13:56 1399/08/03

صدور بیش از 230 مجوز سقط جنین درمانی در شش ماهه امسال

در شش ماهه نخست سال جاری 308 متقاضی سقط جنین درمانی به اداره کل پزشکی قانونی استان  مراجعه کردند که از این تعداد 236 نفر واجد شرایط بودند و برایشان مجوز صادر شد.

 

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی استان اصفهان، در پنج ماهه نخست سال جاری از کل مراجعین سقط جنین درمانی، 236 نفر مجوز دریافت کردند اما 60 نفر فاقد شرایط لازم برای دریافت این مجوز بودند.

بر اساس این گزارش، تعداد مجوز های صادر شده در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 23.1 درصدی داشته است. تعداد مجوز های سقط جنین صادر شده در شش ماهه اول سال قبل 301 مورد بوده است.

 

صدور مجوز تنها تا پیش از 19 هفتگی جنین میسر است

یادآور می شود مجوز سقط درمانی بر اساس ماده واحده قانون سقط جنین درمانی مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن بر عهده سازمان پزشکی قانونی کشور است و بر اساس آنچه در قانون مورد تأکید قرار گرفته تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می شود که مهم‌ترین آن سن بارداری کمتر از 19 هفته است. به بیان دیگر اگر سن باردای از 19 هفته گذشته باشد به دلیل ولوج روح در جنین، امکان صدور مجوز سقط به هیج وجه وجود نخواهد داشت. علاوه بر سن بارداری باید وجود ناهنجاری در جنین که بعد از تولد موجب حرج مادر شود و یا بیماری مادر به نحوی که ادامه بارداری برای او خطر جانی به همراه داشته باشد توسط سه پزشک متخصص به تأیید برسد تا پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز اقدام کند. بنابراین، این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین و یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می انجامد تصوری کاملا نادرست است زیرا تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود و یا بیماری‌هایی که در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی به همراه داشته باشد به صدور مجوز منجر خواهد شد.

 

بیش از 70 درصد تلفات مسمومیت با گاز مربوط به نیمه دوم سال است

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی  استان اصفهان، همواره با پیش رو بودن فصول پاییز و زمستان هموطنان عزیز با خطرات بالقوه مسمومیت کشنده با گاز مونوکسیدکربن مواجه می باشند. این مسمومیت میتواند در کمین هریک از شهروندان محترم باشد. بسياري از هموطنانمان در اثر بي احتياطي و بي توجهي به اصول ايمني و استفاده نادرست از وسايل مولد گرما، جان خود را هرساله در فصل سرما از دست داده اند.به نحوی که آمار تلفات گازگرفتگی در شش ماهه دوم هر سال رشد قابل توجهی دارد.

مطابق آمارهای موجود در شش ماهه امسال آمار اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان باتشحیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونواکسید کربن 11 نفر (همگی مرد) ، بوده که نسبت به  مدت مشابه سال قبل  که این تعداد 17 نفر (2 زن و 15مرد) بوده افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش در شش ماهه دوم سال 1398، تعداد متوفیان ناشی از گازگرفتگی 47 نفر بوده که نسبت به شش ماهه اول سال 75 درصد افزایش داشته است.

هشدار گاز مونوکسید کربن

 مونوکسید کربن توسط وسایل نفت سوز و گاز سوز مانند بخاری، پیکنیک، آبگرم کن، چراغ آلادین، زغال و لوله اگزوز ماشین ایجاد می شود. این گاز بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است ایجاد شود.علائم گازگرفتی میتواند مشابه علائم سرما خوردگی باشد. از جمله این علایم: سردرد، ضعف جسماني، سرگيجه، بيقراري، تهوع، استفراغ، خميازه كشيدن هاي بيش از حد، حالت خواب آلودگي شديد، كاهش ديد، خستگي و كاهش قدرت عضلاني می باشد.

مرگ در اثر گازگرفتگی با مونوکسید کربن را مرگ خاموش می نامند زیراکه درد و رنجی برای بیمار ایجاد نمی کند. گاها این گاز درحالت خواب می تواند بدون آزار و بصورت خاموش منجر به مرگ فرد گردد. در صورت مواجهه با فرد مسموم می بایست با رعایت احتیاط و ایمنی فردی، درب و پنجره ها را بسرعت باز نمود، وسیله گاز سوز را خاموش کرده، در صورت لزوم فرد گاز گرفته را به سرعت به فضای باز منتقل نموده با اورژانس 115 تماس گرفت.

اگر فرد مسموم دچار کاهش سطح هوشیاری شده باشد. به هیچ وجه نباید از راه دهان به وی چیزی خورانده شود. در صورتی كه فرد مسموم استفراغ نموده بايد راه دهان و بيني او را براي تنفس باز نگاه داريم.

لازمست هموطنان نسبت به کنترل وسایل گرمایش خود حداکثر دقت لازم را بعمل آورند. استفاده از وسایل گرمایش استاندارد مجهز به حسگر (سنسور) و راه اندازي اين وسایل اعم از گازسور ونفت سوز به افراد متبحر از جمله مواردي است كه كارشناسان خواستار رعايت آنها از سوي شهروندان هستند. رنگ شعله بخاری می بایست آبی باشد و اگر با شعله زرد و نارنجی بسوزد نشان دهنده انتشار گاز مونوکسید کربن در داخل خانه است. هموطنان هر سال قبل از نصب وسایل گرمایش گازی از باز بودن لوله های بخاری، عدم وجود نشتی و وجود تهویه کافی محیط اطمینان حاصل نمایند. همچنین بايد از نصب آبگرمكن در داخل حمام و روشن گذاشتن شعله هاي اجاق گاز در آشپزخانه براي گرم كردن محيط جدا خودداري شود. استفاده از آبگرمكن ها، وسایل گرمایش و پیک نیک در فضاهاي بسته يا مكان هاي فاقد جريان هوا مجاز نبوده، خطر بالای مسمومیت و مرگ را خواهد داشت.

 

کاهش 30 درصدی تلفات غرق شدگی در نیمه نخست امسال

 

در نیمه نخست سال جاری تعداد 50 نفرکه به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست دادند؛ به مراکز  پزشکی قانونی استان اصفهان ارجاع گردیده است.این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار جانباختگان 71 نفر بود،29.6 درصد کاهش داشته است.

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی  استان اصفهان، از کل تلفات غرق شدگی 11 نفر زن و 39 نفر مرد بودند.

شمار جان باختگان در رودخانه ها همواره در صدر تعداد جان باختگان ناشی از غرق شدگی قرار داشته است. در شش ماهه ابتدایی امسال نیز 19 نفر از متوفیان غرق شدگی در رودخانه ها جان باخته اند که 15 نفر آنان مرد و 4 نفر زن بودند.

پس از آن استخر کشاوری با 13، کانال با 9، دریاچه مصنوعی و سد با 5،  استخر شنا و دریاچه طبیعی با یک فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات را داشته اند. 2 نفر نیز در سایر مکان های آبی جان باخته اند.

 

 

مطالب پیشنهادی