام نداده‌اند و ما به این نتیجه رسیدیم که در چارچوب برجام تعهدات ذیل این توافقنامه را کاهش دهیم. در همین راستا تا کنون دو مرحله تعهدات خود در برجام را کاهش داده‌ایم و با توجه به روندی که اروپایی‌ها در هفته‌ها و ما‌‌ه‌های اخیر در قبال برجام اتخاذ کرده‌اند به نظر نمی‌رسد که تا موعد 15 شهریور گشایشی در روند اجرای تعهدات اروپایی‌ها در برجام برای منصرف کردن ایران صورت گیرد و تحلیل بنده این است که با این رویه ایران قطعا بخش دیگری از تعهدات خود در برجام را کاهش خواهد داد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های فرانسه برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا برای برقراری دور جدید مذاکرات گفت: مذاکره صرفا برای ما هدف نیست. مذاکره وسیله‌ای برای نزدیک شدن به اهداف و باید این روزنه وجود داشته باشد که مذاکره می‌تواند کشور را به سمت اهداف مشترک ببرد. ولی متاسفانه به دلایل غیرمستدل و غیر معقول آمریکا در مسئله مذاکره با رفتار خودش خطی بطلانی کشیده است و برای بسیاری از کشورهای دنیا این مسئله مسجل شده است که مذاکره با آمریکا غیرقابل اطمینان است و دولت آمریکا هر لحظه ممکن است زیر تعهدات خود بزند.

 

وی افزود: از آنجا که مذاکره برای ما اصل نیست بنابراین تا امیدی به اینکه مذاکره ما را به اهداف نزدیک می‌کند وجود نداشته باشد حتما مذاکره‌ای نخواهیم کرد. البته شاید طرف مقابل از مذاکره به دنبال گرفتن عکس یادگاری باشد ولی ما قاعدتا در زمین دشمن بازی نخواهیم کرد.

 

باهنر تاکید کرد‌: حداقل شرطی که ایران را پای میز مذاکره می‌آورد این است که آمریکا و دیگر متحدانش به تمامی تعهدات برجامی خود بازگردند. اگر این امر محقق شد تازه ما به این فکر می‌کنیم که آیا مذاکره می‌‌تواند منافع کشور را تامین کند یا خیر. البته این نکته نیز کاملا مشخص است که ایران تنها در محدوده مسئله هسته‌ای حاضر به مذاکره مجدد با طرف‌های دیگر بین‌المللی است.

 

باهنر با رد این گزاره که اصول‌گرایان برای پیروزی در انتخابات مجلس به دنبال مشارکت پایین مردم هستند، تصریح کرد: سخنانی از این قبیل توسط رقیب به ما نسبت داده می‌شود و اصلاً صحّت ندارد، چرا که یکی از راهبردهای همیشگی جریان اصول‌گرایی، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.  از سوی دیگر اگر آمار حضور مردم در انتخابات‌ دوره‌های قبلی را با هم مقایسه کنیم این فرضیه قطعا رد می‌شود. تحلیل‌های حاشیه‌ای عموما تاریخ مصرفی کوتاه مدتی برای  شکست احتمالی دارد.

 

وی با بیان اینکه جبهه پایداری در جلسات شورای ائتلاف اصول‌گرایان حضور ندارد، خاطرنشان کرد: آن‌ها به‌شکل رسانه‌ای خطاب به شورای ائتلاف حرف می‌زنند که بهتر است این روش را کنار بگذارند و با دوستان شورای ائتلاف بنشینند و صحبت کنند.

 

باهنر در پاسخ به سؤالی  مبنی بر اینکه مدل‌هایی که جمعیت رهپویان و جبهه پایداری برای شایسته‌گزینی در انتخابات مجلس، تدوین کرده‌اند، تا چه میزان می‌تواند گره‌گشا باشد و این که  آیا این مدل‌ها مورد استقبال دیگر شورای ائتلاف اصولگرایان قرار می‌گیرد؟ گفت:‌ اینکه یک‌‌سری معیار را وسط بگذاریم، کار خوبی است، اما مشکل این است که ترازوی دقیقی برای سنجش این معیارها وجود ندارد و اتفاقی که در عمل رخ می‌دهد این است که طبق گرایش احزاب عمل می‌شود.

 

وی ادامه داد: سهم‌خواهی چیزی است که همه از آن بدشان می‌آید و من هم آن را دوست ندارم، امّا واقعیت این است که در عمل همان دوستانی که می‌گویند نباید سهم‌خواهی در بستن لیست مؤثر باشد، اگر کل لیست 30 نفره تهران از آن‌ها باشد،  خوشحال و مشعوف می‌شوند و می‌گویند اعضای تشکل ما بر اثر فضیلت، توانسته‌ به مجلس راه پیدا کنند.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین  درباره مدل ایده‌آل خود برای رسیدن به لیست واحد اصول‌گرایان در انتخابات مجلس گفت: به‌نظر من ابتدا باید یک نظرسنجی کیفی، نسبت به لیستی که قرار است منتشر شود، انجام شود و مشخّص شود که جامعه، بیشتر خواهان حضور چهره‌های اقتصادی در لیست هستند یا فرهنگی و غیره. همچنین مشخّص شود که جامعه تا چه میزان تمایل دارد که بانوان در لیست حضور داشته باشند و نیز اینکه آیا چهره‌های قدیمی‌ و با تجربه حضور داشته باشند یا جوان ترها.

 

وی افزود:  بعد از اینکه کیفیت ترکیب لیست بر اساس ذائقه جامعه مشخص شد و مثلاً به این نتیجه رسیدیم که لیست اصول‌گرایان ظرفیت حضور 10 تن از بانوان را دارد، در مرحله بعد نظرسنجی انجام شود که از بین بانوانی که در عرصه هستند، نسبت به کدام یک، اقبال بیشتری وجود دارد و همان افراد در لیست نهایی قرار گیرند.

 

باهنر  با بیان اینکه مدل مزبور، مدل پیشنهادی وی است نه شورای ائتلاف، افزود: البته این نظرسنجی‌ها بر اساس اصول و در چارچوب اصول خواهد بود و اینطور نیست که هر فردی که مورد اقبال باشد، در لیست قرار گیرد، بلکه افرادی در نظرسنجی قرار خواهند گرفت که در دایره گفتمان انقلاب جای گیرند.

 

رئیس جبهه پیروان امام و رهبری گفت: تاکنون به طور مثال حدود 300 اسم به‌عنوان کاندیداهای احتمالی به شورای ائتلاف رسیده است که در مرحله بررسی آنها قرار داریم.

 

مطالب پیشنهادی