14:00 1396/11/24

به گزارش مفتاح، نصرالله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: سینمای ما همسو با جریان مخالف نظام حرکت می کند. دشمن اگر یک تحریم‌ بر اساس حقوق بشر اعمال می‌کند این طرف 10 فیلم در تایید آن ساخته می‌شود. آیا این اتفاقی است؟!

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در روز چهارم هفتمین هم اندیشی سینما انقلاب و جایزه ققنوس مطرح، اظهار داشت: سینما تریبونی است که تاثیرگذاریش هم از منظر کیفی و هم از منظر کمی قابل قیاس با دیگر رسانه‌ها نیست. به همین دلیل بسیاری در دنیا حرف‌ها و مسائل‌شان را با زبان سینما بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: برای شنیدن حرف انقلاب اسلامی هم زمینه فراهم است و هم دنیا مشتاق است اما بی تعارف سینمای ما در این مسیر قرار نگرفته است. سینمای ما با سینمای تراز انقلاب اسلامی فاصله بسیاری دارد. وقتی جشنواره فجر شروع می‌شود باید نذر و نیاز کرد که به خیر بگذرد. ما دیگر به دنبال منفعت از این جشنواره نیستیم. همین که در فضای تعرض به مسائل اصلی انقلاب قرار نگیرد ما کلاهمان را به هوا می‌اندازیم.

پژمانفر ادامه داد: در بسیاری از مسائل انباشتی از موضوعات داریم که صرفاً با منبر حل نمی‌شوند. ابزارهای امروز در انتقال معنا بسیار پیچیده عمل می کنند. چیزی که در جامعه امروز می‌بینیم به هیچ وجه اتفاقی نیست. ماحصل برنامه‌ریزی‌هایی است که زمانی دیگران برای ما کرده‌اند. در گزارش‌هایی که به کمسیون فرهنگی مجلس می رسد به عینه توطئه را مشاهده می کنیم. دشمن برای تک تک گزاره‌های دینی ما به صورت ریز برنامه دارد.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: وضعیت الان به گونه‌ای است که ما در کمسیون فرهنگی مجلس نه تنها انتظاری از این سینما نداریم بلکه نگران آن هستیم. رویکرد سفارش یک رویکرد بسیار پذیرفته شده در سینمای دنیا است. ولی در اینجا وقتی از سفارش حرف می‌زنیم می‌گویند می‌خواهید هنرمند را در قوطی کنید و آزادی او را بگیرید؟! آیا درست است که بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب هنوز بگوییم که باید از یک جایی شروع کنیم؟ همین چند نفر محدودی هم که در سینمای ما می‌خواهند در سطحی قابل قبول حرکت کنند آنقدر مورد تهمت و فشار ناعادلانه قرار می گیرند که عقب نشینی می کنند.

پژمانفر ادامه داد: در فضای مهندسی شده جشنواره فجر امسال به گونه‌ای عمل شد که همه را راضی نگه داشتند. هم پوزیسیون راضی بود و هم اپوزیسیون. هم جریان شبه روشنفکری و هم جریان روشنفکری. امسال برنامه ریزی‌ها به گونه ای بود که نگذاشتند تعدادی افراد همفکر کنار هم بنشینند و از ترکیبشان صدای یک سمفونی واحد شنیده شود. آنها را در سینماهای مختلف پخش کردند. سینمای ما همسو با جریان مخالف نظام حرکت می کند. دشمن اگر یک تحریم‌ بر اساس حقوق بشر اعمال می‌کند این طرف 10 فیلم در تایید آن ساخته می‌شود. آیا این اتفاقی است؟!

وی افزود: وضعیت به گونه‌ای است که ما در کمسیون فرهنگی مجلس نه تنها انتظاری از این سینما نداریم بلکه نگران آن هستیم.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی