11:01 1399/05/04

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، ناصر اصلانی عصر پنجشنبه در آیین افتتاح اردوگاه ترک اعتیاد و صیانت "کرامت" استان اصفهان در مبارکه افزود: مواد مخدر به مثابه "جنگ خاموشی است که علاوه بر هزینه مادی، هزینه‌های معنوی بسیار از جمله شهادت چهار هزار نفر از بهترین جوانان کشور را به همراه داشته است‌.

وی با اشاره به همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان در مجاورت ایران گفت: میزان تولید این ماده مخدر در افغانستان در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۰۰ تُن بود و پس از حضور آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر به مرز ۱۰ هزار تُن رسید.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه به مواد مخدر ادامه داد: سطح زیر کشت این مواد در افغانستان پیش از این ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بود ولی امروز به ۲۶۵ هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تمام کشورها برای کاهش این آسیب برنامه‌هایی دارند، افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر با ۱۴ سازمان و وزارتخانه عضو، برنامه‌هایی را تدارک دیده و در کل کشور پنج آسیب اجتماعی مهم شناسایی شده که یکی از آنها مواد مخدر است.

اصلانی اظهار داشت: در همین راستا ستاد مبارزه با موادمخدر تفاهمنامه‌ای با بسیج مستضعفین منعقد کرد و این سازمان با آغوش باز این ماموریت را پذیرفت تا در راستای منویات رهبر معظم انقلاب ۱۰ اردوگاه کرامت در سطح کشور راه‌اندازی کند.

وی افزود: امروز افتتاحیه پنجمین اردوگاه کرامت در استان اصفهان برگزار شد و ۲ مرکز نیز بزودی در استان‌های خوزستان و همدان راه‌اندازی خواهد شد و همچنین سه مرکز دیگر در استان‌های خراسان رضوی، مازندران و البرز در مراحل ساخت قرار دارد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه به مواد مخدر افزود: در جمع‌آوری معتادان متجاهر با کمک زیرساخت‌های ایجاد شده در بحث بهداشت و درمان هیچ کجا کمبود جا و مکان نداریم ولی بیماری کرونا بر این مساله سایه انداخت و روند اجرایی آن را کُند کرد.

وی خاطرنشان کرد: اردوگاه‌های کرامت مصداق مراکز ماده ۱۶ نیست که تنها به سم زدایی اکتفا کنند بلکه شناسایی، جمع آوری، نگهداری، درمان و صیانت را به عنوان چرخه کامل بازگشت معتاد به زندگی عادی در دستور کار دارند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه به مواد مخدر در باره وضعیت استان اصفهان در مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه پیشگیری و مقابله در این استان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اصفهان در حوزه پیشگیری از اعتیاد موفق بوده است و در حوزه‌های مختلف دانشجویی، دانش‌آموزی و کارگری و تمام شاخص‌ها جایگاهی مناسب‌تر در مقایسه با وضعیت کشور قرار دارد که نشان از هماهنگی خوب در این زمینه در سطح استان است.

اصلانی اظهار داشت: نرخ شیوع مواد مخدر در رده سنی عمومی در استان اصفهان ۲.۴۲ و در کشور ۵.۴ درصد است.

وی اضافه ‌کرد: نرخ تمایل به مشارکت فعال در مقابله با مواد مخدر در استان اصفهان ۶۶.۲۱ درصد است، در حالی که میانگین این نرخ در کشور ۶۶.۱۵ درصد است.

وی تصریح کرد: میزان کشف و ضبط مواد مخدر در سه ماهه اول سال جاری در این استان ۱۶ تُن بوده که نسبت به مدت مشابه بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

مراسم افتتاح مرکز صیانت و ترک معتادین با عنوان ارودگاه کرامت استان اصفهان با حضور سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج کشور و عباس رضایی استاندار استان در اردوگاه امام علی (ع) مبارکه برگزار شد.

این مرکز در مجموعه بالغ ۶ هکتار زمین و ۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع ساختمان به عنوان بهترین مرکز درمان کار و صیانت کشور با هزینه‌ بالغ بر یکصد میلیارد ساخته شده و برای تکمیل آن ۴۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

این اردوگاه به عنوان پنجمین اردوگاه کشوری بعد از مراکز استان‌های تهران، قم، فارس و کرمان است.

 

مطالب پیشنهادی