13:30 1399/05/28


به گزارش مفتاح وبه نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حفظ، ترتیل و قرائت سه رشته پرطرفدار مسابقات قرآنی است که در بخش بانوان و در اصفهان نیز رتبه‌های برتر به همین سه رشته اختصاص یافته است. بیشتر موسسات قرآنی هم در زمینه حفظ و ترویج آن بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما به اعتقاد داوران بین المللی و با تجربه مسابقات قرآن کریم، باید رویکرد جامعه قرآنی ما به سمت ترجمه، مفاهیم و آشنایی با مفاهیم قرآن میل بیشتری پیدا کند و این امر بستگی دارد که در اتاق‌های فکر بررسی دقیق‌تری بر این موضوع داشته باشند.


فرخنده کریم زاده، داور بين المللی قرآن و مدرس دانشگاه در این باره گفت:« نیازمند این هستیم که رشد بهتری را در کیفیت تلاوت داشته باشیم؛ به عبارتی فصاحت، تجوید و زیباخوانی که از نظر علمی صوت و لحن نامیده می‌شود، در بین حافظان قرآن نقص‌های بیشتری دارد.»


کم رنگ بودن توجه به صوت و لحن در بین حافظان قرآن
وی معتقد است که معضل بزرگ جامعه حافظان قرآن کریم نداشتن تخصص کافی در صوت و لحن است به صورتی که از هر ده نفر حافظ قرآنی که برای مسابقات مراجعه می‌کنند، 9 نفر از آنها به طور جدی در خصوص صوت و لحن و تجوید کار نکرده است و باید در جهت تخصصی شدن و عالی شدن در این زمینه نیز بررسی و توجه بیشتری صورت گیرد.


داور بخش لحن در چهل و سومین دوره از مسابقات قرآن کریم استان اصفهان، یکی از مزیت‌های این دوره از مسابقات را نگاه به مفاهیم به صورت دو نمره‌ای و در کل در نظر گرفتن نمره برای ممفاهیم عنوان کرد و افزود:«از حیث اینکه قبلا توجهی به این موضوع نبوده و امسال در این دوره نمره‌ای برای مفاهیم در نظر گرفته شده، خوب است اما کافی نیست.


کریم‌زاده در خصوص حضور بانوان در رشته‌های پرطرفدار قرآن کریم گفت: متاسفانه بانوان حضورشان برای تمرین و تکرار کمرنگ است و از طرفی هم بیشتر موسسات در زمینه حفظ و ترویج آن فعالیت دارند. اما با این وجود در این رشته‌ها امتیازات در خوری را توسط بانوان در سطح استان کسب کرده‌ایم که حتی در سطح کشوری هم سالیان سال است که بانوان اصفهانی در رتبه‌های بالا به خوبی درخشیدند. اما جا دارد در زمینه قرائت و ترتیل هم فعالیت بیشتری در نظر گرفته شود.


وی با اشاره به شرایط ویژه امسال به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا که همه مردم دنیا مبتلا هستند از برگزاری چهل و سومین دوره از مسابقات قرآن کریم با پیش‌بینی‌های مناسب بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی اعلام رضایت کرد.


عدم توازن دغدغه مسئولین در بودجه بندی آموزش و مسابقات
همچنین کریم‌زاده در مورد سطح مسابقات این دوره گفت: سطح این دوره از مسابقات را نه می‌توان بهتر دانست و نه حتی ضعیف‌تر اما انتظار می‌رود که به طور روزافزون سطح مسابقات پیشرفت کند و بهتر شود.


وی یادآور شد: متاسفانه به قدری که نگاه و دغدغه مسئولین اجرایی برای صرف بودجه در برنامه‌‌ریزی دقیق مسابقات و از قلم نیافتادن آن است، به همان اندازه برای بودجه‌بندی آموزش نیست؛ بعید می‌دانم که اگر یک سال مسابقات تعطیل و تمام بودجه آن صرف آموزش شود، ضرر کنیم.

مطالب پیشنهادی