به گزارش مفتاح، دکتر کمال حیدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در خصوص طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا که از امروز در کشور کلید خورده است، گفت: وزارت بهداشت بر بیماری های غیر واگیر دار تمرکز کرده است که بیشترین بیماری، بیماریهای قلبی عروقی است که بالابودن فشار خون بیشترین بروز این بیماری است.

وی با تاکید بر اینکه از هر 5 نفر یک نفر مبتلا به فشار خون است واین یک بیماری وقاتل خاموش است گفت: فشار خون بالا روی رگ های مغزی وقلبی اثر می گذارد و سکته های قلبی مغزی را باعث می‌شود. مشکلات بینایی و کلیه از عوارض فشار خون بالا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر این نکته که می توان با متوجه کردن مردم و حساس کردن آنها بر این موضع سرمایه گذاری ارزشمندی انجام بدهیم اضافه کرد: فشار خون بیماری است که به راحتی قابل کنترل وحتی درمان است وداروهای گران قیمتی ندارد.

طرح بسیج ملی کاهش فشار خون بالا از امروز 28 اردیبهشت در اصفهان کلید خورد و تا 20 روز ادامه خواهد داشت. 183 پایگاه ثابت وسیار در مراکز تجمع مردم قرار است با ثبت فشار خون کلیه افراد بالای 18 سال را تحت پوشش قرار دهند.

 حیدری کمک و مشارکت مردم در این طرح  را بسیار مهم عنوان کرد وادامه داد: مردم در مساجد، بازار ومراکز تجمع می توانند با تهیه یک دستگاه به راحتی فشار خون افراد را بگیرند، تا افراد در معرض خطر به راحتی شناخته شوند.

بنا به گفته دکتر حیدری در سال 2017 در حدود 10میلیون نفر به علت فشار خون جان خود را از دست داده اند. آمارها نشان می دهد در اصفهان 922 هزار نفر بیمار باشند  که تنها 550 هزا ر نفر از بیماری خود مطلع باشند و19 درصد این افراد دچار فشار خون بالا باشند.

حیدری کاهش 30 درصدی مصرف نمک را یکی از دلایل کنترل فشار خون بالا می داند، که البته کم تحرکی، مصرف دخانیات والکل و استرس هم را باید در کنار کاهش مصرف نمک برای کنترل فشار خون بالا لحاظ کرد.

طرح بسیج ملی کاهش فشار خون بالا با دو هدف اصلی شناسایی وشروع ومراقبت درمان و افزایش اگاهی جامعه نسبت به فشار خون بالا و عوارض این بیماری راه اندازی شده است.  اندازه گیری فشار خون افراد بالای 30 سال، شناسایی افراد با احتمال ابتلا به فشار خون بالا ، افزایش آگاهی مردم از فشار خون عوامل خطر وپیامدهای این بیماری ، شروع مراقبت فشار خون در افراد با فشارخون بالا، از اهداف تخصصی طرح است.

حیدری با تاکید بر اینکه کلیه دستگاه ها مسئول هستند تا نسبت به اطلاع رسانی در مورد این طرح اقدام کنند گفت: همه افراد باید حساس باشند و افراد می توانند به ما بپیوندند، اموزش ببینند وفشار خو اطرافیان وافراد را بگیرند ودر درگاه ها salamat.gov.ir  وارد کنند.این درگاه صرفا برای شناسایی است وتشخیص بیمار با پزشک و در مراکز بهداشت و با سامانه سیب اماکن پذیر خواهد بود.  

 

 

 

14 مبتلایان به فشار خون بالا زیر 35 سال هستند

 

مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی نیز در خصوص اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور گفت: در طرح بسیج ملی کنترل پرفشاری خون، ۵۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال در کشور یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر تحت غربالگری قرار می گیرند که باید ۲ میلیون نفر مبتلای جدید به این بیماری در کشور شناسایی شوند.

 

دکتر مهشید احمدیان  اظهار داشت: در قالب  اجرای این طرح دراصفهان نیز،  بیماران جدید به پرفشاری خون شناسایی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه از ۲۷ اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور، کمپین اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشارخون در اصفهان راه اندازی می‌شود، ادامه داد: از ۱۷ خردادماه و بعد از عید فطر، ۱۸۳ پایگاه ثابت به صورت چادر در سطح استان اصفهان به منظور شناسایی و غربالگری پرفشاری خون ایجاد می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: افراد نیز در منازل فشارخون خود را اندازه گیری کنند و اگر روی ۱۴۰ به ۹۰ و بیشتر بود نشان از پرفشاری خون بالا است که می توانند وارد سامانه سلامت شوند و با ثبت فشارخون خود در طرح ملی بسیج کنترل فشار خون شرکت کنند.

دکتر احمدیان گفت: در صورتی که در طرح غربالگری مبتلایان جدید به پرفشاری خون شناسایی شدند اما پیگیر درمان خود نشدند با آنها تماس گرفته می شود و از سوی پایگاه سلامت پیگیر درمان آنها خواهیم شد.

 وی با اشاره به اینکه بالاترین مرگ و میر در جامعه بر اثر بیماری های قلبی و عروقی است که زمینه ابتلا به این بیماری، پرفشاری خون می باشد، ادامه داد: براساس آمار کشوری بالغ بر ۱۴ درصد مبتلایان به پرفشاری خون کمتر از ۳۵ سال سن دارند و ۱.۶ دهم درصد مبتلایان بین رنج سنی ۳۵ تا ۴۴ سال و ۱.۳ دهم درصد مبتلایان بین ۴۵ تا ۵۴ سال سن و مابقی بالاتر از ۵۵ سال سن دارند.

وی افزود:  هدف از اجرای این طرح افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری پرفشاری خون بالا و عوارض آن و مسائل خود مراقبتی مردم در قبال این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه پرفشاری خون بالا قاتل خاموش است و تا به مرز پیشرفت نرسد دارای علامت نخواهد بود اما بروز علائمی همچون سردرد، درد قفسه سینه، بدخلقی و خونریزی از بینی نشان از پیشرفت پرفشاری خون در افراد است، ادامه داد: مصرف بالای نمک و فست فودها که بیشترین میزان نمک را دارد در بروز پرفشاری خون بسیار نقش دارد.

مطالب پیشنهادی