11:39 1399/09/03

اسرائيل فعالیت شهرک سازی را در مناطق اشغالی سرعت بخشیده است

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ به نظر می رسد، اسرائيل با در نظر گرفتن اینکه بایدن جانشین ترامپ خواهد شد دست به چنین اقدامی زده است. بایدن بر خلاف ترامپ مخالف شهرک سازی اسرائيل در سرزمین های اشغالی است.
اسرائیل یل روز پانزدهم نوامبر ساخت 1257 باب خانه در شهرک یهودی نشین در بیت المقدس شرقی را که فلسطین به عنوان پایتخت کشور آینده خود در نظر گرفته ، آغاز کرده است. دولت خود مختار فلسطین با اشاره به اینکه:«‌این شهرک سازی بیت المقدس را از فلسطین جدا می کند»‌ به شدت با شهرک سازی اسراییل در مناطق اشغالی مخالفت کرد.
ماه اکتبر اسراییل تصمیم گرفت، حدود پنج هزار باب خانه در شهرک یهودی نشین در کرانه غربی رود اردن واقع در منطقه خود مختار فلسطین بسازد. گروه های فعال در برقراری صلح میان اسرائيل و فلسطین اعلام کردند، تعداد مصوبات ساخت و ساز امسال بیش از 12 هزار مورد بوده که این تعداد از سال 2012 هم بیشتر است.
بایدن از همزیستی مسالمت آمیز میان دو کشور اسرائيل و فلسطین در آینده حمایت می کند. سال 2010 که بایدن معاون رییس جمهور آمریکا بود، در خلال سفر وی به اسرائيل طرح ساخت خانه مسکونی اعلام شد و بایدن با ابراز ناراحتی حدود یک ساعت و نیم صرف شام با نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائيل را به تاخیر انداخت. کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه در آمریکا در همین زمینه گفت:« دولت بایدن سیاست های دولت ترامپ در شهرک سازی اسراییل در مناطق اشغالی را متوقف خواهد کرد. »
نگرانی هایی از جامعه جهانی درباره رویکرد اسرائيل مطرح می شود.
سازمان ملل روز شانزدهم نوامبر با اشاره به اینکه:«‌ ساخت و ساز اسرائيل نقض قوانین بین المللی است » از مقامات اسرائیل خواست تا شهرک سازی در سرزمین های اشغالی را متوقف کنند. بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست های خارجی و امور امنیتی ،‌ با اشاره به اینکه:« راه حل همزیستی مسالمت آمیز دو کشور مطابق با قوانین بین المللی ، با شهرک سازی اسرائيل صدمه جدی خواهد دید »‌ اسرائيل را سرزنش کرد.
کشورهای عرب و فلسطین مدتها است که با شهرک سازی اسراییل مخالفت می کنند.
نتانیاهو اعلام کرد ، برای عادی سازی روابط دیپلماتیک با امارات متحده عربی شهرک سازی در سرزمین های اشغالی را متوقف خواهد کرد.

منبع:نشریه ژاپنی نیکی/به قلم کومون تاکشی/مترجم:کیومرث واحدی

مطالب پیشنهادی