به گزارش مفتاح, روستای "سید عباس" در 45 کیلومتری شوش قرار دارد که با بالا آمدن آب رودخانه کرخه بخش زیادی از آن زیر آب رفت. اکنون در بعضی از خیابان های این روستا باید تا نیمه تن در آب رفت تا به خانه رسید. 

 به ورودی روستا که می رسید تصور می کنید که خبری از سیل یا آبگرفتگی نیست اما کافی است کمی جلوتر بروید تا متوجه سیل واقعی شوید. هر چه جلوتر می روید تا شاید در یکی از خیابان ها ماشین آلات، تجهیزات یا یکی از مسئولین را ببینید اثری نیست. 

برخی از مردم که هنوز آب وارد خانه هایشان نشده، شروع به خاکریزی جلوی درب منازل خود کرده اند تا شاید خانه های خود را از سیل ویرانگر نجات دهند. آنها از نبود ارگان های کمک‌رسان در روستا گله می کنند. 

حرم سید عباس که در این روستا وجود دارد نیز در معرض آبگرفتگی شدید است. قسمت ورودی حرم را بیش از نیم متر آب گرفته است. همه مغازه ها بسته اند و همه جا سوت و کور است اما مردم که به حرم عرق دارند و همچنان در حال تلاش هستند تا آب وارد حرم نشود که فعلا موفق بوده اند ولی وضعیت روزهای آینده را خدا می داند. 

اهالی از نبود قایق برای تخلیه خانه های خود، عدم سرکشی ارگان ها به روستا و همچنین نبود امنیت کافی گله می کنند. 

یکی از اهالی این روستا که جلوی درب خانه اش نشسته، با لحن عصبی گفت: تابستان به ما آب برای کشاورزی نداند و حالا هم آب دار و ندارمان را برد. تا حالا هم هیچکس سری به این روستا نزده، اگر هم بیایند فقط عکس می گیرند و می روند. نیایند بهتر است. 

وی حین صحبت با همسایه اش ادامه داد: برای اینکه یک چادر به ما بدهند یا کمیته امداد غذایی به ما بدهد، کارت ملی از ما می خواهند. خانه هایمان را هم اگر رها کنیم دزد همه چیز را می‌برد. چند روز پیش یک دزد که کاور هلال احمر پوشیده بود خود را نیروی هلال احمر معرفی کرد و مردم هم که ساده اند باور کردند. آن دزد دو راس دام و برخی از وسایل را برد و رفت. 

حسنه نور عبدالخانی یکی دیگر از اهالی روستای سید عباس هم گفت: ساعت 1:00 شب مسئولان به ما گفتند که خانه هایتان را تخلیه کنید. دیگر دیر شده بود و وقتی برای جمع کردن وسایلمان نبود. از سه روز پیش آب کاملا وارد روستای سید عباس شد. 

وی افزود: کمدها و همه وسایلمان زیر آب رفت اما احشام را به یکی از آشناهایمان سپردیم که جایشان امن است. هیچ کدام از مسئولان به این منطقه نیامده اند و کار خاک ریزی را جوانان روستا با ماشین هایی که خودمان تهیه کرده ایم، انجام دادند اما باز هم آب آمد. 

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: حداقل ماشین هایی می خواهیم برای اینکه وسایلمان را جا به جا کنیم. الان دیگر حاضر به جا به جایی هستیم اما کسی به کمکمان نیامد. مزارع که رفتند، تنها خانه ها و وسایلمان را می خواهیم. 

سهیلا عبدالخانی یکی دیگر از اهالی روستا هم گفت: هنوز وسایلمان در خانه هستند. برخی از همسایه هایمان سالمند هستند و امکان ندارد که بتوانند در اردوگاه ها زندگی کنند. از دزدها هم می‌ترسیم و نمی دانیم چه کنیم.


در راه بازگشت از مسیر شوش – اهواز دیگر آب وارد جاده شده بود و تا 20 کیلومتری اهواز را آب فرا گرفته و تردد خودروهای سواری در آن ممنوع شده بود. 

عدنان غزی فرماندار شوش، در توضیح وضعیت روستاهای سیل زده این شهرستان اظهار کرد: در پی وقوع سیلاب تاکنون دستور تخلیه 32 روستا و آمادگی 38 روستا جهت تخلیه داده شده است. همچنین دستور تخلیه بخش ساحلی شهر الوان صادر شده است. 

وی افزود: 15 اردوگاه جهت اسکان اهالی این مناطق در نظر گرفته شده که تاکنون حدود 10 هزار نفر در این اردوگاه ها اسکان یافته اند. 

 

فرماندار شوش گفت: در اردوگاه ها غذای مورد نیاز این اهالی  تامین می شود. همچنین نیروهای بهداشت، نیروی انتظامی و سپاه جهت تامین امنیت در اردوگاه ها مستقر شده اند. 

غزی بیان کرد: همچنین در پی بالا آمدن آب در جاده ترانزیتی اهواز – شوش تردد با مشکل مواجه شده که فعلا تردد در این مسیر ممنوع اعلام شده است. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر روستای سید عباس و روستای دوار دچار آبگرفتگی کامل هستند که دستور تخلیه این روستاها صادر شده است. 

فرماندار شوش در خصوص گلایه مردم روستای سید عباس جهت اطلاع رسانی تخلیه روستا بیان کرد: با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود که روستای سید عباس جزو روستاهایی است که باید تخلیه شود یک شب قبل از شکسته شدن سیل بند جهت اطلاع رسانی برای تخلیه روستا اقدام کردیم اما مردم گاهی جهت تخلیه مقاومت می کنند که شاید حق دارند زیرا نگران احشام و منازلشان هستند. 

وی در خصوص سرقت از روستاهای سیل زده، افزود: تاکنون هیچ گزارشی از سرقت در روستاها داده نشده است. هرکس چنین گزارشی دارد نسبت به تنظیم شکایت در این زمینه اقدام کند تا برخوردهای لازم انجام شود. 

غزی گفت: جهت برقراری امنیت مناطق تخلیه شده اقدام و گشت زنی های زیادی انجام شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. 

برخی روستاهای شوش زیر آب رفته اند اما کسی نمی داند این داستان به کجا ختم می شود. آیا کرخه ای که تا دیروز درگیر خشکسالی بود، مردم را از خانه هایشان بیرون می‌کند؟ 

 

ایسنا

مطالب پیشنهادی