18:55 1399/07/12
پلاسما

در پی افزایش آمار مبتلایان کرونا، ذخیره پلاسمای کوویدی در استان اصفهان به صفر رسید

 
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل انتقال خون استان ، میانگین روزانه اهدای پلاسمای کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان را حدود ۲۵ واحد پلاسما بیان کرد و گفت: تاکنون حدود ۶۰۰ واحد پلاسما اهدا شده، اما در حال حاضر ذخیره آن در این استان صفر است.
مجید زینلی، وضعیت کنونی ذخیره خون استان را در تامین نیاز بیماران مطلوب دانست و افزود: درصورت ادامه روند کاهشی اهدای خون با مشکل روبرو خواهیم شد.
وی گفت: با توجه به افزایش آمار ابتلا به کرونا، نیاز روزانه مراکز درمانی این استان به پلاسما بسیار بیشتر از تعداد دریافتی پلاسما در مرکز انتقال خون است و پلاسما‌ی اهدایی جوابگوی رفع نیاز مراکز درمانی استان نیست.
مدیرکل انتقال خون استان اهداکنندگان پلاسما کوویدی را محدود و پلاسما را تنها از بهبودیافتگان کمتر از ۶۰ سال بدون بیماری زمینه‌ای قابل دریافت دانست و افزود: مراجعه افراد برای اهدای پلاسما بسیار کم است، بنابراین هنوز نتوانسته‌ایم ذخیره مناسبی از پلاسمای کوویدی در مرکز انتقال خون اصفهان داشته باشیم.
زینلی پلاسمای افراد بهبود یافته از کرونا را پس از ۲۸ روز قابل اهدا دانست و گفت: بیماران بهبود یافته کرونا می‌توانند هر ماه یک بار برای اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون اصفهان مراجعه کنند و هر بیمار بهبود یافته کرونا می‌تواند در طول شش ماه چندین نوبت برای اهدای پلاسما اقدام کند.
وی جمعیت اهداکنندگان پلاسمای کوویدی را در استان اصفهان بیشتر از آقایان دانست و افزود: شیوع کرونا محدودیت‌های رفت‌وآمد را برای افراد ایجاد کرده و سبب کاهش اهداکنندگان خون شده و در واقع میزان اهدای خون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.
مجید زینلی میانگین مراجعه روزانه افراد برای اهدای خون را پیش از کرونا حدود ۴۶۰ نفر بیان کرد و افزود: امید می‌رود که آمار روزانه اهداکنندگان خون از این تعداد کمتر نشود چرا که به اهدای تمام گروه‌های خونی نیاز داریم.
 

مطالب پیشنهادی