به گزارش مفتاح، سیل که همواره خرابی به باور می آورد، این بار با خود تاریخ هم آورده و کتیبه های زیر زمین مانده را از دل خاک بیرون کشیده است.

همیشه واژه سیل با خرابی ، آسیب زدن و ویرانی عجین شده اما در جویم شهرستان لارستان استان فارس این بار قضیه کمی فرق می کند.

در سیلاب های چند روز اخیر، این بار سیل و باران کارکرد فرهنگی پیدا کرده اند و کتیبه های تاریخی مدفون در لایه های زیرین زمین را نمایان ساختند.

در این خصوص مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار به خبرنگار مهر گفت: طی چند روز اخیر یکسری کتیبه بر اثر سیل از زیر زمین نمایان شد که بخشی از آنها، سنگ قبرهایی متعلق به دوران اسلامی بوده اند.

خشایار شیبانی افزود: به محض اطلاع از این رویداد، پایگاه حفاظت به همراه پاسگاه انتظامی به منطقه مراجعه و کتیبه ها و سنگ قبرها را به پاسگاه منتقل کردند.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد محلی که کتیبه ها در آن کشف شده قبرستان تاریخی بوده باشد، افزود: ماموران یگان حفاظت میراث در منطقه حاضر شده و از محوطه مراقبت می کنند تا کارشناسان برای بررسی های بیشتر به جویم اعزام شوند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار با اشاره به پیشینه تاریخی منطقه نیز بیان کرد: مردم جویم از قرن سوم هجری مسلمان شدند به همین خاطرآثار دوران اسلامی به وفور در منطقه وجود دارد.

شیبانی قدمت آثار کشف شده را مربوط به قرن ۷ یعنی ۷۰۰ سال دانست و افزود: در شهر جویم و در نزدیکی این منطقه دو امامزاده به نامهای ابی احمد و شاه منصور وجود دارد که نشان دهنده احتمال وجود قبرستان در منطقه است.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی