به گزارش مفتاح، بهمن‌ماه 57 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد. این ماه در سال 57 آنقدر حوادث عجیب و جالب داشت که مرور آن‌ها می‌تواند نکات تاریخی زیادی برای ما روشن کند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم حوادث بهمن‌ماه 1357 را از روزنامه اطلاعات دنبال کنیم.

 

سوال نوشابه امیری از امام خمینی درباره نقش زنان

در هنگام حضور حضرت امام در فرانسه برخی افراد سعی داشتند خود را به عنوان سخنگو و نماینده امام خمینی و نهضت مردمی ایران نشان دهند که در همان نوفل‌لوشاتو و به دستور امام خمینی (ره) اطلاعیه‌هایی منتشر شد که تصریح می‌کرد، حضرت امام نماینده‌ای نماینده‌ای ندارند. محمدرضا اعتمادیان که در سال ۱۳۵۷ در معیت آیت‌الله صدوقی به دیدار امام خمینی (ره) در پاریس رفته است در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «هنگامی که به دیدار امام در پاریس رفتیم، هنگام ورود به هتل، نوشته‌هایی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی با مضمون این که امام سخنگو ندارد، به چشم می‌خورد.»[1]

بر همین اساس و به خاطر انتشار شایعات متعدد روزنامه اطلاعات تصمیم می‌گیرد به صورت مستقیم با حضرت امام مصاحبه کند. در این مصاحبه سوالی درباره نقش زنان در حکومت اسلامی آمده که همراه با حاشیه‌های هم بوده است. در صفحه 8 اطلاعات آمده است:

«سؤال: نقش زنان در حکومت اسلامی چگونه خواهد بود. آیا مثلاً در امور کشور هم شرکت خواهند داشت، برای مثال وکیل و وزیر خواهند شد؟ البته اگر استعداد و لیاقتی نشان دهند؟

جواب: در مورد اینگونه مسائل حکومت اسلامی تکالیف را معین می‌کند و الان وقت اظهار نظر در این زمینه‌ها نیست. زنان همچون مردان در ساختن جامعه اسلامی فردا شرکت دارند. آنان از حق رأی دادن و رأی گرفتن برخوردارند. در مبارزات اخیر ایران زنان نیز سهمی چون مردان دارند. ما همه‌گونه آزادی را به زن خواهیم داد. البته جلوی فساد را می‌گیریم و در این مورد دیگر بین زن و مرد فرقی نیست.

(در اینجا خانم نوشابه امیری خبرنگار کیهان سؤال کرد: چون مرا بعنوان یک زن پذیرفته‌اید این نشان‌دهنده این است که نهضت ما یک نهضت مترقی است، اگرچه دیگران سعی کردند نشان دهند که عقب‌مانده است. فکر می‌کنید به نظر شما آیا زنان ما باید حتماً حجاب داشته باشند، مثلاً چیزی روی سر داشته باشند یا نه.

حضرت آیت‌الله ضمن پاسخ فرمودند: اینکه من شما را پذیرفته‌ام، من شما را نپذیرفته‌ام. شما آمده‌اید اینجا و من نمی‌دانستم که شما می‌خواهید بیایید اینجا و این هم دلیل بر این نیست که اسلام مترقی است که به مجرد اینکه شما آمدید اینجا، اسلام مترقی است. مترقی هم به این معنی نیست که زن‌ها یا مردهای ما خیال کرده‌اند، مترقی به کمالات انسانی و نفسانی است و با اثر بودن افراد در ملت و مملکت است نه اینکه سینما بروند و دانس بروند و این‌ها ترقیاتی است که برای شما درست کرده‌اند و شما را به عقب رانده و باید بعداً جبران کنیم. شماها آزادید در کارهای صحیح؛ در دانشگاه بروید و هر کاری را که صحیح است بکنید و هم ملت در این زمینه‌ها آزادند، اما اگر بخواهند کاری خلاف عفت بکنند و یا مضر به حال ملت و خلاف ملیت بکنند جلوگیری می‌شود و این دلیل بر مترقی بودن است.)

شورای سلطنت غیرقانونی است

شورای سلطنت در اواخر حکومت پهلوی توسط محمدرضاشاه تأسیس شد تا از سقوط این نظام جلوگیری کند، اما این حربه نیز با فراست امام خمینی ناکام ماند. در آن زمان مقرر شده بود که ریاست این شورا با حضرت امام در فرانسه دیدار کند، اما حضرت امام شرط پذیرش سیدجلال‌الدین تهرانی، ریاست شورا، را استعفای وی و تأکید بر غیرقانونی خواندن شورا، مطرح کردند و در نهایت سیدجلال تهرانی از این شورا استعفا داد.

در صفحه 8 روزنامه اطلاعات مورخ سوم بهمن 57 در این باره آمده است: «حضرت آیت‌الله العظمی خمینی آقای جلال تهرانی را پس از آنکه وی کتباً به غیرقانونی بودن شورای نیابت سلطنت که خود ریاست آن را برعهده داشت اعتراف کرد، پذیرفتند.

پس از دریافت این نامه بود که رهبر شیعیان رئیس سابق شورای نیابت سلطنت را پذیرفتند اما گفتگوهای آن‌ها بیش از 10 دقیقه به طول نیانجامید. در این دیدار متن دومین نامه [استعفای تهرانی از شورای سلطنت] در حضور آیت‌الله خواند شد. باین ترتیب رهبر شیعیان در مبارزات با دولت شاپور بختیار پیروزی تازه‌ای بدست آورد.

پس از دیدار تهرانی با آیت الله خمینی در نوفل‌لوشاتو این سخنان به گوش می‌رسد: «این در حقیقت پایان دوران پادشاهی در ایران بود.» هنگامی که اتومبیل حامل تهرانی از نوفل‌لوشاتو به حرکت درآمد، گروهی از دانشجویان ایرانی در حالی که مشت‌های خود را گره کرده بودند، فریاد می‌زدند: «زنده‌باد خمینی»، «زنده‌باد جمهوری اسلامی»

آیت‌الله طالقانی: اگر ارتش کودتا کند مردم از خود دفاع خواهند کرد

در بهمن 57 بحث کودتای ارتش در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح بود و بر همین اساس بود که رئیس ستاد ارتش چندین پیام صادر و از دولت بختیار حمایت ‌کرد. در مقابل انقلابیون نیز سعی می‌کردند که ارتش در مقابل مردم قرار نگیرد. در همین زمینه روزنامه اطلاعات می‌نویسد: «در مورد اینکه در بازگشت آیت‌الله خمینی ارتش نگذارد که آیت‌الله خمینی و هوادارانش فعالیت کنند و حتی کار به کودتای نظامی بکشد، آیت‌الله طالقانی گفت: در حال حاضر ارتش نمی‌تواند کودتا کند،‌ چون باید بر علیه خودش کودتا بکند. از طرفی اگر ارتش کودتا کند، باید همه را از بین ببرد که در آن صورت مردم خودشان وظیفه‌شان را انجام داده و از خود دفاع خواهند کرد. هرچه کشتار بیشتر بشود انقلاب مردم سریع‌تر خواهد بود، ما تا بحال جلوی مردم را گرفته‌ایم و به آن‌ها گفته‌ایم با سلاح مظلومیت صدایشان را به گوش دنیا برسانند. مردم کشته دادند ولی یک گلوله به سوی ارتشی‌ها خالی نکردند ولی اگر ارتش دست به کشتار مردم بزند، مردم هم بیکار نخواهند نشست و آن‌ها هم مسلح خواهند شد. در حال حاضر از میزان مسلح بودن مردم خبری در دست نیست و آن را می‌توان به معنای عام جهاد نام گذاشت و مردم فقط از خود دفاع خواهند کرد و دست به جنگیدن نمی‌زنند.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی