به گزارش مفتاح، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رکود اقتصادی موجود در کشور بیانگر اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی در کشور است گفت: فشارهای سرسام‌آوری در بحث رسیدگی به حقوق‌های نجومی وارد آمد.

بررسی وضعیت اقتصاد مقاومتی، رکود موجود در کشور، پرداخت و درآمد یارانه‌ها، تشکیل  جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در کشور، هجمه دولتی‌ها به نقد مهمترین سرفصل‌های این گفت‌و‌گو بود که حاجی‌بابایی به آنها پاسخ گفت.

مشروح گفت‌و‌گوی با "حمیدرضا حاجی‌بابایی" نماینده مردم همدان در مجلس و  جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در زیر می‌آید:

وضعیت کشور با رکود موجود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاجی‌بابایی: رکود اقتصادی موجود نشان از این دارد که اقتصاد مقاومتی وارد جریان اقتصاد کشور نشده و هیچ آثاری برای خروج از رکود احساس نمی‌کنیم.

چند سالی است که بحث اقتصاد مقاومتی را پیش روی خود داریم اما می‌توان گفت که حرکت قابل توجهی در این زمینه انجام نشده زیرا کشور در رکود اقتصادی خطرناکی قرار گرفته و این رکود بیانگر این است که مسیر اقتصاد مقاومتی باز نشده یا اقتصاد مقاومتی وارد جریان اقتصاد کشور نشده که مسیر جدیدی را باز کند و براساس آن بتوان از رکود خارج شد.

هیچ آثاری برای خروج از رکود احساس نمی‌کنیم پس این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی که کارساز و تاثیرگذار است به‌طور واقعی وارد متن کار اقتصادی کشور نشده است.

وضعیت اقتصادمقاومتی را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاجی‌بابایی: اقتصاد مقاومتی با 24 بندی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند و با کارشناسی‌های عمیقی که کارشناسان انجام دادند و مجمع تصویب کرد یک نسخه شفابخش برای کشور است که رمز موفقیت در آن در مرحله نخست اعتقاد به اقتصاد مقاومتی است.

در مراحل بعدی شجاعانه وارد شدن و عمل کردن به آن در تمام ابعاد اقتصاد مقاومتی است و تلاش برای تاثیرگذاری آن در بهبود وضعیت اقتصادی است.

در اعلام آمار و ارقام رشد اقتصادی نوع بیان مهم است اینکه گفته می‌شود 6.6 رشد اقتصادی اگر صحیح هم باشد چیزی حدود 88 درصد آن مربوط به نفت است که هیچ‌ یک اشتغال ایجاد نمی‌کند.

اقتصاد مقاومتی می‌گوید نفت باید در زمینه پالایشگاه، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و صنایع پایین‌دستی استفاده شود تا هزاران هزار نفر مشغول کار شوند اما این رشد اقتصادی چنین چیزی نیست و کسی برای این 6.6 رشد که گفته می‌شود زحمت نکشیده بلکه نفت فروخته شده و پول آن تکانی در اقتصاد کشور ایجاد کرده اما هنوز مشکلات برطرف نشده است.

یکی از موضوعات مهم داخل دولت موضوع یارانه‌هاست آیا درآمدهای حاصل از یارانه‌ها درجای خود استفاده شد؟

حاجی‌بابایی: درآمد سال گذشته کشور از یارانه‌ها 87 هزار میلیارد تومان بود که اگر امسال اگر بنزین، گازوئیل، نفت و گاز، سی ان جی، گاز مایع و آب و برق حتی یک ریال هم افزایش قیمت نداشته باشند 87 هزار میلیارد تومان درآمد داریم، حالا هر چقدر افزایش قیمت داشته باشیم به همان میزان هم درآمد افزایش می‌یابد.

در بودجه متاسفانه علی‌رغم تلاش‌هایی که انجام شد، اراده برخی از نمایندگان در مجلس این بود که با دولت همراهی کنند و کردند و 48 هزار میلیارد تومان را مصوب کردند که به این معنا است که چیزی حدود 50 هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه‌ها وارد بودجه عمومی دولت نمی‌شود اما دولت می‌گوید که در شرکت‌ها است.

این یعنی سوءاستفاده‌ای در این بخش اقتصادی وجود داشته است؟

حاجی‌بابایی: نمی‌گوییم کسی سوءاستفاده کرده اما براساس قانون اساسی وارد بودجه عمومی نمی‌شود و می‌گویند که به خزانه واریز می‌شود اما تاکنون سندی از خزانه واحد هم به دست ما نرسیده است و دولت می‌گوید که حسابی در شرکت دارد و به آنجا واریز می‌شود و همانجا هم برداشته شده و خرج می‌شود.

خطر این قضیه این است که 50 هزار میلیارد تومان دور از چشم نمایندگان و غیره مصرف می‌شود اصلا می‌گوییم برای تولید هم خرج می‌شود اما چطور ممکن است که سال 89 برای خرج تولید به همین میزان 9 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شده ولی الان 50 هزار میلیارد تومان این درحالی است که در سال 89 45 هزار تومان به هر نفر یارانه داده می‌شده الان هم همین مبلغ است ولی بنزین از 100 تومان به  یک‌هزار و 200 تومان و نفت و گاز از 16 تومان به 35 تومان رسیده و می‌توان گفت همه چیز به جز مبلغ پرداختی به مردم چندبرابر شده است.

87 هزار تومان از مردم در هر سطحی می‌گیریم و به حسابی می‌ریزیم که  این‌طور نباشد ولی از آن برای پاداش‌های یک میلیاردی و حقوق‌های نجومی استفاده می‌کنیم، بنده فکر نمی‌کنم حداقل در شان نظام، مجلس و دولت ما اینگونه سخن گفتن با مردم باشد.

این حق طبیعی مردم است که و طبق قانون 50 درصد این درآمد برای مردم، 30 درصد برای بخش تولید، 20 درصد برای حقوق‌ها است اما طبق قانون انجام نمی‌شود و 50 هزار میلیارد تومان آن صرف بخش دولتی می‌شود.

بحث حقوق‌های نجومی شد وضعیت این موضوع را چگونه می‌بینید؟

حاجی‌بابایی: من در موضوع حقوق های نجومی فشارهای وارده را لمس کردم، وقتی وارد شدم به موضوع حقوق نجومی و به منافع برخی نزدیک می‌شدیم فشارها سرسام آور وارد می‌شد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی