20:52 1396/10/18

 

 

به گزارش مفتاح، شهرام موحدی مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در نشست خبری پیرامون شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: این بیماری ویروسی است و تیپ‌های مختلفی دارد. ژنوم و ویروس این بیماری هر بار می‌تواند به هم وصل شود وتیپ‌های مختلفی ایجاد کند.

تیپ آنفلوآنزای فوق حاد در ایران از تیپ لH5N8 است. البته تیپ جدیدی در روسیه وارد شده است که احتمال شیوع آن در ایران بالاست. این بیماری در سراسر جهان خسارات زیادی به بار آورده است. در سال 2017 در 60 کشور جهان 9 تیپ ویروس گزارش شده است و در حال حاضر در کشورهای ایتالیا، بلغارستان، هلند، کره جنوبی ژاپن و المان در 114 گونه طیور باعث تلفات شده است.

بنا به گفته مدیر کل دامپزشکی اصفهان، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال دو ماه زودتر به سراغ طیور آمده است و علت این بازگشت زود، تداوم آلودگی وماندگاری ویروس در روستاها عنوان شد.

اصفهان یکی از استان های تراز اول در مرغ تخم گذار است و بیشتر تحت تاثیر این ویروس قرار می گیرد، البته دامپزشکی شیوع مجدد این ویروس را در نیمه دوم سال پیش بینی کرده بود.

موحدیان تعداد کانون‌های آلوده سال گذشته را 171 کانون اعلام کرد که در واحدهاهی مرغ های بومی 98 مورد، صنعتی70 و وحشی 3 مورد بوده است. میزان خسارت ویروس در سال گذشته 3 میلیارد تومان بوده که پرداخت شده است و درحدود 3 میلیون قطعه مرغ هم معدود شد. تراکم فوق العاده طیور در اصفهان کار را کمی مشکل شاخته است.

مدیر کل دامپزشکی اصفهان وضعیت انتشار ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان را در حال حاضر در 13 کانون در سه شهرستان خمینی شهر، نجف آباد وگلپایگان اعلام کرد وافزود: 7 کانون مرغ رنگی در گلپایگان شناسایی شده اند که در بدترین شرایط پرورش پیدا می کنند. مرغ وتخم مرغ‌هایی که تحت هیچ نظارتی نیستند. یک واحد تخم گذار در گاپایگان، 4 واحد در نجف آباد و یک واحد در خمینی شهر تا کنون شناسایی شده اند.

وی در ادامه افزود: 300 هزار قطعه طیور تخم گذارو بومی تا کنون معدوم شده است وچیزی در حدود یک میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.

وی در ادامه گرانی تخم مرغ را ناشی از انتشار ویروس نداشت وگفت: گرانی خوراک طیور واتفاقات آنفلوآنزای در کشور باعث افزایش قیمت تخم مرغ شده است وحوادث اصفهان در این گرانی تاثیر گذار نبود.

موحدی از ضعف آموزش در حوزه صنعت مرغداری گله کرد وگفت: افراد بدون آموزش مجوز راه اندازی مرغ داری دریافت می کنند و یکی از ضعف ها دادن مجوز بودن آموزش های لازم است. البته دامپزشکی در جهت مقابله انتشار ویروس آموزش برای تمامی واحدها مجوزدار را انجام داده است. یکی از

 

مشکلاتی که موحدیان به آن اشاره داشت و در شیوع آنفلوآنزای هم بی تاثیر نیست، مرغ داری‌های غیر مجاز است، که متولی برخورد با این واحدها جهاد کشاورزی است ودر حال حاضر 400 واحد غیر مجاز در استان داریم که درصد شیوع را می تواند بالا ببرد.

وی در ادامه به روش نامناسب معدوم سازی مرغ داری‌های غیر مجازاشاره داشت. این مرغ داری‌های غیر مجاز، بدون نکات بهداشتی طیور بیمار را در ازاطراف رها می کنند واجساد این طیور مورد استفاده سایر پرندگان و حیوانات قرار می گیرد و مسیر انتقال بیماری را افزایش می دهد.

وی به نظارت دامپزشکی بر معدوم سازی تاکید کرد وگفت: وظیفه ما فقط نظارت است و سایر دستگاه ها مثل جهاد کشاورزی، راه وترابری، شهرداری ها باید به کمک بیایند واقدام کنند . اما دامپزشکی فراتر ار وظایفش اقدام کرده است و در مرحله به مرحله معدوم سازی وارد شده است.

وی بر اهمیت ستاد پیشگیری ومقابله با بیماری انفلانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد که دستگاه‌های زیادی در آن دخیل هستند و تنها 20 درصد اختیارات در اختیار دامپزشکی است واختیارات سایر دستگاها 80 درصد است. که می طلبد برای مبارزه با این ویروس خطر ناک سایر دستگاه ها به طور جد وارد بشوند.

مدیر کل دامپزشکی وجود پرنده فروشی های سطح شهر را یکی از دغدغه های اداره دامپزشکی دانست که نظارت وبرخورد با این واحدها بر عهده اصناف وشهرداری هاست. این واحدها نیز برای جلوگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد باید ساماندهی شوند.  

 

مطالب پیشنهادی