17:29 1399/09/04

پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی المانیتور: رویکرد آنتونی بلینکن در قبال غرب آسیا

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی رویکردهای احتمالی «آنتونی بلینکن»، گزینه «جو بایدن» برای پست وزارت خارجه آمریکا در قبال تحولات منطقه غرب آسیا پرداخته است

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات این یادداشت اشاره می‌شود.

? یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت بایدن که بلینکن باید آن را دنبال کند، نجات توافق هسته‌ای ایران است که ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد و اکنون بایدن خواستار پیوستن مجدد به آن در صورت بازگشت دوباره ایران به تعهدات خود است.
بلینکن سپتامبر گذشته گفته بود توافق هسته‌ای امکانی برای آمریکا فراهم می‌کند تا ایران را از انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده عقب براند.

? درباره سوریه، بلینکن جزو افرادی بود که از ترامپ به دلیل عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه انتقاد کرده و آن را «بی‌اعتباری آمریکا» خوانده بود. به نظر می‌رسد بلینکن ازجمله هواداران برخورد سخت با نظام سوریه است.

? در قبال جنگ یمن، گزینه وزارت خارجه دولت بایدن، جزو افرادی بود که در سال 2018 از ترامپ خواست، حمایت خود از عربستان را متوقف کند. از این‌رو این احتمال وجود دارد که روابط آمریکا با رهبران سعودی در دولت بایدن، متفاوت از گذشته باشد.

? درباره مصر، بلینکن در زمره منتقدان روابط گرم ترامپ با رئیس‌جمهور مصر است و احتمالا با استقرار وی در کاخ سفید، «عبدالفتاح السیسی» با نگرانی‌های فزاینده‌ای روبه‌رو شود.

? در قبال رژیم صهیونیستی نیز بلینکن پیش از این و در گفت‌وگویی تأکید کرده بود که بایدن اختلافات احتمالی با اسرائیل را به صورت خصوصی و نه در انظار عمومی حل و فصل خواهد کرد. وی همچنین از مخالفان فروش جنگنده‌های F-35 به امارات است و آن را تضعیف نظامی تل‌آویو می‌داند.

منبع:اندیشکده راهبردی تبیین

مطالب پیشنهادی