13:56 1397/06/11

 

 

 

به گزارش مفتاح و به نقل از مهر، محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سؤال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص علت به‌کارگیری چهار نفر دوتابعیتی در تیم کارشناسی مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خود از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند؛ از جمله در جلسات استماع پرونده شکایت ایران از آمریکا در لاهه، از وکلای انگلیسی و فرانسوی استفاده کرده‌ایم‌ و این یک عُرف بین‌المللی است.

 

وی افزود: در جریان مذاکرات هسته‌ای، همه افرادی که با ما کار کردند به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: چهار نفری هم که آقای کریمی قدوسی اسم برد (دری اصفهانی، سیروس ناصری، مشکان مشکور و شعبانی) از سایر دستگاه‌ها به ما معرفی شده‌ بودند و یا طبق سابقه قبلی از آنها بهره بردیم؛ من در جریان مذاکرات هم جز خدمت به آنان ندیدم و اگر مسائل دیگری هم مطرح است، به من ارتباطی ندارد. من مسئول مذاکرات هستم.

 

ظریف با بیان اینکه این افراد در هیچ‌کدام از مذاکرات خصوصی حضور نداشته‌اند، تصریح کرد: برجام شکست نخورده و این آمریکاست که شکست خورده است؛ آمریکا از برجام خارج شد به دلیل اینکه برجام خوب نوشته شده بود.

 

وی عنوان کرد: بیشترین نقش را در پس گرفتن ۱.۷ میلیارد دلار اموال ایران از آمریکا، آقای دری اصفهانی ایفا کرد؛ به بقیه مسائل ایشان کاری ندارم.

 

ظریف افزود: من وظیفه دارم آنچه را که می دانم بین خودم و خدا و ملت ایران شهادت بدهم؛ برای مقامات قضایی هم شهادت دادم که ایشان نقش موثری در مذاکرات داشت.

 

وزیر امور خارجه همچنین درباره سیروس ناصری که از وی با عنوان فرد دوتابعیتی دخیل در مذاکرات نام برده شده است، گفت: نقش ایشان در مذاکرات ایران و عراق در جهت منافع ملی بود و بارها توسط رهبری انقلاب از خدمات ایشان در مقابل دشمن تقدیر شد؛ ایشان در مذاکرات نقش نداشت و فقط در حوزه اقتصادی که ما اطلاع نداشتیم، ایشان کمک می کرد.

 

وی ادامه داد: آقای دکتر مشکور نیز مانند آقای دری اصفهانی در تمام مذاکرات حقوقی ما که وزارت دفاع ما علیه آمریکایی‌ها در لاهه دارد، به عنوان متخصص حقوقی حضور داشته و در مذاکرات هسته ای نیز در کمیته ای که توسط ریاست جمهوری شکل گرفت، حضور داشت؛ من در وطن پرستی اینها تردیدی ندارم اما درباره سایر مسائل آنها هم تخصصی ندارم.

 

وی گفت: جناب آقای شعبانی هم هیچگاه در مذاکرات حضور نداشت و فقط در جایگاه روابط عمومی از ایشان استفاده کردیم.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: در خصوص دوتابعیتی ها تاکید می کنم که هیچ کدام مقام و مسئولیتی در مذاکرات نداشته اند؛ در وزارت امور خارجه اگر کسی همسرش تابعیت خارجی داشته باشد، نمی تواند کار بکند، چه برسد به خودش؛ اما استفاده از مشاورین خارجی امکان دارد و این در عرف بین المللی موجود است.

 

ظریف تصریح کرد: برای به کارگیری همه اینها استعلام کرده ایم؛ دو کارشناس برجسته بانکی از بانک مرکزی خواستیم که هر دو نفری که به ما معرفی کرده اند دوتابعیتی بوده اند! اما ما استعلام کردیم.

 

وی با بیان اینکه اینها افرادی وطن پرست و حافظ منافع ملی بوده اند، گفت: من آنچه را که دیده ام بین خودم و خدا و ملت ایران موظف هستم بیان کنم؛ بقیه مسائل به وزارت اطلاعات بر می گردد و من نه قاضی هستم و نه مدیر اطلاعاتی.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اصرار مجدد بر سوابق سیروس ناصری گفت: بروید سوابق آقای ناصری را مطالعه کنید و خدماتی که در جنگ ایران و عراق ارائه کرده و در دور اول مذاکرات هسته ای در سال ۸۲ داشته ببینید و اینطور قضاوت نکنید؛ قضاوت با خداست و بعداً با قوه قضائیه است و هر تصمیمی قوه قضائیه بگیرد، همه ما موظف به تبعیت هستیم.

 

برگزاری اجلاس منافقین را به فرانسوی ها تذکر دادیم

 

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سوال کریمی قدوسی در خصوص علت سفر به فرانسه همزمان با اجلاس ضد ایرانی منافقین بدون برآورد اطلاعاتی و سیاسی، عنوان کرد: برگزاری اجلاس منافقین را یک اقدام خصمانه از سوی کشورهای غربی و یک نوع حمایت از تروریسم می دانیم و همواره موضع خودمان را نسبت به این مسئله اعلام کرده ایم.

 

وی ادامه داد: دیپلماسی به این معنا نیست که سفرهایمان را به خاطر یک گروهک بی مقدار تروریستی متوقف کنیم؛ این همایش هر سال برگزار می شود و البته حضور این گروهک تنها مشکل ما با دولت فرانسه نیست، حمایت اینها از رژیم صهیونیستی، تروریست های سوریه و عراق و کودک کشی سعودی ها در یمن از دیگر مواردی است که بارها در جلسات مشترک مطرح کرده ایم.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست، ادامه داد: دیپلماسی بدین معنا است که در مذاکرات اختلافات را مطرح کنیم؛ دنیا ایران را به عنوان یک کشور منطقی می شناسد که در صف اول مبارزه با تروریسم قرار دارد. ما همین روش را ادامه خواهیم داد چرا که منجر به انزوای آمریکا شده و هیچ موضوع مخفی در روابط ما با دنیا وجود ندارد و همه چیز علنی است و در جلسات متعدد با فرانسوی ها نیز مسئله برگزاری اجلاس منافقین را تذکر داده ایم.

 

باند نیویورکی وزارت خارجه یک مسئله موهوم است و وجود خارجی ندارد

 

وزیر امور خارجه در ادامه و در پاسخ به سوال دیگر کریمی قدوسی در خصوص ماهیت باند نیویورکی وزارت خارجه که راه نفوذ آمریکا را فراهم می کند، اظهارداشت: باند نیویورکی ها یک مفهوم موهوم است و وجود خارجی ندارد؛ آنچه مطرح است، مربوط به دهه ۷۰ بوده که من وزیر نبودم.

 

ظریف ادامه داد: این اصطلاح زمانی در قالب شبنامه های عده ای در وزارت خارجه مطرح شد که آقای دکتر خرازی وزیر بود و این اصطلاح را راجع به کسانی می گفتند که با ایشان در نیویورک کار می کردند.

 

وی گفت: اولین باری هم که این اصطلاح در صحنه عمومی مطرح شد در مقاله روزنامه کیهان بود که بعداً با اشاره مقامات عالی نظام مبنی بر اینکه نباید مسائل به گونه ای مطرح شود که انگار یک گروه کوچک سیاست خارجی کشور را اداره می کند، روزنامه کیهان در روز بعد از آن مجبور به عذرخواهی شد بنابراین چنین باندی اصلاً وجود ندارد و اصطلاح آن مربوط به اختلافات صنفی عده ای در داخل وزارت خارجه است.

 

ارتباطات بنیاد جامعه باز و سروس با ایران را محدود و منظم کردم

 

وزیر امور خراجه در ادامه و در همین رابطه به بخشی از سوال کریمی قدوسی که به ارتباطات وی با محافل مختلف در آمریکا از جمله بنیاد جامعه باز با مدیریت جورج سروس اشاره داشت، پرداخت و گفت: بنیاد جامعه باز با ایران ارتباط داشت؛ آنچه من در دوران حضورم در نیویورک به عنوان سفیر انجام دادم این بود که این ارتباطات را محدود و منظم کردم تا خارج از منافع ملی کاری صورت نگیرد؛ بعدها هم که آقای کیان تاج بخش به عنوان نماینده این بنیاد در ایران دستگیر شد، اعتراف کرد که من به ظریف گزارش می دادم و حتی پیش نویس نامه هایش را می نوشتم.

 

وی افزود: این نشانه آن است که من به جای در خانه نشستن، کارها را از نزدیک دنبال می کردم و حتی به خاطر فعالیت هایم بارها مورد لطف و تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفتم.

 

ظریف تاکید کرد: در آمریکا هیچ کس علیه سلام نیست. من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل وظیفه داشتم با همه ارتباط داشته باشم و کارها را پیش ببرم و این موفقیت ها را هم مدیون لطف خداوند و محبت رهبر معظم انقلاب می دانم و معتقدم برای نظام و حفظ منافع ملی باید خودمان را فدا کنیم.

 

وزیر امور خارجه در ادامه عنوان کرد: بخشی از برآیند سیاست خارجی به من به عنوان وزیر یا سفیر واگذار می شود و همه آن در اختیار من نیست؛ وقتی هم که به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل با گروه های مختلف ارتباط داشتم، این برای تنویر افکار عمومی جهان و ترسیم چهره مناسب از ایران بوده است.

 

ظریف تاکید کرد: سیاست ما تعامل سازنده با دنیا است، نه اینکه چشم امید به آنها داشته باشیم.

 

وی با اشاره به تلاش وزارت خارجه برای توسعه روابط با چین و روسیه افزود: اگر فهرستی از سفرهای ما در ۵ سال اخیر تهیه کنید، می بینید که حتی در طول مذاکرات هسته ای، تمرکز ما بر همسایگان و آفریقا بود؛ ما چشم انتظار و تشنه محبت شرق و غرب نیستیم، لذا آدرس غلط به دنیا ندهید.

 

وی در پایان اضافه کرد: در خصوص سفر به فرانسه همزمان با اجلاس منافقین نیز تاکید می کنم که ما در جریان ریز قضایا بودیم و سفر من با توجه به تمام محاسبات و بعد از مشورت با درون و بیرون وزارت خارجه بود و در واکنش به نشست منافقین، موضع گیری علنی هم کردیم.

 

 

 

مطالب پیشنهادی