7:45 1398/06/23

 

به گزارش مفتاح و به نقل از ایرنا "دانیل لزار" روزنامه نگار امریکایی چشم انداز هرگونه راه حل دیپلماتیک در سایه دولت ترامپ را تاریک ارزیابی کرد و افزود: ترامپ عمیقا ضد ایرانی است و نمی خواهد هیچ امتیازی در گفت‌وگوها به ایران بدهد.

 

وی ادامه داد: به باور من هیچ چشم اندازی با ترامپ وجود ندارد. او نه تنها در محاصره تندروهاست، بلکه خودش هم یک تندرو است.

 

نویسنده تارنمای "فارین پالیسی این فاکس" افزود: در کنار آن، اسراییل در واشنگتن نفوذ عمیقی دارد. برای همین، من هیچ زمینه‌ای برای گشایش میان ایران و ایالات متحده نمی بینم.

 

لزار اضافه کرد: تصوری وجود دارد که اطرافیان ترامپ باید سرزنش شوند و شخص "شاه" مقصر نیست، بلکه افرادی چون "مایک پمپئو" وزیر خارجه و "جان بولتون" مشاور سابق امنیت ملی بد هستند؛ اما در این مورد (ایران) من چنین ارزیابی ندارم. فراموش نکنید که ترامپ از آغاز کارزار انتخاباتی خویش، با شدیدترین دشمنی به برجام تاخت.

 

وی تصریح کرد: نادرست است که بولتون، پمپئو یا مایک پنس را سرزنش می کنند. خود ترامپ، یک تندرو است.

 

جنایتی به نام فشار حداکثری

 

خبرنگار ایرنا پرسید با توجه به اینکه دولت ترامپ گفته "فشار حداکثری" تحریم ها علیه ایران را ادامه می دهد، آیا به باور شما این رویکرد برای دولت ترامپ دستاوردی داشته است؟

 

این نویسنده و روزنامه نگار مستقل آمریکایی پاسخ داد: خیر. این سیاست بر مردم ایران فشار سنگینی وارد کرده است. این سیاست یک جنایت وحشتناک است. دولت آمریکا می خواهد با این فشارها کاری کند که ایران تسلیم شود اما کسی در جهان تردید ندارد که سیاست‌های ایالات متحده این وضع را به وجود آورده و ایران در چارچوب قوانین،عمل کرده است.

 

وضعیت شکننده نتانیاهو

 

لزار درباره چرایی وحشت "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه گفت‌وگوی احتمالی ایران و آمریکا، گفت: روشن است که او نگران است که ایالات متحده از سیاست فشار حداکثری عقب نشینی کند. او می خواهد این فشار تداوم داشته باشد.

 

وی افزود: نتانیاهو در جریان جنگ سوریه دچار اشتباه محاسباتی بزرگی شدند و روی شورشیان شرط بست اما اکنون خود را در محاصره نیروهای طرفدار ایران می بیند و برای همین خیلی نگران است. نتانیاهو امیدوار است با ادامه "فشار حداکثری" به ایران بتواند وضعیت شکننده‌ای را که با آن روبروست، جبران کند.

 

بازگشت گانگسترها

 

نویسنده تارنمای "فارین پالیسی این فاکس" درباره لو رفتن پیشنهاد رشوه چندین میلیون دلاری "برایان هوک" نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای توقیف نفتکش آدریان دریا گفت: این نشان می‌دهد که سیاست کاخ سفید به دوران گانگسترها بازگشته است.

 

لزار افزود: ببینید من طرفدار نظام ایران نیستم اما رفتار دولت آمریکا چنان تکان دهنده و برخلاف اصول و قوانین بین المللی است که تمام جهان عملا در کنار موضع ایران قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: ایران مطلقا هیچ اقدامی نکرده است که مورد اینگونه مجازات قرار گرفته است. موضوع نفتکش ایرانی، تنها یک مثال از این وضعیت کلی است که تشریح کردم. این نمونه‌ای از سیاست قلدری بین المللی است.

 

بن بست افغانستان

 

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: در این میان امپراتوری جهانی آمریکا دچار مشکلات عمیق است. سیاست خاورمیانه‌ای آن دچار مشکل شده و در افغانستان هم به بن بست خورده است.

 

لزار تصریح کرد: آمریکا هیچ چاره‌ و راه حلی برای خروج از افغانستان ندارد، مگر اینکه همین شرایط حملات طالبان را بپذیرد. کاملا شبیه وضعیتی که ارتش شوروی در افغانستان داشت. ترامپ هم در این مدت تنها مساله افغانستان را پیچیده‌تر کرده است.

 

وی افزود: همین وضعیت افعانستان را در منطقه خاورمیانه، خلیج فارس، یمن و سوریه می بینیم. ایالات متحده دچار مشکلات جدی در همه این مناطق است و من فکر نمی کنم ترامپ راه حلی برای آنها داشته باشد.

 

دانیل لزار برای تارنماهای سیاسی و مجلات مختلف در آمریکا می نویسد و تاکنون سه کتاب درباره مسایل سیاست داخلی و خارجی آمریکا منتشر کرده است. "جنگ های غیرعلنی آمریکا"، "کودتای مخملی" و "جمهوری در انجماد" کتاب هایی هستند که او نوشته است.

 

 

 

مطالب پیشنهادی