به گزارش مفتاح، دکتر رامش حسین خانی مسئول پیشگیری و کنترل دیابت معاونت بهداشت  بهترین کار را برای کنترل دیابت، آموزش دانست و افزود: امسال هم  شعار هفته دیابت، دیابت و خانواده عنوان کرد و گفت:محور آموزش  خانواده است و خانواده باید بیاموزد تا از خود مراقبت کنند. باید بیاموزد که چگونه برای کنترل دیابت برنامه داشته باشد. اصلاح شیوه زندگی، از روش هایی است که باید خانواده بیاموزد.

حسین خانی با تاکید براستفاده تغذیه سالم در خانواده ها گفت:رژیم غذایی و کاهش شکر و روغن  یکی از عوامل موثر در مبارزه با دیابت است.

 بنا به گفته وی شیوع اضافه وزن و چاقی، در  ۶۱ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در اصفهان دیده می شود که میانگین کشوری ۵۹ درصد است. کم تحرکی و تغذیه نامناسب، اضافه وزن و چاقی عامل موثری برای دیابت است.

 وی در ادامه افزود: باید برای کنترل دیابت برنامه یکساله داشته باشیم و ادارات و سازمانهایی که مرتبط با سلامت مردم هستند باید به این موضوع  حساس باشند و به کمک معاونت بهداشت بیایند.

حسین خانی شیوع اضافه و چاقی در دانش‌آموزان را ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: باید برای برای تحرک خانواده و دانش آموزان برنامه های موثری پیش بینی شود. شهرداری واداره ورزش و جوانان باید برای تحرک وورزش خانم ها و دانش موزان برنامه ریزی کنند.

مسئول پیشگیری و کنترل دیابت معاونت بهداشت در ادامه افزود: مراکز جامع خدمات سلامت اقدام به  انجام معاینات رایگان قند چربی و فشارخون افراد بالای ۳۰ سال کرده است. مردم باید به مراکز مراجعه کنند تا عوامل خطر در آنها شناسایی بشود.

 وی در ادامه اظهار داشت:  تاکنون توانسته ایم ۵۲ درصد افراد بالای ۳۰ سال را تحت پوشش قرار دهیم و بیماری های آن ها را شناسایی کنیم. ۵۰ درصد افراد از دیابت خودشان مطلع نیستند و تا کنون دو میلیون و چهارصد نفر از افراد بالای ۳۰ سال را غربالگری کردیم  در استان که ۳۸ درصد آنها از دیابت خود مطلع نبودند.

 وی درصد شیوع دیابت در اصفهان را ۱۱ درصد عنوان کرد و گفت:اگر ۳۸۰ هزار بیمار دیابتی داشته باشیم ۱۲۶ هزار نفر تا الان ثبت نام شده اند.

وی  آمار تری دیابت ها و یا افراد مستعد برای دیابت را بسیار بیشتر از افراد دیابتی عنوان کرد و گفت میزانش میزان شیوع تری دیابت از میانگین کشوری یک درصد هم  بیشتر است. افراد تری دیابت احتمال تا ۵ سال آینده به دیابت مبتلا خواهند داشت و باید شناسایی شوند و برای درمان آنها اقدام کنند.

 وی در ادامه داد: نزدیک به یک میلیون نفر در معرض قطع عضو یا دریافت انسولین و از بین رفتن کلیه هستند. ۳۰ درصد بیماران تحت پوشش و ۴۰ درصد تحت کنترل هستند.

دکتر حسین خانی در ادامه کنترل دیابت را کار سخت و بزرگی عنوان کرد و گفت: برای کنترل دیابت احتیاج به کمک زیر سازمان‌ها برون بخشی داریم. ولی متاسفانه همکاری خوبی از این  سازمان‌ها دیده نمی‌شود.  سازمان‌های برون بخشی کمک چندانی نمی کنند تا بتوانیم مسائل را به خوبی کنترل کنیم و برای سلامت مردم باید همه با هم حرکت کنیم.

ویزیت رایگان بیماران دیابتی در هفته دیابت

 دکتر الهه ایزدی خواه معاونت درمان و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز دیابت را یکی از بیماری های پر عارضه معرفی کرد و گفت: با شناسایی ریز فاکتورها می توان از بیماری دیابت پیشگیری کرد.

وی در ادامه افزود: همراه با معاونت بهداشت در بیمارستانهای علوم پزشکی اصفهان ۲۱ کلینیک تخصصی دیابت راه اندازی شده است. بیمارستان حضرت زهرا(س)، امین، عیسی بن مریم، فارابی، فیض وامام حسین دارای کلینیک تخصصی دیابت هستند که در این کلینیک ها پزشک متخصص داخلی، متخصص غدد، پرستار و کارشناس تغذیه برای کنترل دیابت و کمک به بیماران دیابتی آماده خدمت‌رسانی هستند.

ایزدی خواه در ادامه اظهار کرد: بیماران دیابتی نباید منتظر علائم باشند. یکی از علل نابینایی سکته های قلبی و نارسایی کلیه دیابت است.  اما می توان به راحتی از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه می توان عوارض دیابت را ارزیابی اضافه کرد:  یکی از عوارض دیابت زخم پای دیابتی است که در هر ۲۰ ثانیه در دنیا یک عضو قطع می شود. به زودی کلینیک زخم پای دیابتی در یکی از مراکز درمانی اصفهان راه اندازی خواهد شد.

 وی از برگزاری همایش پیاده روی در روز دیابت در هفته دیابت خبر داد و افزود: در هفته دیابت کلینیک های تخصصی دیابت در بیمارستان ها به صورت رایگان بیماران را ویزیت خواهند کرد. قند و چربی و فشار خون در این کلینیک ها رایگان انجام می‌شود.

 وی ادامه داد ۲۴۴۰ بیمار دیابتی در استان اصفهان داریم که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است. اگر امروز مبارزه برای دیابت را شروع کنیم تا دو سال دیگر با  کاهش سکته های قلبی و مغزی و 8سال دیگر با کاهش نابینایی و قطع عضو مواجه می شویم.

مطالب پیشنهادی