9:02 1399/07/27

به گزارش مفتاح و به نقل از اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری اصفهان،منصور شیشه‌ فروش گفت: گرد و غبار استان اصفهان متاثر از کانون های داخل استانی و خارج از استانی است که با وزش بادها استعداد فعال شدن این کانونها وجود دارد.

وی ادامه داد: درخواست ما از سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور این است که عملیات کنترل کانون های گرد و غبار اصفهان را با تدبیر و بطور همزمان با استان های دیگر انجام دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: تقویت اعتبارات این استان با توجه به وسعت بیابانهای آن از دیگر درخواست ها برای ادامه اجرای طرح مقابله با گرد و غبار در اصفهان است.

وی اضافه کرد: وزش بادهای شرق به غرب از سمت استان سمنان به طرف شمال و شرق اصفهان موجب فعال شدن سیستم های گرد و غبار در این مناطق می شود.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲ روز بسیار ناسالم به دلیل گرد و غبار در این استان داشتیم و امسال هم در تابستان ۲ روز بسیار ناسالم در محدوده مناطق مرکزی اصفهان گزارش شد.

به گفته وی وجود شرایط خاص در استان اهمیت و ضرورت اجرای طرح‌های مقابله با گرد و غبار را دوچندان کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای مقابله با گرد و غبار در این استان انجام شد اما کافی نیست گفت: سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری باید ضمن شناسایی کانون های گرد و غبار، نسبت به اجرای طرح های تثبیت بیابان در این مناطق اقدام کند.

سه دستگاه در حوزه مقابله با گرد و غبار در اصفهان نقش اصلی دارند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:سازمان‌های هواشناسی، محیط زیست و منابع طبیعی بطور ویژه و مستقیم در راستای مقابله با گرد و غبار در این استان مسوولیت دارند.

وی ادامه داد: بر اساس آیین نامه ذیربط موجود، سازمان هواشناسی باید نسبت به توسعه ایستگاه های سنجش آلاینده ها در مناطق کویری اقدام کند و نسبت به پایش مرتب و پیش بینی های گرد و غبار اقدام کند.

شیشه فروش با بیان اینکه اصفهان به رادار هواشناسی نیاز دارد، اظهارداشت: سازمان هواشناسی کشور باید نسبت به ایجاد رادار هواشناسی و ایستگاهها در این استان اقدام کند و تجهیزات هواشناسی را در مناطق بیابانی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: سازمان محیط زیست هم در زمینه منشا یابی گرد و غبار مسوولیت دارد و باید نسبت به اجرای طرح های موثر برای پیشگیری از آلودگی هوا اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سازمان محیط زیست باید نسبت به تقویت ایستگاه های سنجش آلاینده‌های هوا در استان اقدام کند.

وی بیان کرد: آب منطقه‌ای اصفهان هم با همکاری وزارت نیرو باید در راستای احیای زاینده رود اقدام کند.

شیشه فروش گفت: تامین حق آبه های گاوخونی و جریان دائمی رودخانه زاینده رود به کاهش کانون های گرد و غبار در استان اصفهان کمک بسیاری خواهد کرد.

اصفهان یکی از آلوده‌ترین کلانشهرهای کشور است به‌طوری که از طرفی در فصول سرد سال به دلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به‌دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.

 

مطالب پیشنهادی