به گزارش مفتاح اکبر ترکی امروز  در اصفهان اظهار کرد: اروپایی‌ها در مسأله برجام قصد بازی کردن با ایران را دارند، مقصود آن‌ها از اینکه بحث مذاکره داغ می‌شود یا بحث برجام را به وجود می‌آوردند این است که اقتدار کشور ما را بگیرند و ما را تضعیف کنند.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت گفت: ما که نمی‌خواهیم تضعیف شویم پس موضوعی مثل اینستکس در کشور ما راه به جایی نمی‌برد، باید اقتدار خودمان را حفظ کنیم و وارد این ماجرا نشویم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: یک قسمتی از اینکه این گام‌های کاهش تعهدات برجامی از طرف دولت در حال مطرح شدن است ایجاد این ذهنیت در جامعه بین‌المللی است که ایران با مراحل خاصی وارد فاز کاهش تعهدات برجام شد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص ایجاد کانال مالی اینستکس و مسائل دیگر مربوط به اروپا اصلاً خوشبین نیستیم، با توجه به زمان انتخابات امریکا اگر با همین رویکرد فعلی و آرام آرام کار خود را انجام داده و پیش ببریم بهتر است.

وی اذعان داشت: رئیس‌جمهور آمریکا در عین اینکه نماینده‌ای از ژاپن برای صحبت با رهبر معظم انقلاب فرستاده بود همزمان با رفتن از ژاپن تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شد در حالی که اگر بر گفته‌های خود پایند و صادق بود می‌توانست کمی صبر کند.

ترکی خاطرنشان کرد: هر چقدر درباره مسأله تعامل با آمریکا جلو می‌رویم بیشتر فرمایشات مقام معظم رهبری در جواب به نخست‌وزیر ژاپن مشخص می‌شود که ایران باید روی خواسته‌های خود محکم و قاطع بایستد.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت تصریح کرد: آخرین راهی که در مواجهه با برخوردهای طرف مقابل در برجام وجود دارد و شاید مؤثر واقع شود این است که با فشارهایی که از طرف ایران وارد می‌شود، غنی‌سازی ادامه یابد و گام‌های بعدی تا زمانی که به شکلی از برجام خارج شویم برداشته شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینستکس می‌گوید ایران پول نفتی که جای دیگری می‌فروشد را در صندوقی واریز کند و بعد از طرف اروپایی بر اساس آن به ایران گفته می‌شود که چه کالایی بخرید و از کجا خرید کنید، الان که پول نفت در دست خودمان است این واویلا را داریم اگر پول را دست شما بدهیم که دیگر هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گفته شده است که در اولین دور از اینستکس ایران می‌تواند غذا و دارویی که تحریم نیست را وارد کند، باکس دارویی ایران در صورت نیاز از چین و هند وارد می‌شود که آن‌ها هم جزء تحریم‌ها نیستند و در صورت نیاز هم از طرق دیگر وارد کشور کرد و یا ساخت.

وی بیان کرد: ایران از امریکا دارو وارد نمی‌کند که بخواهد از کانال مالی در بحث غذا و دارو استفاده کند، مسأله این است که در این مورد مافیای ورود و خروج دارو وجود داشت و افرادی سود گزافی از آن می‌بردند که نمی‌شود گفت.

ترکی ابراز داشت: در مسأله غذا و دارو حرف چیز دیگری است، اگر در انجام کارهایی که وزیر جدید بهداشت درباره غذا و دارو و شفاف‌سازی شروع کرده کمک کنیم، بعضی دست‌های این مافیا قطع می‌شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت تأکید کرد: اعداد و رقم‌هایی در کمیسیون اصل 90 دراین باره وجود دارد که قابل انتشار نیست، یک نمونه آن یکی از مسؤولان وزارت بهداشت در مجموعه غذا و دارو است که 278 میلیون دلار دریافت و دارو وارد کرده که با یک ضرب و تقسیم ساده می‌شود فقط سود عادی چند درصدی که گرفته را محاسبه کرد.فارس

مطالب پیشنهادی