11:05 1398/11/30

در این مناظره حیدر علی عابدی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، عباس مقتدایی نماینده دوره نهم و کاندیدای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اصفهان در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و همچنین زهرا شیخی کاندیدای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اصفهان حضور داشتند. این در حالی بود که کاندیداهایی همچون ناهید تاج‌الدین نماینده اصلاح طلب اصفهان در مجلس و نیره اخوان کاندیدای مستقل در این مناظره حضور نداشتند.

عابدی با اشاره به عملکرد مجمع نمایندگان استان اصفهان، اظهار داشت: ساختار مجلس متشکل از کمیسیون‌ها به‌عنوان سلول اصلی و فراکسیون‌هاست که بر روی مسائل تخصصی متمرکز هستند و مجمع نمایندگان بر اهداف و برنامه‌ها و توسعه استان تمرکز دارد. در مجمع استانی تلاش این بود که مسائل سیاسی و اختلافات شخصی دخیل نباشد.

وی تصریح کرد: مسائل شهرستان‌ها مانند استان اصفهان با حضور در مجمع و با هماهنگی و همدلی بین نماینده‌ها رفع می‌شد و در زمینهٔ همدلی و هماهنگی عملکرد خوبی داشته‌ایم. عملکرد مجمع در ادوار گذشته با هماهنگی و پیگیری کارهای استانی مانند استعفای دسته‌جمعی برای بحث زاینده‌رود تأثیرگذار بود.

این در حالی است که مقتدایی معتقد است در زمانی که من رئیس مجمع نمایندگان بودم در مشابه با این موضوع گفتیم که استعفا نمی‌دهیم و کسی که کار خود را درست انجام نداده است باید استعفا دهد. بعد پشت در دفتر ریاست جمهوری تحصن کردیم و  تداوم تحصن بدون رسانه‌ای کردن در دفتر لاریجانی انجام شد. درنتیجه با پیگیری مصوبات نه‌گانه به خواسته خود بدون استعفا رسیدیم.

عابدی در پاسخ گفت: زمان استعفای ما همه متوجه شدند که مردم ما در آب آشامیدنی هم مشکل‌ دارند و امیدوارم بتوانیم با کارنامه خوبی به مردم بگوییم که‌ مانع طرح‌های غیرقانونی شدیم، طرح غیرقانونی که حتی مجوز زیست‌محیطی هم ندارند.

عابدی در پاسخ به سؤالی درباره دلیل کاندیدا نشدن مجدد خود گفت: در مجلس تصویب شد که بازنشسته‌ها به کار گرفته نشوند و انصاف نیست که کسی که اعتقاد دارد به این امر و امضاکننده این طرح بوده است، به آن عمل نکند.

شرایط سخت اصفهان در سرطان و ام اس

زهرا شیخی کاندیدای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خصوص حضور در این لیست به‌عنوان یک زن بدون هیچ سابقه تقنینی و قانون‌گذاری گفت: من بارها گفتم که اگر دوستان به این نتیجه رسیدند که شایسته‌تر از من هست، صرف‌نظر از جنسیت انتخاب کنند و امروز هم با توجه به نیاز جامعه وارد این حوزه شدم.

وی افزود: زمانی که رئیس پژوهشکده سرطان بودم همه نماینده‌ها با من در ارتباط بودند به‌جز نماینده‌های استان اصفهان؛ من در دوره ریاست خودم توانستم ردیف بودجه بگیرم. اکنون اصفهان شرایط سخت‌تری در سرطان و ام‌اس دارد که نخستین دلیل آن آلودگی هواست. نیاز است که زیرساخت‌ها آماده شود و کمیسیون بهداشت و درمان این امر را در اولویت خود قرار دهد.

در ادامه همین بحث حیدرعلی گفت: استان اصفهان در بحث سرطان بی‌نیاز از جهاد دانشگاهی می‌بینم و این استان مراکز و دانشمندان خاص خود را دارد.

وی در خصوص تائید صلاحیت‌ها معتقد است که شورای نگهبان نگاهش را باید تغییر بدهد و بگوید که نگهبان قانون اساسی و اسلام هستم و از طرفی هم به مردم‌سالاری توجه کنیم. برای حفظ جمهوریت ساختارها باید تغییر کند. اگر هر حزبی بتواند کاندیداهای خود را معرفی کند و کسانی که جزو حزب نیستند توسط هیئت‌های نظارت بررسی شوند، تحول اساسی ایجاد می‌شود و مردم رأی بدهند.

تاسیس 8 فراکسیون برای رفع مشکلات به ویژه اصفهان

در ادامه این مناظره، مقتدایی گفت: جایگاه شورای نگهبان را در حد داور تقلیل دادید و این در صورتی است که یک‌پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مرتبط با شورای نگهبان است.

وی افزود: اصفهان در بخش تعاون ارزش‌های بالایی دارد و فراکسیون تعاون را راه‌اندازی خواهم کرد و با این احتساب 8 فراکسیون را تأسیس می‌کنیم زیرا فراکسیون‌ها می‌توانند به کمک بخش‌های اصلی بیایند.

این نامزد دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چرا باوجوداینکه نخستین عضو علی‌البدل در شورای اسلامی اصفهان معرفی شد و زمینه برای حضور وی در شورا مهیا بود اما قبول نکرد، گفت: شورای شهر فعلی یک شورای بسته‌شده از آرای مردم البته حزبی، جریانی، فهرستی و باندی است. بنابراین زمان می‌برد که به بقیه ثابت کند من به دنبال حل مشکلات مردم هستم و می‌گویند این خودی ما نیست. شورای شهر هم نباید سیاسی باشد چون اساس کار آن عمرانی و فرهنگی و شهروندی است. زمینه عضویت در شورای شهر فراهم بود اما زمینه فعالیت جدی نبود.

 

 

مطالب پیشنهادی