به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفتاح نیوز امروز ۸ دی ماه ۱۳۹۷ نشستی با حضور نماینده مجلس اصفهان و جمعی از اصحاب رسانه تشکیل شد.

حیدرعلی عابدی با بیان آنکه اصفهان در نقطه ای قرار گرفته که به دلیل بحران آب  ، چند راه حل پیش رو  دارد، اظهار کرد: از جمله راه حلهای پیش روی آن، انتقال آب خلیج فارس به اصفهان  و تبدیل به آب شرب شیرین است که عملاً این امر سراب است و محقق نمیشود . اگر بشود نیز در مقیاس کم اتفاق می افتد و نباید با این موضوع سرگرم شویم.

وی دومین راه حل را صرفه جویی و عدم مصرف خواند و بیان کرد:
 انتقال صنایع آب بر ، از استان اصفهان راه حل دیگر است؛ اما زندگی بسیاری از مردم اصفهان به صنایع فولاد و ذوب آهن گره خورده درحالیکه بیشتر شاغلین ، مهاجرین هستند.

وی آخرین راه حل را کوچ مردم از اصفهان دانست و تصریح کرد: این امر قابل تحقق نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : ما نمایندگان راه حل نهایی را در این میبینیم که در کنار صرفه جویی ، کمبود منابع آبی جبران شود که در سیزدهمین مصوبه شورای آب آمده است .

عابدی گفت: نمایندگان استان اصفهان هیچ گاه طرح غیرفنی و غیرکارشناسی نداده اند و به سمتی رفته ایم که نظرات کارشناسانه اعمال شود.

حیدر علی عابدی اظهار داشت: انتقال آب برای شرب از حوضه به حوضه قابل قبول است و براساس قوانین یونسکو مسائل زیست محیطی آن رودخانه باید مورد توجه قرار گیرد و مازاد نیاز زیست محیطی و مصرف منطقه باید منتقل شود.
که در استان خوزستان مقیاس میلیارد است و چندین میلیارد در خلیج فارس آب هست اما برای اصفهان مقیاس مترمکعب است.
وی بیان کرد: استان اصفهان ،چهارمحال بختیاری و یزد و استانهای حاشیه فلات مرکزی نیازمند برنامه ریزی و توجه خاص هستند که این برنامه مصوب شده اما اجرا نشده است.

نماینده مردم اصفهان این مصوبات را به عنوان رژیم حقوقی اصفهان نامید و اذعان داشت: در شورای آب تکلیف زاینده رود مشخص شده است.

در سیزدهمین مصوبه میگوید: تونل اول کوهرنگ و رودخانه طبیعی متعلق به کشاورزان حق آبه بر و زیست محیطی است .
همچنین تونل دوم و تونل سوم بهشت آباد قرار است به بهره برداری برسد و از محصول اینها  سهم چهارمحال بختیاری، شرب اصفهان، کاشان ،یزد و صنعت برداشت شود.
عابدی بیان داشت: اگر این اتفاق بیفتد صرفه جویی و استفاده از پساب هم جواب میدهد.

وی گفت: ما تا اینجا با مصوبات کاری نداریم بنابراین اگر نیازی به
  تصفیه و شیرین سازی آب دریا شود برای استانهای نزدیک به دریا خوب و مناسب هست که میتواند در صنایع خوزستان استفاده شود؛
اما استفاده از این آب را برای کشاورزی و شرب شک دارم و مطمئن نیستم.

عابدی تصریح کرد: آنچه همه  نمایندگان استان به آن معتقدیم یا اجرای بند به بند قانون توزیع عادلانه آب و یا مصوبات شورای عالی آب است.
وی اظهار داشت: ما به دنبال انتقال آب خوزستان برای صنعت و کشاورزی نیستیم.
واضح است مردم خوزستان و اصفهان و چهارمحال بختیاری باهم مشکلی ندارند که شاید علت تعارض، عدم تبادل اطلاعات در مجامع نمایندگان است که امیدوارم در آینده نزدیک با پادرمیانی بزرگان مجلس شورای اسلامی حل شود.

عابدی با اظهار امیدواری پیرامون این امر ، اظهار کرد: امیدوارم در اینده نزدیک مجامع مشترک نمایندگان خوزستان، یزد ، اصفهان و چهارمحال بختیاری تشکیل و نمایندگان این استانها با سعه صدر نیازهای کشور را درنظر گیرند و بدانند تقویت اصفهان کمک به منافع ملی است .
حیدرعلی عابدی اذعان داشت: با دید ملی اختلافات را دامن نزنیم تا دولت بتواند وظایف خود را انجام دهد. دولت باید دیدگاههای کارشناسانه را مطرح کند و با نمایندگان جلسه داشته باشد.
وی گفت: اگر دولت جلساتی را با نمایندگان استانها میگذاشت شاهد چنین اتفاقاتی در ۳شنبه گذشته در مجلس نبودیم.
به گزارش خبرنگار سایت خبری مفتاح نیوز نماینده مجلس اصفهان افزود:
انتقال آب برای آشامیدن اولویت اول برای همه است و اولویت اول ما انتقال منابع از داخل استان اصفهان هست که باید کارشناسی شود و ببینیم چگونه باید این انتقال انجام گیرد.

وی افزود : ما درمورد زاینده رود کمبود نظر و دیدگاه کارشناسانه نداریم ؛ اما گله ما به دلیل عدم اجرای مصوبات است درحالیکه این مصوبات از طرف خود وزارت نیرو تصویب شده است.
عابدی تاکید کرد: ما اعتقاد بر آن داریم که اگر قاعده بازی را برهم بزنیم کار استان خودمان و استانهای دیگر را عقب می اندازیم.
و آنچه مهم است آن است که وزارت نیرو و وزارت کشور وارد عمل نمیشوند؛ درحالیکه این مشکلات قابل حل است اگر دولت و سیستم اجرایی وارد عمل شود.

وی گفت: من۵دستور از آقایان روحانی و جهانگیری درمورد وزارت نیرو گرفتم و متعاقباً پنج بار به وزارت نیرو اعلام شد اما پاسخگو نبود.
نماینده مردم اصفهان افزود :تصور ما این است که اگر ستاد احیاء زاینده رود تشکیل شود این کارآمدی را که تابحال از وزارت نیرو ندیدیم شاید ببینیم و عملی و اجرا شود.

بنظر میبایست قانونهای ما ضمانت اجرا داشته باشد. مگر چقدر ابزار سوال و استیضاح وزیر کارآیی دارد که بتوان وزیر را در صورت عدم اجرای قوانین ملزم به پاسخ گویی کرد؟
ما  به دنبال نظم بخشیدن به زاینده رود هستیم اما واقعیت آن است که مشک ما سوراخ است.

عابدی پیرامون بازتاب عملی و خروجی استعفای جمعی نمایندگان استان اصفهان بیان داشت: ما لحظه ای که استعفا دادیم به این دلیل بود که اصفهان تحقیر میشد و به نیازهای مردم اصفهان توجه نمیشد و همیشه ما را دعوت به سکوت و وعده وعید میکردند که قرار است عملیات آبرسانی انجام شود.

ما میگفتیم اگر از بهشت آباد انتقال آب امکان پذیرنیست اما به طریق دیگر این امر انجام شود. من فکر میکنم استعفا به هدف خود رسید و واقعیت این بود که ما گفتیم اگر سودی برای مردم اصفهان نداریم ، بودن ما در مجلس فایده ندارد! اما آیین نامه داخلی میگوید وقتی استعفا میدهید باید در صحن مجلس حاضر شوید تا زمانی که استعفا در صحن قرائت شود.
حیدرعلی عابدی تصریح کرد: هیچ کدام از نمایندگان استعفا را پس نگرفتیم و اگر دیدیم خواسته های ما مورد توجه مسئولین قرار گیرد تجدید نظر میکنیم. وی اظهار کرد: اگر استعفا در مجلس مطرح شود ۱۹ساعت به صحبتهای ۱۹نفر  نمایندگان مستعفی و موافقان و مخالفان آنان پرداخته میشود و اگر مطرح شود برد کردیم و فرصت طرح خواسته هایمان در مجلس فراهم میشود و اگر نشد شاید هیچ گاه این فرصت مطرح نشود.

عابدی افزود : اگر کسی بیاید ادعا کند من میتوانم دعا بخوانم تا باران بیاید هم به آن توجه میکنم و از استاندار خواستم به ادعای شخصی که میگفت میتوانم باران تولید کنم توجه کنند و قرارداد سه ساله با ایشان بسته شود و حتی اگر منجر به نتیجه نشد به عنوان یک قرارداد پژوهشی به آن توجه شود.
در پایان نماینده مردم اصفهان خواستار گزارش جامع از منابع داخلی استان اصفهان توسط مسئولان ذی ربط شد تا در مجمع بررسی شود.

مطالب پیشنهادی