6:05 1399/09/06

یادداشت کارشناس مسائل بین الملل: رویکرد احتمالی تیم انتخابی بایدن در برابر ایران

لیست منتشر شده از سوی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا نشان دهنده انتخاب تیم و افرادی سیاسی –امنیتی برای دولت وی است.

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ افرادی که علاوه بر امنیتی بودن آنها درپرونده برجام و توافق با جمهوری اسلامی ایران به شدت فعال بودند. شاید انتخاب این تیم از زمانی که جو بایدن ابراز تمایل به بازگشت به برجام کرد قابل پیش بینی بود اما نباید انتخاب تیم سیاسی امنیتی اعلام شده را تنها به موضوع برجام واولویت بازگشت به برجام از سوی دولت بایدن ارتباط داد.

تیم امنیتی سیاسی که در لیست جدید بایدن گنجانده شده اند نه فقط به خاطر مساله برجام بلکه به دلیل رویکردهای سیاسی و بین المللی است که در دوران ریاست جمهوری آقای اوباما مورد نظر بوده انتخاب شده اند. با توجه به اینکه جو بایدن معاون اول دولت اوباما بود انتخاب چنین چهره هایی به عنوان سیاستمداران و دیپلمات های کهنه کار آمریکایی نشان می دهد که این تیم تصمیم دارد تا ادبیاتی که ترامپ با دنیا در چهار سال گذشته در پیش گرفته بود را اصلاح کند. قطعا تیم انتخاب شده تلاش می کند تا با ادبیات جدید اما به نفع منافع آمریکا در عرصه بین الملل حضور تازه ای از خود به نمایش بگذارد تا سیاست ها وخواسته های آمریکا را به شکل دیگری به دنیا دیکته و بر کشورها تحمیل کند.

اگر جنبه مثبت تیم انتخابی امنیتی سیاسی آقای بایدن را برای مذاکره برجامی با ایران دنبال کنیم می توان بر این موضوع تاکید کرد که قطعا مذاکره با چنین چهره های شناخته شده ای برای ما قابل پیش بینی تر است و می تواند به صورت جدی تر مساله برجام را در دستور کار قرار دهد. در این رویکرد مثبت می توان گفت تیم جدید بایدن نسبت به تیم قبلی ترامپ چشم انداز بهتری نسبت به مساله برجام خواهند داشت اما جنبه نگران کننده انتخاب چنین لیستی این است که تیم سیاسی -امنیتی اقای بایدن در تلاش است تا با اتخاذ راهبرد و رویکرد سیاست تعهد گرایی در برخورد و ارتباط با کشورهای جهان مثل تاکید بر بازگشتن به توافق پاریس و بسیاری از معاهده ها و توافق نامه هایی که ترامپ به صورت یک جانبه از آن خارج شد اینگونه وانمود کند که آمریکا ملزم به تعهدات بین المللی است، لذا آنها در همین لوا و تحت چنین نمایشی تلاش می کنند تا ایران را از زاویه دیگری تحت فشار قرار دهند.

این چند جانبه گرایی دولت بایدن از این جهت برای ایران می تواند نگران کننده باشد که تیم امنیتی بایدن می کوشد تا با استفاده از اجماع جهانی فشار بیشتری به جمهوری اسلامی وارد کند تا در این راستا امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی ایران اخذ کند.

تیم امنیتی کهنه کار آمریکایی نه تنها زیر قواعدی که ترامپ برای فشار بیشتر به ایران تصویب کرده نمی زند و آن را از دست نمی دهد بلکه با نهایت دقت و ظرافت از آن برای سوءاستفاده های بیشتر وامتیاز گیری دقیق تری از ایران استفاده به عمل می آورد که این موضوع جنبه نگران کننده انتخاب چنین تیمی است.

به هر حال بایدن وتیم او تا کنون اینگونه ادعا کرده اند که مایل به بازگشت به برجام هستند اما واقعیت این است که این تیم برجام را مبنایی برای دیگر موضوعات نگران کننده خود قرار می دهند تا از این پایه برای مذاکره با ایران استفاده کنند. قطعا اروپا از این دریچه با آمریکا همراهی می کند.

به هر حال دست جمهوری اسلامی ایران هم در برابر فشارهای آمریکا و دنیای غرب خالی نیست، ایران بر مبنای اصول خود حرکت می کند ضمن اینکه حفظ توافق نامه برجام برای اروپا بسیار حائز اهمیت است آنها نشان داده اند که همواره به برقرار بودن برجام اهمیت می دهند، قطعا اگر فشارها بی منطق و زیاده از حد بر ایران باشد برجام به سمتی پیش می رود که توافق از بین رفته و راهی در این توافق پیش پای هیچ کدام از دولتهای طرف مذاکره باقی نمی ماند.

منبع:راهبرد معاصر/به قلم مرتضی مکی

مطالب پیشنهادی