به گزارش مفتاح به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در مراسم بازدید رئیس کل بانک مرکزی ایران از خط دوم قطار شهری اصفهان با بیان اینکه طراحی مترو اصفهان در سال ۷۷ توسط مهندسان فرانسوی آغاز شده است، اظهار داشت: با این وجود عملیات اجرایی این پروژه بزرگ در سال ۸۰ کلید خورد و در پایان سال ۹۶ توسط مدیریت جدید شهری به طور کامل به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه با اقدامات مؤثر، خط ۲۰ کیلومتری شمال به جنوب طی چهار ماهه پایانی سال ۹۶ به اتمام رسید، تصریح کرد: خط یک ظرفیت جا به جایی ۸۰ هزار مسافر را در طول روز، ۱۰۰ هزار مسافر را در ایام منتهی به نوروز و ۱۱۰ هزار مسافر را در مهرماه دارد اما علت اینکه از این ظرفیت بالقوه به خوبی استفاده نمی‌شود، نبود رام و واگن به اندازه کافی است.

شهردار اصفهان تعداد رام‌های قطار در شهر اصفهان برای جابه جایی مسافران را ۱۲ مورد ذکر کرد و افزود: این در حالی است که باید ۴۰ رام در خط یک رفت و آمد کند؛ البته برای افزایش تعداد رام‌ها تصمیماتی گرفته شده ولی هنوز عملیاتی نشده است.

شرایط استفاده از ظرفیت کامل خط یک متروی اصفهان

وی تاکید کرد: در صورتی که شهرداری بتواند دریافت ۲۰ میلیون یورو مصوبه دولت و تعهد پرداخت ۹۳ میلیون یورو به کارخانه چینی از سوی دولت را عملیاتی کند، می‌توان با تجهیز صندلی و اضافه کردن سایر تجهیزات از ظرفیت کامل خط یک استفاده کرد.

نوروزی در ادامه با اشاره به خط دو قطار شهری اصفهان، گفت: شهرداری اصفهان در گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان و در دو سال گذشته با حمایت مدیران بانک مرکزی ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو قطار شهری اصفهان دریافت کرده است. در حال حاضر ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر برای انتشار آماده شده و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برای سال آینده در نظر گرفته شده که درحال انجام مراحل دریافت مجوز آن هستیم.

وی با بیان اینکه خط دوم قطار شهری اصفهان از شمال شرقی اصفهان به سمت غرب منتهی می‌شود، بیان کرد: طول مسیر خط دو قطار شهری اصفهان ۲۵ کیلومتر در دو فاز عملیاتی است که فاز نخست آن به طول ۱۴ کیلومتر از دارک تا زینبیه و سپس به سه راه کهندژ یا مدرس نجفی امتداد می‌یابد و در فاز دوم از ایستگاه مدرس نجفی به سمت خمینی شهر امتداد می‌یابد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از ایستگاه دارک تا میدان امام علی (ع) به طول هشت کیلومتر پنج ایستگاه در حال احداث است، ادامه داد: مناقصه اجرای فاز دوم خط دو قطار شهری اصفهان فردا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای استانداردسازی، تأمین تجهیزات و مباحث آتش نشانی خط یک قطارشهری اصفهان یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: برای خط دو قطار شهری اصفهان جهت انجام همین اقدامات ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

راه اندازی تراموا در اصفهان به ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد

نوروزی هزینه احداث هر کیلومتر از مسیر قطار شهری را در حال حاضر ۵۰ میلیون دلار دانست و افزود: براساس توافق انجام شده بین شهرداری اصفهان و دولت، دولت تعهد کرد حفاری تونل و احداث ایستگاه‌های خط دو بر عهده شهرداری باشد و دولت تجهیزات، برق، مکانیک و قطار را تأمین کند.

وی با اشاره به خط سه قطار شهری اصفهان، افزود: براساس مطالعات انجام شده خط سه قطار شهری اصفهان ۱۵۰ کیلومتر بخش حومه‌ای دارد که در شهرهای دیگر انجام می‌شود؛ علاوه برآن شهرداری اصفهان درصدد ایجاد تراموا است که برای تحقق آن ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار نیاز است.

اوراق مشارکت باعث زمین گیر شدن شهرداری در بانک‌ها می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه اوراق مشارکت فرآیند دشواری دارد که باعث زمین گیر شدن شهرداری در بانک‌ها می‌شود، اضافه کرد: از این رو انتظار می‌رود قوانین مربوط به استفاده از اوراق مشارکت به خوبی اجرایی شود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در جریان بازدید از خط دوم قطار شهری اصفهان، ضمن تاکید بر رفع مسائل اساسی کشور، اظهار داشت: شرایط بسیار سخت اقتصادی باعث شده دولت بودجه سال ۹۸ را که به تصویب مجلس رسیده بود به دلیل کاهش درآمد نفتی ۶۲ هزار میلیارد تومان کاهش دهد زیرا هم اکنون شرایط عادی را تجربه نمی‌کنیم.

وی گفت: باید توازن بین موضوعات وجود داشته باشد تا بتوان به تمام مشکلات رسیدگی کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران ادامه داد: مسائل و مشکلات کشور باید اولویت بندی شود، البته هرکمکی بتوانیم برای رفع مشکلات انجام خواهیم داد و سعی می‌کنیم تا حد امکان شرایط مناسبی را فراهم کنیم.

وی افزود: همچنین باید شرایط بازپرداخت فاینانس مشخص شود تا به موضوع فاینانس با دقت بیشتری رسیدگی شود.مهر

خانه چند میلیاردی در دست شهرداری اصفهان و بلاتکلیفی 41 ساله آن

«هر دم از این باغ بری می رسد»های شهرداری اصفهان

مطالب پیشنهادی