12:38 1398/06/25

 

 

به گزارش مفتاح و به نقل از تسنیم ، با بارش‌های مطلوب بهاری و افزایش حجم ذخیره سد زاینده‌رود تا بالای 700 میلیون مترمکعب، کشاورزان اصفهانی درخواست کردند که توزیع آب برای کشت بهاره نیز ادامه یابد.

 

با توجه به افزایش حجم ذخیره آب در سد زاینده‌رود و پیش‌بینی‌های هواشناسی تصمیمی که اتخاذ شد جاری ماندن آب در بستر زاینده‌رود در تابستان بود تا علاوه بر زندگی تابستانی اصلی‌ترین رگ حیاتی فلات مرکزی ایران، کشاورزان شرق و غرب اصفهان نیز از این نعمت برای کسب‌وکار خود استفاده کنند.

 

اوایل تیر ماه در نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود در وزارت نیرو مقرر شد با رعایت نیازها و تخصیصات شرب، صنعت، دیگر بخش‌ها و اطمینان برای کشت پاییزه در سال آبی آینده بخشی از آب نیز برای کشت صیفی در تابستان برای کشاورزان از سد زاینده‌رود رهاسازی شود.

 

براساس این دستور و تصمیم مقرر شد حدود 350 تا 370 میلیون مترمکعب آب برای حقابه صیفی‌کاری کشت تابستانه کشاورزان و باغات حوضه زاینده‌رود اختصاص داده شود و حداقل 450 میلیون مترمکعب آب در پایان سال آبی شهریور ماه برای کشت پاییزه 99ــ‌98 در سد زاینده‌رود باقی بماند.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اواخر مردادماه گفت که آب تا نیمه دوم شهریورماه در رودخانه زاینده‌رود جاری خواهد بود و اکنون پس از پشت‌سر گذاشتن این زمان سؤال کشاورزان این است که؛ در آغاز پاییز چه‌تصمیمی برای زاینده‌رود و کشت آنها گرفته خواهد شد؟

 

آن طور که حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هفته پیش گفت به‌لحاظ تفاوت نوع کشت و اختلاف دما در غرب و شرق استان تصمیم بر این شده که حجم آب قابل توزیع آبیاری کشاورزان متناسب با اعلام تخصصی سازمان جهاد کشاورزی توزیع گردد.

 

به این ترتیب جلسه موردنظر با حضور مسئولان امر و نماینده کشاورزان برگزار شد و تصمیم به جاری ماندن آب برای کشت کشاورزان شرق و غرب تا اواسط مهرماه است.

 

حجت‌الله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این باره بیان کرد: پیرو درخواست‌های متعدد کشاورزان شرق و غرب استان در زمینه نیاز کشت آنها به آب جلسه مشترکی را با جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اصفهان برگزار کردیم.

 

وی افزود: بعد از چند ساعت بررسی با حضور کشاورزان و بیان نقطه نظرات جهاد کشاورزی درباره کشت در شرق و غرب تصمیماتی گرفته شد، بنابراین قرار شد برای به بهره‌برداری رسیدن کشت برای کشاورزان غرب آب تا 10 مهر و برای کشاورزان شرق تا 12 مهر جاری باشد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: به‌دنبال این هستیم که با توجه به میزان آب ذخیره در سد و بررسی‌های انجام‌شده برای کشت پاییزه مشکلی ایجاد نشود، اکنون 550 میلیون مترمکعب آب در سد وجود دارد و براساس مصوبات وزارت نیرو قرار شد ذخیره کمتر از 450 میلیون مترمکعب نشود که خوشبختانه هنوز بالای 500 میلیون مترمکعب آب در سد موجود است.

 

به گزارش تسنیم، بنابر جدیدترین تصمیم مسئولان، کشاورزان شرق و غرب اصفهان می‌توانند همچنان به کشت محصولات خود تا مهرماه ادامه دهند اما آنچه باید مدنظر قرار گیرد تلاش برای ایجاد وضعیتی پایدار برای کشاورزان است که اصلی‌ترین راهکار تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود است.

 

 

مطالب پیشنهادی